Vabariigi aastapäev on hetk, mis
suunab ikka ja jälle mõtestama Eesti riigi olemasolu ja püsimise tingimusi. Vaadates-kuulates meie igapäevast meediat tundub, et ei nõuka-
ega isegi mitte orjaaeg pole meie
mõtteist ega retoorikast paraku kuhugile kadunud.
Vaatamata sajandivanusele oma
riigile ja veerandsaja pikkusele vaba turumajanduse kogemusele tundub ajuti, et arusaam meie ühiskonna staatusest ja toimimise
alustest pole siiani paljudele kohale
jõudnud. Riiki tajutakse ja sellest räägitakse kui millestki, mis eksisteerib
eraldi inimestest, asub kuskil kaugel ja ajab mingit oma asja. Nagu vene ajal,
olgu see siis impeeriumi või nõukogudemaa vormis. Mõisa
köis las lohiseb – väga sageli näeme olukorda, kus inimesed väljenduvad väga
otseselt sellisel moel, nagu Eesti polekski meie riik ja meie ühise huvi
esindaja.
Ühelt poolt nõuame, miks riik ei
anna head haridust või ei ehita häid
kiirteid või ei paku palju muid vajalikke asju. Teiselt poolt küsitakse - miks mina pean panustama ning miks riik
karistab mind maksudega. Ei ole harvad väljaütlemised, kus lause esimeses
pooles kutsutakse üles makse ära kaotama ja teises lause pooles nõutakse rohkem
hea haridusega töötajaid ja riigi suuremaid kulutusi.
Ameerika pastor Adrian Rogers on
öelnud ka meil üsna tuntud fraasi – „riik ei saa anda kellelegi midagi sellist,
mida ta pole enne kelleltki teiselt ära võtnud“. Tegemist mõttetu lausega nii
otseses kui sümboolses mõttes - riik ei saa kelleltki ära võtta kiirteed või soomusautot,
vaid riik on see, kes neid asju on
võimeline looma. Aga kohandaksin selle
ümber ja sõnastaksin niimoodi – me ei
saa Eesti riigilt saada midagi sellist, millesse me ühiskonnana pole enne
panustanud.
Pole olemas Eesti ühiskonnast
eraldiseisvat Eesti riiki, vaid on täpselt selline riik ja ta pakub meile
täpselt seda, mis on kogunenud meie enda inimeste panustamisest. Kui me ei
panusta, siis ei saa meil ka olla neid
asju mida on võimeline pakkuma ainult
riik – sõjaline kaitse, haridus, infrastruktuur ja õiguskord. Riikluse eest tuleb turumajanduse
tingimustes maksta – mitte sümboolselt,
vaid ikka raske Eesti euroga. Ei ole olemas mingit meist väljaspool
seisvat riiki või mõisavalitsejat!
Tuntud Eesti ajaleht teatab oma
esilehel – „Eesti õpetaja väärib kõrgemat palka“. Selline pealkiri sunnib jällegi
küsima – kas meil on ikka turumajandus
või on olemas mingi müstiline riik, kes küll
teeb heategusid aga lihtsalt ei tea, et
õpetajatele tuleb palka maksta?
Turumajanduse tingimustes ei
maksta õpetajatele mitte palka selle eest, et nad seda „väärivad“, vaid ikka tehtud töö eest! Peab olema üheselt selge - kui õpetajatele motiveerivat
palka ei maksta, siis head haridust ei saa! Turumajandus! Õpetajatel, arstidel
või politseinikel ei ole mingit loomupärast kohustust mingisugusest missioonist tööd teha, vaid seda tehakse ikka
palga eest. Teiselt pool, pole neil ka
mingeid „oma“ probleeme, mis erineksid tavainimese omadest ja mida head
poliitikud peaksid meediakära saatel lahendama.
Kui meil ei ole häid õpetajaid, arste või politseinikke, siis ei ole see
nende probleem, vaid ikka ühiskonna probleem!
Siit praktiline küsimus – kuidas siis
rahastada riiki, mis meile neid teenuseid pakub? Põhjala kõrge maksukoormusega riike
iseloomustab üks selge erisus Ida-Euroopa riikidest – see on usaldus oma riigi
vastu. Rootslne ja taanlane on nõus maksma kõrgemaid makse sest teab, et riigi
raha kulutatakse tema enda huvides. Ja on uhkuse asi panustada oma riiki! Samal
ajal teatab Eesti tuntud ärimees samasuguse
uhkusega, et tema ei kavatse maksude näol mitte sentigi panustada oma vanemate
pensionimaksetesse ega oma laste
võimalikku arstiabisse – las teised maksvad! Mõisa köis las lohiseb!
Eestis esitatakse jõukamate
poolt suuremast panustamist kui
mingilaadset karistust. Selline loogika
on vastuolus maksuteooria ning inimese käitumise loogikaga. Vastupidi, rikkamatel
inimestel on alati rohkem riiki vaja kui
vaesematel. Nad saavad ühiskonnalt rohkem ja seega on loomupärane, et ka
panustatakse suhteliselt rohkem. Toome
näiteks kõrghariduse. On vaieldamatu fakt, et kõrgharidusega inimesed teenivad
tänu ülikooliharidusele rohkem. Kõrgharidust saab Eestis tasuta. Aga õpetamine
ei ole paraku tasuta, vaid üpris kallis
tegevus. Seega on igati mõistusepärane, et suurema sissetulekuga inimesed
panustavad suhteliselt rohkem, sest nad on ühiskonnalt rohkem ka saanud! See ei ole mitte
karistamine või kiiremini jooksjate
pidurdamine.
Eesti liikumine tulevikku ei ole võrreldav kiirjooksuvõistlusega, kus vaid üks on parim
ja teised langevad põrmu. Vastupidi, tegemist on pika rännakuga tulevikku, kus
kõik peavad jõudma koduväravasse. Viimane kui üks! Kes on hetkel tugevam, peabki kandma sel teel raskemat koormat; kui jõud raugeb võtab koormat
kanda keegi teine. Ainult nii saame
püsida rahva ja riigina ka järgmisel sajal aastal!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar