Sel aastal saab täpselt 10 aastat täis valimislubadusest viia Eesti 5
kõige jõukama Euroopa riigi hulka ja seda juba 15 aastaga. Sellele lubadusele lisab
värskust tänase peaministri sõnade kohaselt „kõige terviklikum visioon, mis teeb Eestist Uue Põhjamaa“. On ju ka täna
3 Põhjamaad Euroopa kõige rikkamate
riikide hulgas. Mis siis selle 10 aasta vältel toimunud on?
2006. aastal olime Euroopas SKP nominaalarvestuses ühe elaniku kohta 23 kohal. Esiviisikus oli 3 mitte-Euroopa Liidu riiki – Šveits, Norra ja Island ning ka Luksemburg ning Iirimaa. Kümne aastaga on Eesti suutnud tõusta selles järjestuses, pange tähele, vaid ühe koha ehk asume täna jõukuselt 22 positsioonil. Samasugune on olukord ka SKP järjestus korrigeerituna riikide ostuvõime tasemega. Ka siin pole mitte mingisugust liikumist toimunud – olime ja oleme 23 positsioonil Euroopas.
2006. aastal olime Euroopas SKP nominaalarvestuses ühe elaniku kohta 23 kohal. Esiviisikus oli 3 mitte-Euroopa Liidu riiki – Šveits, Norra ja Island ning ka Luksemburg ning Iirimaa. Kümne aastaga on Eesti suutnud tõusta selles järjestuses, pange tähele, vaid ühe koha ehk asume täna jõukuselt 22 positsioonil. Samasugune on olukord ka SKP järjestus korrigeerituna riikide ostuvõime tasemega. Ka siin pole mitte mingisugust liikumist toimunud – olime ja oleme 23 positsioonil Euroopas.
Et jõuda täna väljavalitud 5 hulka, peaksime „ära
tegema“ Rootsile. See
tähendab, et meie majanduskasvu tempo peaks olema oluliselt kõrgem, ületamaks
tänast nominaalse tulutaseme erinevust. Rootsi SKP oli 2014 aastal jooksvas
turuhinnas 44 500 eurot, Eestis kolm korda väiksem ehk 15, 2 tuhat eurot.
Rootsi kasvas kümnendiga aastas
keskmiselt 1,6 % , Eesti 2% aastas. Tegemist
on siis reaalkasvuga, kust hinnamuutused on maha arvutatud. Kui aga ignoreerida hinnamuutusi ja eeldada, et majanduskasv jätkub mõlemas riigis
samamoodi, siis hüpoteetiliselt Rootsile järgi jõudmiseks peaks Eesti majandus kasvama vähemalt 4,6% aastas
ehk 2,5 korda kiiremini. Seega täna mingisugust võimalust Rootsile järgi jõuda ei ole. Samalaadne on seis ka Norra, Taani ja Islandiga - tulude vahe on liiga suur ja meie kasv liiga
aeglane, et konvergents alla sadat
aastat toimuda saaks. Soome on Skandinaavia
riikidest vaesem ja ka majandus
kasvab seal aeglasemalt – keskmiselt
viimasel kümnendil pool protsenti aastas. Tänasele Soomele järelejõudmiseks
peab meie majanduskasv olema vaid 1,2 % Aga ikkagi läheks hüpoteetiliselt aega 60
aastat tulude võrdsustumiseni.
Kuidas
siis rikkaks saada? 10 aastat tagasi
ütles peaminister kuldsed sõnad: „Retsept
iseenesest ei ole keeruline. Selleks tuleb sihikindlalt makse alandada, ettevõtluskeskkonda
parandada ning investeerida lastesse,
haridusse, teadusmahukasse majandusse ja õiguskorda".
Aga
tegelikkuses on võrreldes 10 aasta taguse ajaga meie maksukoormus kasvanud 30 protsendilt 33
protsendini SKP-ga võrreldes. Ja kasvab veelgi!
Samas on välisrahastuse osakaal tõusnud meie riigieelarves viiendikuni ehk
sõltume Euroopa rahast rohkem kui kümmekond aastat tagasi.
Eesti on
globaalse konkurentsivõime edetabelis langenud 25 kohalt 30 kohale. Meie
tööviljakus oli Euroopa Liidu keskmisest 3 korda väiksem ja on seda samapalju ka täna. Pole õnnestunud läbi viia
silmaga nähtavaid majandusstruktuuri muutusi – ikka on meie tegevus liiga
madala lisaväärtusega et mitte öelda liiga odav.
Eesti
elanikkond on 10 aastaga vähenenud 40 tuhande inimese võrra. Tööhõive on küll väga kõrgel tasemel, aga puudub
ülevaade, kui palju neist hõivatutest töötab tegelikult välisriikides.
Meie kulutused sotsiaalkaitsele on Euroopa
Liidus koos Läti ja Rumeeniaga kõige madalamad. Korruptsiooniskandaale on tulnud Eestis esile
kordades suuremas mahus, kui eales enne.
Üldistatult – oodatud edasiliikumist jõukuse
edetabelis ja põhjamaastumise suunas
pole toimunud. Arvan, et selle olukorra põhjuseks
on meie ühiskonna ja majanduse stagneerumine. Pikalt
võimul olnud parteid on välja töötanud õlitatud masinavärgi, mis
laias laastus suudab sisulise debati
arengu üle maatasa rullida. On õiged ja
valed seisukohad ja kel jõud, sel õigus! Aga kahjuks on ühiskond dogmadesse kinni jäänud,
mis ongi majanduse stagneerumise põhjuseks.
Räägime siis selles kontekstis uueks Põhjamaaks saamisest. Kuidas me siis saame uueks Põhjalaks, kui me sisuliselt välistame kõik selle, mis on teinud Soomest Soome ja Rootsist Rootsi. Aga peaminister ju välistab põhimõttelised muutused tänaseks arhailiseks muutunud maksunduses ja deklareerib, et jätkame ida-slaaviliku maksusüsteemiga. Teine minister eitab turumajandusele omase pangandussüsteemi ja finantsinstrumentide kasutamist. Pean siinkohal silmas meie riigivõla dogmaatikat. Palju on Eestis kriisiperioodil alavääristatud teiste riikide majandustsükli juhtimist. Kuigi tuletame meelde, et eelmisest kriisist ostsid meid välja Euroopa, aga eelkõige Põhjamaade maksumaksjad. Näeme tänagi, et ilma Euroopa rahadeta seisab Eesti majandus kuidagimoodi püsti, aga edasi liikuda ei suuda.
Räägime siis selles kontekstis uueks Põhjamaaks saamisest. Kuidas me siis saame uueks Põhjalaks, kui me sisuliselt välistame kõik selle, mis on teinud Soomest Soome ja Rootsist Rootsi. Aga peaminister ju välistab põhimõttelised muutused tänaseks arhailiseks muutunud maksunduses ja deklareerib, et jätkame ida-slaaviliku maksusüsteemiga. Teine minister eitab turumajandusele omase pangandussüsteemi ja finantsinstrumentide kasutamist. Pean siinkohal silmas meie riigivõla dogmaatikat. Palju on Eestis kriisiperioodil alavääristatud teiste riikide majandustsükli juhtimist. Kuigi tuletame meelde, et eelmisest kriisist ostsid meid välja Euroopa, aga eelkõige Põhjamaade maksumaksjad. Näeme tänagi, et ilma Euroopa rahadeta seisab Eesti majandus kuidagimoodi püsti, aga edasi liikuda ei suuda.
Kui Soome
uus peaminister Sipilä lubas itereerimise riigiasjades ära lõpetada, siis
Eesti peaminister on käsile võtnud just
vastupidise tegevuse ja asub ühiskonna juhtimist peenhäälestama. Ehk siis
nokitsema samade asjade kallal, mida juba kümnendeid tehtud.
Kuigi
majandus stagneerub, siis pole täna ka
mingit konkreetset plaani ja veel vähem julgust selle käimasaamiseks, sest dogmad seovad valitsust käsist
ja jalust.
Aga veelgi rohkem ärevust tekitab asjaolu, et pole ka tegevuskava selle kohta, kui
majandus peaks langusesse minema. Brüsseli onudele-tädidele, Põhjamaa
maksumaksjale ja Eesti inimese kannatlikkusele teist korda enam loota pole alust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar