Hiljuti avaldas Kutsekoja
nimeline sihtasutus huvitava ja emotsionaalse nägemuse
olulisematest töö ja oskuste trendidest
ja nende mõjust Eesti tööturule kümne aasta vaates.
Missugune on siis autorite
visioon Eesti majandusest ja töötegemisest? Tooksin esile kolm aspekti – missugune on
majanduse struktuur, töötajate oskused/omadused ja haridussüsteemi muutused.
Autorite nägemuses on Eestist
saanud oluline uue majanduse keskus, mis põhineb kõrgtehnoloogial,
digitaalsetel lahendustel ja
uuelaadsetel ettevõtlusvormidel. Ilmselgelt on autorid saanud inspiratsiooni Silicon Valley
laadsest tehnoloogiaettevõtete kontsentratsioonist ja toimimismudelist. Loomulikult toimub Eestis
selline äpivabrikute kogunemine
Tallinnas; mitte ühtegi teist Eesti paika 70 leheküljelises analüüsis isegi ei mainita. Need äpitehased allutavad endale kõik teised tegevused. Autorite sõnade
kohaselt - “kõrgtehnoloogilised töökohad on ühe piirkonna jõukuse põhjuseks - arstid,
juristid ja katusepanijad on tagajärg“.
Edasi, need Tallinnas paiknevad Eesti
äpitehased tegelevad põhiliselt kahe asjaga – esiteks, Euroopa riikide
vananemisest tulenevalt vanainimestele mõeldud tervise ja heaolutoodetega ning
teiseks, keskkonnateemaliste ja puhaste tehnoloogiate arendamisega. Muudest võimalikest tegevusaladest
visioonipaberis täpsemalt juttu ei tehta, kuigi mainitakse, et tehnoloogiline areng mõjutab väga tugevasti ka teisi sektoreid.
Nutikate masinate ja süsteemide kasutuselevõtt
vähendab tööjõuvajadust paljudes sektorites, aga töötajatelt eeldatakse mitmekülgsemaid oskusi.
Organisatsioonide enda piirid hägustuvad
ning rohkem saab olema projektipõhist töökorraldust, paindlikke töötegemise vorme; töökohad sünnivad ja
kaovad kiiresti ning töötajate kindlustunne väheneb. Suureneb vabakutseliste töötajate osakaal ja
ning tööjõu mobiilsus üle riigipiiride. Töötajate liikumine üle
erinevate asukohariikide pälvib visioonipaberi koostaja erilist tähelepanu,
sest võitlus talentide pärast on globaalne. Korduvalt rõhutatakse vajadust
muuta meie ühiskond tolerantsemaks
erineva tausta ja tõekspidamistega
inimeste suhtes.
Organisatsioonides muutuvad
põhilisteks meeskondade koostöö juhtimine, mitte tavapärane ülevalt-alla
käsuliinil põhinev korraldus.
Töökollektiivid ise muutuvad rahvusvahelisemaks ja töötajad kiiresti
vahelduvaks.
Missuguseid on olulised universaalse tulevikutöö oskust oskused, mida „hinnatakse sõltumata erialast aastal 2020“?
Loetleme - töötaja peab suutma oma tegvust mõtestada,
olema sotsiaalselt intelligentne, loov,
omama kultuuride-vahelist kompetentsust; olema programmeeriva mõtlemisega
ehk oskama teisendada suuri
andmemahtusid abstraktseteks mõisteteks; võimeline aru saama andmetepõhisest otsustamisest;
võimeline looma sotsiaalmeedia sisu; omama
disain-mõtlemist; ohjama
kognitiivset koormust ning olema võimelised virtuaalseks koostööks.
Vaat selliseid oskusi eeldatakse paari aasta pärast
sealhulgas ka Eesti 84 tuhandelt poemüüjalt, 62 tuhandelt ehitajalt ja 47
tuhandelt autojuhilt.
Ülevaates tõdetakse et struktuurimuutused majanduses
peavad aluse saama haridusest ja selle rahvusvahelistumisest. Suuresti aga soovitatakse
tegeleda asjadega, mis vähemalt Eesti ülikoolide jaoks on eilne päev
ning millest on juba ammu edasi liigutud.
Maailmatasemel ülikool saab autorite arvates olla ainult
Tallinnas; kõrgharidust ennast nähakse aga ainult kui sisendit muude tegevuste
jaoks mitte aga kui võimalikku Eesti eksportivat sektorit.
Võtame teema kokku.
Visioonipaberi autorid keskenduvad alati väga olulisele valdkonnale nagu seda on tööjõuturg ja
majandusstruktuur. Samas nähakse tööturu arengut ainult läbi ühe kitsa sektori
raamistiku – milleks on siis IT ja sellega seonduvad tegevused. Eesti majandus on siiski oluliselt laiem ja mitmekesisem.
Teiseks, Eesti majandust nähakse toimivat ainult ühes
kohas – Tallinnas – ning muid piirkondi pole selles kontekstis olemaski.
Kolmandaks – puudub igasugune plaan ja ettepanekud, kuidas siis soovitavate tulemusteni nii majandusstruktuuris kui hariduses jõuda. On esitatud küll atraktiivse
„utopopialinna“ kirjeldus, aga kuidas sinna võiks jõuda - sellest mitte sõnagi!
See ehk ei ole ka selle kirjutise eesmärk, aga paljasõnaline „tehtagu“, „arendatagu“ või „õpetatagu“ ei
anna meile ka suuremat lisaväärtust
juurde.
Kuidas siis sellise visioonipaberi žanrit ja kohta
määratleda? Pakuksin välja, et tegemist
on hea motivatsioonikõnega. Haridustee
algmeetritel seisvad noored peaksid seda kindlasti lugema – tegemist on
kergeltloetava, emotsionaalse ja innustava tekstiga,
mis võiks neid suunata hariduslikke ja tööalaste valikute tegemisel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar