Oleme Eestis jõudnud omapärase vastuoluni. Kurdetakse selle üle, et palgad kasvavad liiga kiiresti ja see vähendab ettevõtete kasumlikkust. Teiselt poolt, meie palgatase on ikka oluliselt madam kui neis riikides, mida peame eeskujuks ja millega meie tööturud on tihedalt seotud. Kui palk ei tõuse, kaotame inimesi välismaadele.
73% Eesti inimesi töötab
erasektoris ja seega on peamine palgamaksja eraettevõtja. Palgad erasektoris on
võrreldes eelmise aastaga kasvanud 2 korda kiiremini kui avalikus sektoris. Kes
on siis need, keda ettevõtjad liigsuures
palgatõusus süüdistavad? Või miks palgatõusu nii vaenulikult suhtutakse, kuigi
see on ju meie ühiskonna üks peamisi eesmärke.
Laias laastus on kiire palgatõusu
põhjused ka välja toodud – töökohti on palju ja madala palgaga töökohale enam ei minda; nõrk tehnoloogiline tase, mis ei võimalda inimtööd
asendada, ebaefektiivne tööjõukasutus ja
muidugi ka väljaränne.
Palkade suurenemisele pannaks süüks, et ettevõtete kasumid vähenevad. SEB analüütik
väidab, et „töötajatele makstud
hüvitiste osakaal SKP-s on jõudnud selle
aasta esimeses kvartalis 50%-ni. See näitaja ületab kaugelt Lätit ja Leedut,
kuid ka Rootsit ja Saksamaad”. Paraku püüab analüütik siin hämada ja jätta muljet, et töötajad saavad
ebaõiglaselt liiga suure tüki heaolupirukast. Tegelikult näitab see osakaal hoopis palgataset koos ettevõtte sotsiaalmaksudega. Ehk tegemist on hoopis tööjõukuluga, mis ei ole
seesama, mis palk. Eesti palgataseme suhe SKP-sse
on allpool keskpärast ehk 37%
ning jääb alla pea kõigile eespoolnimetatud riikidele. Eesti palgasaajad nüüd
küll ettevõtete kasumeid ära ei söö!
See mis tegelikult Eesti tööjõu ülekohtuselt kalliks teeb on hoopis
tööandja sotsiaalmaksud, mille kõrge taseme poolest oleme lausa kolmandal kohal
Euroopas. See on tegelik probleem, mis teeb tänase palga ja hinnataseme juures
töötajate palkamise kalliks.
Miks siis sotsiaalmaksu ei alandata? Põhjus lihtne – sotsiaalmakse pole võimalik
alandada, sest see viiks meie niigi hingeldava meditsiini ja pensionisüsteemi
veelgi kiiremini kõhuli. Ainus võimalus
on kanda sotsiaalmaksukoormus mingitesse
teistesse maksudesse – näiteks tulu või tarbimismaksudesse? Aga
siin on meie maksurong jõudnud
täielikult tupikteele! Tänase
võimutasakaalu juures ei ole kujuteldav
ettevõtte sotsiaalmaksukoormuse nihutamine tulumaksudesse, sest see tähendaks
võimukoalitsiooni mitte-sotsiaaldemokraatlikele
parteidele oma näo kaotamist. Teiselt
poolt ei ole majanduslikult võimalik tõsta enam tarbimismakse – ei aktsiise ega
käibemaksu. Läti ja Venemaa asuvad selleks liiga lähedal! Ja see ongi
tupik, kuhu oleme oma maksustruktuuriga
jõudnud!
Eelmisel nädalal oli Riigikogus arutusel sotsiaalmaksule lae kehtestamise
ettepanek, mis küll tagasi lükati. Arvati, et tegemist on küll hea asjaga, aga
lihtsalt raha pole. Tõlgime – pole olemas sobivaid makse, kuhu puudujääv
sotsiaalmaksukoormus üle kanda!
Et sotsiaalmaksu lael oleks mingigi mõte -
selleks on vaja üheaegselt kolme tingimuse olemasolu.
Esiteks, peab olema indiviidi tasemel progresseeruv tulumaks. Teiseks,
sotsiaalmaksete koormus peab jagunema
nii tööandja kui ka töövõtjate
vahel. Ja kolmandaks, sotsiaalmaksukoormuse lagi peab olema realistlik. Seda
nii maksulae suuruse kui maksubaasi ulatuse mõttes.
Ei ole mõtet kehtestada maksulage, kui isegi Donald Trumpi tulu selleni
küüni. Kõikides riikides, kus
sotsiaalmaksulael on mingigi mõte, on ka need kolm tingimust olemas. Isegi
Lätis!
Eestis paraku neid eeltingimusi pole! Sellest lähtuvalt tooks tänase
maksusüsteemi tingimustes sotsiaalmaksulae kehtestamine kaasa laiamahulise
„ooüütamise“, mis ei hävitaks
mitte ainult sotsiaalmaksu-, vaid
ka indiviidi tulumaksulaekumised.
Aga mis oleks siis lahendus? Ainus
võimalus muuta Eesti ettevõtted konkurentsivõimeliseks ja töötajad
kõrgepalgalisteks on kanda tööandja sotsiaalmaks osaliselt üle töötajatele. Kas
indiviidi tulumaksu või veelgi parem,
töövõtja sotsiaalmaksu vormis. Nii nagu see on tehtud pea kogu
Läänemaailmas. See tähendab
vältimatult indiviidi
tulumaksumäärade eristamist tulutasemete
lõikes. Nii nagu see on kogu Läänemaailmas
– keegi maksab tänasega võrreldes tulumaksu rohkem, keegi maksab vähem. Ja olgu
lisatud – indiviidi tulumaks ei ole tööandja kulu; väita vastupidist tähendab kutsuda üles
seadust rikkuma!
Kokkuvõttes, me ei vaja mingit maksulage, vaid kõikide tööandjate
sotsiaalmaksukoormuse olulist alandamist. Näiteks 15 %-ni. See võimaldaks
samaaegselt tõsta palka ja
vähendada tööjõukulusid. Aga seni kuni mingitest aegunud maksudogmadest
kinnihoidmine on valitseva koalitsiooni
jaoks tähtsam kui ettevõtete
konkurentsivõime, pole maksusüsteemi sisuline reform võimalik. Seda situatsiooni iseloomustas
tabavalt meie naaberriigi peaminister
- seis on küll suurepärane, aga - „просто
денег нет!”
Slepakov просто денег нет!
Slepakov просто денег нет!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar