4. märts 2014

Kuidas hinnata ansipiaega (Vikerraadio (5): 4.03.2014)

Sissejuhatuseks peaks märkima, et ega pole täpselt aru saada, miks  valitsus  aasta enne tähtaega tagasi astub. Kas on tegemist peaministri karjäärikaare uue etapiga või peituvad põhjused meie majanduse halvas seisus? Kas valdab valitsus sellist informatsiooni majanduse seisukorra kohta, mis sunnib  peaministrit enneaegselt laevalt maha hüppama?
Aga püüame tuua esile mõningaid trende,  mis on viimase kümne aasta jooksul majanduses toimunud. Täpselt kümme aastat tagasi toimus ühinemine Euroopa  Liiduga, mis andis võimsa tõuke majanduse kiireks kasvuks.  Oleme tänaseks kahekordistanud oma koguprodukti.  Tänastes oludes ei saa  meie kasv olla enam nii kiire; tulu ja palk ei saa enam nii kiiresti kasvada.   Ka on kriis inimeste heaolu ja ootusi rängalt mõjutanud.
Vaatamata majanduse hetkeolukorra stabiilsusele,  tahaksin olla kriitiline meie majanduse juhtimise.    Võõrsõnadega väljendudes – tooksin välja stagnatsiooni, dogmatismi ja primitivismi meie majanduses ja  sellega seotud aruteludes.
 Stagnatsioonist. Majanduskasv on hetkel peatunud.  Konkurentsivõime  ei ole kasvanud.  Ei ole me rahul oma hariduse; meditsiini, riigihalduse ega regionaalse arenguga. Tõsiasjaks on saanud inimeste lahkumine välisriikidesse ning  maapiirkondade mahajätmine. Üha suurenevat  muret tunneme   meditsiini- ja pensionisüsteemi jätkusuutlikkuse üle. Riigieelarve tasakaal sõltub suures osas välistoetustest.  Need on kõik selged faktid, mida pole võimalik eirata. Võib-olla tuleks valitsusese enneaegset lahkumist  seostada just nende,  väga  kõnekate asjaoludega?
Dogmatismist. Oleme ilmselgelt oma probleeme suurendanud sellega, et majandust pole juhitud mitte majandusteaduslikele argumentidele või teiste
riikide positiivsete kogemusele toetudes, vaid sageli  parteipoliitilistest   dogmade lähtudes.  Kui vaatame ühiskonnas kinnistunud arusaamu riigieelarvest, maksusüsteemist või riigivõlast, siis on  käsitlused nendest asjadest ühiskonnas  üsna kivinenud. Alati käib  toast kahin läbi, kui keegi julgeb välja hääldada sellised sõnu nagu „riigivõlg“ või „maksusüsteem“. Nagu poleks neist kombekas neist rääkida või arutada!
Oleksime nagu olukorras, kus  mingi tegevuse propagandaväärtus on tähtsam, kui eesmärk milleks seda tehakse.  Võtame näiteks riigivõla teema. Igast asendist kiitleb valitsus selle madala tasemega. Nagu oleks ainuüksi madal võlatase eesmärk omaette.  Ka viimases aastapäevakõnes rõhutas peaminister - me ei jäta oma lastele võlgu. Küsime aga nii – aga mida me siis oma järeltulevatele põlvedele jätame? Kas meil on väljaarendatud haridus- ja infrastruktuur? Kas meie  armee on moodsalt varustatud ja ka tulevikus kaitsevõimeline? Neid eelpoolnimetatud asju tehakse ikka laenurahaga. Seda nii rahanduslikust arvestusest lähtudes  kui ka ühiskonna arengu loogika seisukohalt.   Riiki ei kaitsta mitte maailma madalaima võlakoormuse, vaid ikka maailmatasemel relvadega.   
Võtame näiteks Norra -  riigi, mis ujub rahas. Norral pole mingit põhjust võtta riigilaenu, sest eelarved on ülejäägiga.  Samas on Norra võlakoormus 40-50% mida peetakse rahanduslikus mõttes optimaalseks.   Odavam on laenata ja maksta laenuintresse aga ehitada laenurahaga sillad tulevikku.  Eesti uhkeldab madala laenukoormuse dogmaga, jättes samas tuleviku järeltulevate põlvede enda mureks. Aga sellisel juhul võib tulevik ka tulemata jääda!
Samamoodi dogmaatiliselt on käituti ka  majandustsükli juhtimisel. Euroopa Liiduga ühinemise järgses kasvufaasis lasti majandus üle kuumeneda. Maksudega ei mängita!   Seejärel jõuti Euroopa Liidu  liikmesriikide seas ühte suuremasse majanduslangusesse.  Parteipoliitiline dogmatism ei lubanud kasutada sellised  majandustsükli juhtimise instrumente, mida kasutasid edukalt paljud teised riigid. Erinevalt nendest Eestis majanduskriisist väljumiseks ja tööturu elavdamiseks laenu ei võetud, vaid otsustati ära süüa seemnevili.
Irooniline on sealjuures asjaolu,  et mõni aeg hiljem tuldi majanduslangusest välja  just selliste meetmetega, mida parteipoliitiline retoorika  eelnevalt halvustas.  Majanduskasvu taastasid suuremahulised riigipoolsed kulutused, mida tehti  eurotoetuste vahenditest, saastekvootide ja riigiettevõtete müügist saadud tulude arvel.  See on vägagi keinsistlik tegevus,  kuigi vastuolus liberaalse  retoorikaga riigi võimalikult vähesest sekkumisest majandusellu.  
Majanduse juhtimise vahendid Eestis on piiratud.  Ja kui me surume ennast mingite parteipoliitiliste dogmade kammitsaisse,  siis manööverdamisruum jääb veel ahtamaks.  Mis muudab majanduse juhtimise vägagi  primitiivseks ja deformeerib veelgi majanduskeskkonda. 
Kui  riigieelarves hariduse jaoks raha napib, siis korras riigirahanduse nimel tuleks koolid kinni panna. Sest maksude tõstmiseks pole kombekas rääkida. Aga kui  viimases hädas makse tõsta, siis  ikka toidukaupadele ja elektrile.  Ega me siis ometi Rootsi pankade väljaviidavaid kasumeid ei hakka maksustatama!
Infrastruktuuri arendamiseks raha ei saa laenata, sest parteiliini jälgimine riigi võlakoormust suurendamist ei luba.
Aga  lõpetame siinkohal iroonia!  Uue valitsuse eesmärk peaks olema majanduse juhtimine tegelikest ühiskonna vajadustest, aga mitte  parteidogmade  alusel populaarsuspunktide  jahtimine.

Lõpetuseks. Vaatamata eelpool tehtud kriitikale, soovime siinkohal Andrus Ansipile  jõudu ja edu uutes ametites! Oleme väike rahvas, iga inimene loeb! 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar