4. oktoober 2016

Saime presidendi /Vikerraadio(69): 4.10.2016)

Eesti uuemal ajal on presidendiametisse astutud viiel korral. Igal presidendi tegemised on kindlasti olnud seotud ka majanduspoliitilise olukorraga, milles Eesti sel konkreetsel perioodil on asunud.
Vaataksime alljärgnevalt tagasi neile oludele, millised valitsesid  presidentide ametisse astudes. Lennart Meri sai esmakordselt ametisse  1992 aastal, aga selle aja kohta ei ole paraku usaldusväärset ning tänasega  võrreldavat statistikat. Seega alustame  1996 aastast, kui algas president Meri teine ametiaeg.  Kakskümmend aastat tagasi, suutis Eesi majandus kokku produtseerida 3,7 miljardit eurot SKP-d. Meie peagi ametisse astuv president toimetab aga juba majanduskeskkonnas, mis on üle 5 korra suurem, ulatudes üle 20 miljardi euro väärtuse.
Ühe inimese kohta toodeti 20 aastat tagasi turuhindades  2600 eurot lisandväärtust,  mis oli alla 20% Euroopa Liidu keskmist taset  ja 8 korda vähem kui Soomes. Paarikümne aastaga oleme jõudnud  aga pea 60%-ni Euroopaga võrreldes ja „ainult“  2,5 kordse vaheni Soomega. Kui viimase paarikümne aasta peateema oli  järelejõudmine  rikkale Euroopale, siis uus  Eesti president hakkab tegutsema ühiskonnas, kus oluliseks teemaks tõuseb  ka selle jõukuse  jagunemine inimeste vahel. Sest juba on mida jagada! Ma ei pea siin silmas 10 euro kaupa kõikidele palgasaajatele maksuvabastuste jagamist, vaid sissetulekute jaotust erinevate ametialade ja töötegijate vahel, mis toetab ühiskonna arengut. Aga siiani valitseb ühiskonnas arusaam, et 1000 eurose palgaga õpetajate, teaduste doktorite või arstidega ongi võimalik konkureerida globaalse majanduse ja innovatsiooni eesliinil!
Loomulikult jäävad olulisteteks aspektideks majanduskasv, välisinvesteeringud ja konkurentsivõime, aga heaolu jõudmine erineva töö tegijateni muutub eelnevate perioodidega võrreldes kindlasti aktuaalsemaks.
Vaatame majanduskasvu. Paarkümmend aastat tagasi, 96-ndal  aastal kasvas majandus stabiilselt üle 5% ning muutus veelgi kiiremaks järgnevate presidentide ametisse astumise aastal.  Toomas Hendrik Ilvese esimese presidendiperioodi alguses, 2006-ndal aastal,   kasvas Eesti majandus lausa rekordilised 10,3 protsenti. Kuigi vahepeal toimus sügav  majanduskriis, siis tema teise ametiaja esimesel aastal oli majanduskasv jällegi väga tugev ehk 7.6%.
Meie järgmine president astub aga ametisse olukorras, kus majandus sisuliselt seisab. See on uus situatsioon, mis ei ole tingitud välismaistest teguritest vaid meie majandusstruktuuri nõrkusest. Viimase paarikümne aasta jooksul kujunenud majandusmudel, mis põhines odaval tööjõul, Euroopa toetusraha sissevoolul ja laenuraha abil sisemaisel tarbimisel – selline majandusmudel on oma loomuliku lõpuni jõudud.  
Uus ja konkurentsivõimeline majandusmudel eeldab suuremahulisi investeeringuid  uudsetesse tehnoloogiatesse, innovatsiooniteguritesse  ja veelgi rohkem inimkapitali.  Mis eeldab omakorda meie paljudest meie seni  kinnistunud, et mitte öelda stagneerunud,  põhimõtetest loobumist. On see siis eelarve- või maksupoliitika, teatud majandusharude eelisarendamine või Eesti atraktiivseks töö ja elukeskkonnaks muutmist. Näiteks räägime  ikka sellest  kuidas tuua Eestisse sisse odavaid puidutöötlejaid, selle asemel et  müüja hoopis haridusteenust ja ette valmistada neidsamu puidumehi välisriikide tööturule.   Või muuta meie kõrgharidus oluliseks ekspordiallikaks.
Me näeme madalat majanduskasvu, väga aeglast struktuurimuutust ja suurenevaid sotsiaalsfääri probleeme. Me ei näe aga tahet ja tegevusi midagi sisuliselt muuta, vaid püütakse kramplikult olemasolevat majandusmudelit säilitada.
Kui 20 aastat tagasi oli Eesti rahvaarv 1,425 miljonit, siis täna on meid üle 110 tuhande vähem. Samal ajal on huvitav märkida, et tööturul on inimesi 35 tuhande võrra rohkem ehk 659 tuhat inimest on lühemalt või pikemalt hõivatud. Kõik kes tööd teha tahavad, neil on Eestis see võimalus ka olemas. Tööpuudus on jõudmas  kõikide aegade madalaimale tasemele, mis survestab omakorda tööjõukulusid ja suurendab palka.  Miks siis selline olukord ei tee meid atraktiivseks välistöötajate silmis ja meie noored ikka välismaale kipuvad?
Aga – saame uue presidendi ja uued ajad! Värske president astub ametisse olukorras, kus nagu alati,  on  riik rikkam kui tema eelkäijate ajal.  Ja riigi ees seisvad probleemid on alati teistlaadsed kui enne. Tänased probleemid on seotud  põhimõttelise majandusstruktuuri muutusega, Eesti ühiskonna toimimise ümbermõtestamise ja väliskeskkonnast tulenevate riskide vähendamisega.  

Soovime siinkohal uuele presidendile tegevuslusti  ja säramist!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar