Eelmistel kordadel oleme käsitlenud erakondade mõtteid
tulu-
ja tööjõumaksude teemal. Täna
tahaks jutu teha meie tööjõumaksudest hiljutise OECD raporti
raamistikus.
Eesti maksusüsteemi iseloomustab Euroopa Liidu keskmisega võrreldes suur tarbimismaksude
osakaal ning suhteliselt madal tulumaksukoormus. Euroopa kontekstis on meil madal
ka kapitali- ja varamaksude osakaal. Viimasel kümnendil on selline muster muutunud
veelgi ilmekamaks ning äärmuslikkus kasvanud. Aga kus on äärmused, seal on ka
suurem oht riskide ja ebastabiilsuse tekkimiseks!
Aga kuidas siis OECD sel korral meie maksusüsteemi näeb? Maksusüsteemi
käsitletakse seekord inimkapitali
kasutamise seisukohalt lähtudes ning tuuakse esile, et maksud peavad olema
„tööhõive sõbralikud“. Sellega seoses tuleks tööjõu maksukoormust vähendada
ning nihutada maksupaine muudele maksudele. OECD nendib õieti, et Eesti tööjõumaksud on
kõrged peamiselt tööandja tasandil. Ettevõtete
suur sotsiaalmaks pidurdab töökohtade loomist ja vähendab nende
konkurentsivõimet. Suur on ka niinimetatud maksukiil ehk erinevus tööjõukulude ja töötaja poolt kättesaadava palga vahel.
2013 sai keskmine Eesti töötaja kätte
vähem kui kolmandiku sellest, mida sai võrreldav Soome palgasaaja.
OECD toob välja tööjõumaksude koormuse alandamist vajalikkuse,
seda eeskätt madalatululistele, pensionäridele
ja osalise tööajaga töötajatele. Aga
kuidas seda tegema peaks, jääb üsna hämaraks. Samuti tekitab keskendumine madalatululiste
segmenti mitmeid küsimusi.
Esiteks – kas pensionärid ja madalapalgalised on siis
need tulusaajate rühmad, kelle maksukoormuse vähenemine võimaldaks meie
majandusel liikuda kõrgema tootlikkuse ja
kõrgema kvalifikatsiooniga tööhõive suunas?
Kas pensionäride või osalise tööajaga töötajate tulumaksukoormuse
alandamine pidurdaks tõepoolest Eesti
töötajate liikumist Soome? On põhjust
sellise tegevuse tulemuslikkuses kahelda.
Eesti puhul on sotsiaalmaks kõrge kõikide töötajate kategooriates ning
tegelik eesmärk peaks olema kõigi töötajate maksukulu alandamine oluline
vähendamine.
Teiseks, kuidas peaks tehniliselt välja peaks nägema sotsiaalmaksukoormuse alandamine
madalatululistele? Kui ettevõtted peaksid madalapalgaliste ja osalise
tööajaga töötajate eest vähem maksu maksma kui täistööajaga töötaja puhul, siis
sellisele lahendusele tuleb kindlasti vastu seista. See tähendaks ju olukorda,
kus ettevõtetel oleks kasulik palgataset madalal hoida. Palkade allasurumine tähendaks aga kõrget kvalifikatsiooni
nõudvate ametite suhteliselt suuremat maksukoormust ja seega majanduse madalat
konkurentsivõimet.
Kolmandaks, OECD toob välja, et Eesti avalik sektor
vajab rohkem raha nii infrastruktuuri kui innovatsiooni arendamiseks. Seega
ei saa me makse - antud juhul siis
sotsiaalmaksu- lihtsalt vähendada, vaid selle peab millegagi asendama. OECD
raport pakub võimalusele kanda sotsiaalmaksukoormus osaliselt varamaksudesse,
mis on Eesti tõesti madalad.
Ütleme aga otse välja – see ei ole tõsiseltvõetav
jutt! Kinnisvaramaksud on täiesti teise
iseloomu ja eesmärgiga kohalikud maksud,
mille kasutamine sotsiaalkindlustusmaksetena ei ole mõeldav. Samuti, maamaks
moodustab meil vaevalt 0.3% SKPst; sotsiaalmaks 11%
Seega, isegi maamaksu
kahe- või kolmekordistamine ei paku vähimatki asendust sotsiaalmaksukoormuse
vähenemisele.
Ainuke sisuline võimalus ettevõtte
sotsiaalmaksukoormuse alandamisele saab olla selle osaline ülekandumine
töötaja kohustuseks. See on tee, mida ka paljud maksueksperdid täna
soovitavad. Ettevõtte
sotsiaalmaksukoormuse vähenemine võimaldaks tõsta palka ning kõrgem palk
võimaldab seda osaliselt kasutada ka pensioni ja ravikulu katmiseks. Nii nagu see mujal maailmas kombeks on. Pensionisüsteemi
ja ravikindlustuse sõltuvuse vähendamist sotsiaalmaksust ja maksubaasi laiendamist muude maksude arvel toetab ka OECD. Oma osa peaks siin andma ka
kasumimaksu kehtestamine.
Indiviidi tasandil
tulumaksu ja sotsiaalmaksu ühildamine toob paratamatult kaasa
maksumäärade progresseeruvuse vajaduse. OECD on eelnevate aastate raportites pakkunud
Eestile korduvalt progresseeruvat indiviidi tulumaksusüsteemi. Ka selles OECD raportis leiame omapärase mõttekäigu
– suurematululised peaksid suhteliselt rohkem sotsiaalmaksu koormust kandma
võrreldes madalatululistega. Mina näen selles soovituses looritatud väljapääsu näitamist
tänaseks tupikusse jõudnud Eesti proportsionaalse määraga tulumaksusüsteemile. Ehk
siis – tulumaksumäär võib jääda küll ühetaoliseks, aga indiviidi tasemel
oleksid diferentseeritud sotsiaalmaksu määrad. Hundid söönud, lambad alles ning
oma osa on saanud nii parem- kui vasakpoolsed!
10 aastat
tagasi väitis OECD üks uurimus, et tulumaksud mõjuvad majanduskasvule
kahjulikumalt kui tarbimis- või varamaksud.
Paraku tehti need järeldused valedest eeldustest lähtudes ega ole seega tänases
päevas enam tõsiseltvõetavad. Küll aga
tuleb igati nõustuda samas uurimuses toodud
tõdemusega- „maksureform peab olema suunatud eelkõige tasakaalu
saavutamisele efektiivse, õigluse, lihtsuse ja maksutulude kokkukogumise
vahel“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar