Nagu ikka,
toimus ka sel aastal Šveitsi Davosis konverents maailma majanduse olukorrast ja
tulevikust. Osavõtutasu oli küll 25
tuhat dollarit, aga selle eest sai tunda osadust selle maailma presidentide, suurfirmade juhtide ja
muude igat masti selgeltnägijatega. Konverentsi väisas ka Eesti president ning
osales mitmes arutelus.
Selle aasta
konverentsi leitmotiiviks oli niinimetatud neljas tööstusrevolutsioon. Aga
mida siis sellise dramaatilise tegevuse all silmas peetakse? Ja mis olid need 3
eelnevat tööstusrevolutsiooni? Kõik need murrangulised tööstuspöörded on
olnud seotud tehnika ja tehnoloogia arenguga, mis omal, revolutsioonilisel moel, on muutnud ühiskonna elukorraldust
ja majandusarengut.
Esimene oluline pööre
sai teoks aurumasina konstrueerimisega 230 aastat tagasi, mis avas
tee uutmoodi mehhaanilisele suurtootmisele ja hiljem ka transpordisüsteemide ehk raudtee arendamisele.
Teist tööstuspööret
seostatakse laialdase elektriseadmete kasutuselevõtuga 150 aastat tagasi.
Kolmas
arenguhüpe sai teoks umbes 50 aastat tagasi, kui hakati laialdaselt kasutama elektroonilisi
tehnoloogiaid, Internetti ja automatiseeritud tootmisliine.
Nüüd siis oleme
jõudnud neljandasse majandustegevuse arengujärku, mille üldnimetajaks on
loomulikult digipööre. See vähendab oluliselt
maailma ruumilist eraldatust, kaotab ära range erisuse töö- ja töövälise aja vahel; noorte ja vanemate inimeste tööde vahel ning muudab
majandustegevuse olemust tervikuna. Teiseneb
ühiskonna majandusstruktuur - masinad
ning tehnoloogia võtavad tegevuse üle ka
sellistes valdkondades, mida sajandite vältel on peetud ainult inimolendile
jõukohaseks või loomupäraseks.
Davosis
arutletigi selle üle, kuidas uue
olukorraga kohaneda, mida peaks riigid tegema uue industriaalarengu juhtimiseks
ja kuidas toime tulla vastuolude ning riskidega.
Eksperdid on
pakkunud välja, et automatiseerimise käigus kaob koguni 45% tänastest ametikohtadest,
võivad tekkida veelgi suuremad tuluerisused riikide sees ja riikide vahel. Väheneb vajadus suuremahuliste füüsiliste investeeringute
järele tehastesse ja vabrikutesse, mis on iseloomustanud eelnevaid
tööstusrevolutsioone.
Võidavad need
ühiskonnad, kes suudavad panustada innovatsiooni läbi hariduse ja tööturu
ümberkorralduse. Ja teiselt poolt, hävivad
aga need riigid, kes ei suuda kohaneda.
Kuuleme ka Eestis igapäevaselt kahte hala - küll väheneb meil tööealiste inimeste arv ja
miks noored õpivad valesid asju. Paraku pole niinimetatud neljanda
tööstusrevolutsiooni seisukohalt vanusel enam suuremat tähtsust. Loeb hoopis haridus, kogemused ja
oskused, aga mitte eluaastad! Ühiskonna
eest on peaküsimus selles, kuidas töötajaid uutes sektorites rakendada, mitte halada
selle üle, et raua- ja töömehi või müüjaid ei ole.
Missugused on
Eesti võimalused selles revolutsioonis ellu jääda? Kaks aspekti olgu märgitud – nii hea ja halb.
Esiteks positiivne
sõnum. Uus majandus ja elukeskkond põhineb digiteenustel ja automatiseerimisel, mis
võimaldab Eestil ületada majanduse ja rahvaarvu väiksusest tulenevad
konkurentsinõrkused. Olla konkurentsivõimeline ei tähenda enam
hiigelsuuri vabrikuid tuhandete töölistega, vaid omale toote või teenuse nišši leidmist ülemaailmses tööjaotuses.
Ei vajatagi enam niipalju tööjõudu, vaid tehnoloogiliselt
haritud ja motiveeritud töötajaid. Ja head infrastruktuuri ning tootmise ja
töösuhete paindlikust!
Eelisolukorras
on riigid, kes suudavad üles ehitada tervikliku haridussüsteemi, mis vastab innovaatilise
majanduse vajadustele. Nagu ütles Eesti president
Davosi foorumil – „ kõik algab
koolist ning võti on siin hariduse ümbermõtestamises ja -kujundamises” .
Paraku siin näeme me siin negatiivseid märke. Näiteks, oleme ikka jäigalt kinni
eelnevate aegade mõttemallides, et väärtust luuakse
vabrikus ja põllul. Kuuleme
kurtmist, et miks noored eelistavad „pehmeid
erialasid“ selmet omandada „päris“ töömehe kvalifikatsioon. Aga maailm ongi ju
pehme! Meil ongi vaja, muidugi piltlikult öeldes, rohkem luuletajaid ja kunstnikke, kes suudavad
digitaalselt toimetada loovust nõudvatel
erialadel, mis ongi üheks 4 tööstusrevolutsiooni tunnusjooneks. Ehitajaid ja rauamehi oleme Eestis niipalju
üle produtseerinud, et 50-le tuhandele neist
pole Eestis väärikat tööd pakkuda!
Või vaatame haridussektori töötajate olukorda. Eesti
õpetajate palgatase on OECD riikide seas kindlalt viimane – madalam isegi Ida-Euroopa riikidest, kellest võiksime nagu paremad olla. Õpetajad
on tööga üle koormatud ja saavad vähe palka! Samamoodi ülikoolides - noore alustava
doktorikraadiga õppejõu palk on madalam kui
riigi keskmine palgatase. Ei suuda me seega ka väljastpoolt Eestit talente siia
meelitada ega omamaiseid „taibusid“
kodus rakendada. Raha siiski loeb!
Seega, tänase suhtumisega
haridussüsteemi ei suuda me küll piletit
innovatsiooni kiirrongile lunastada. Ükskõik kui palju me siis 2.0 eestlased
sooviksime olla!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar