Alkoholipoliitika uute suundade ja aktsiiside tõstmise üle on
viimasel ajal palju arutletud. Ära on
räägitud kõik, mis kõneväärt, aga vist veel mitte kõigi poolt. Püüan
siinkohal lisada Balti riikide elanike arvamuse mõningate alkoholipoliitika aspektide kohta, mis tänase
päevaga hästi haakuvad. Toetun siinkohal eelmisel aastal läbi viidud
alkoholitarbimise uuringule, mille tegime koos Balti riikide kolleegide ja USA-s baseeruva alkoholipoliitikat analüüsiva organisatsiooni IARD toetusel. Pearõhk uuringu tegemisel oli
küll mittelegaalse alkoholi tarbimisega seonduv,
aga palju kogunes võrdlusandmeid ka alkoholi tarbimise mustri kohta tervikuna. Kuna tegemist oli soliidse
valimiga, siis pretendeerimegi siinkohal n-ö rahva arvamuse väljaütlemisele - vox populi, vox Dei.
Vaatame siinkohal küsitletute
vastuseid kolmele küsimusele - kas
alkoholi reklaami peaks keelama; teiseks, kas peaks vähendama alkoholi
müügikohti ja kolmandaks, kas peaks suurendama alkoholi maksustamist? Seda kõike
sellepärast, et rahvas joob liiga palju! Kuigi küsitlus on tehtud aasta enne
tänase alkoholipoliitika väljakuulutamist, on küsimuste püstitus ja ehk ka
vastused ülimalt päevakohased.
Kas alkoholi reklaami peaks ära
keelama? Jah, kaks kolmandikku Eesti inimestest arvab, et alkoholireklaami võiks üldse ära keelata. Teiselt pool, rangelt selle vastu
on umbkaudu viiendik Eesti elanikest. Samal ajal ainult pooled leedulastest
ja vaid
40% lätlasi pooldab alkoholireklaami keelamist. Selline tulemus on mõnevõrra üllatav, sest
oleme harjunud ennast pidama lõunanaabritest kuidagi liberaalsemaks või
tolerantsemaks.
Loogiline tundub olevat seos
vanuse ja alkoholireklaami keelamise
vahel. Mida vanem inimene, seda rohkem
ei nõustub ta alkoholireklaami
keelamisega.
Ka haridustase määrab ära alkoholireklaami suhtumise. Eestis ja Lätis
vastustavad alkoholireklaami kõrgema haridustasemega inimesed rohkem kui
madalama haridusastmega persoonid.
Eestis tuleb välja ka selge seos
inimeste sissetuleku ja alkoholireklaamile vastuseisu vahel. Mida kõrgem tulutase, seda
rohkem pooldatakse alkoholireklaami kaotamist. Leedus ja Lätis sissetuleku ja
alkoholireklaami vastustamise vaheline seos aga otseselt esile ei tule.
Vahekokkuvõttes, Eesti valitsuse
tegevus alkoholireklaami piiramisel saaks rahva arvamusele toetudes
plusspunktid kirja küll. Rohkem on reklaami keeldu pooldavaid persoone kui seda
vastustavaid tegelasi.
Kas alkoholipoode on rahva
arvates liiga palju? Jah, peaaegu pool Eesti elanikest nii ka arvab. Üks
kolmandik pole jälle sellega üldse päri. Jällegi, vanuse tõustes arvavad küsitletud, et
alkoholi müügikohti peaks vähendama. Alkoholipoodide vähendamisega kipuvad nõus
olema ka väiksema sissetuleku ja madalama haridustasemega inimesed.
Loomupäraselt on kangema kraami poodide
vähendamise vastu need, kes tunnistavad, et joovad rohkem.
Eesti valitsus küll otseselt viinapoode
kinni panna pole lubanud, aga alkoholimüüjatele seatavad tingimused võivad mõne
kaupluse selleni viia küll. Suuremaid ketipoodide need piirangud palju ei
mõjuta, kuigi suurendavad kulusid ja seeläbi ka alkoholi hinda. Ise olen
küll olnud kogu aeg seisukohal, et toidu
ja viinapoode võiks Eestis vähem olla küll – seda eelkõige tööjõuressursi
ebamõistliku kasutuse pärast meie toidukaubanduses!
Jõuame kõige aktuaalsema küsimuse
juurde – kas peaks tõstma alkoholimakse, sest inimesed joovad liiga palju? Siin
on muster kõikides Balti riikides enam-vähem samasugune – üks kolmandik arvab,
et makse peaks suurendama küll! Aga veelgi rohkem on neid, kes seisavad maksude
tõstmise vastu – näiteks Eestis on alkoholimaksude
tõstmise vastu 42% küsitletutest. Paarikümne protsendi jagu on ka neid, kes
säilitavad maksuküsimuses neutraalse
positsiooni. Statistiline seos näitab,
et alkoholimaksude tõstmist pooldavad kõrgema haridustasemega inimesed. Samas –
maksude tõstmise ja vanuse ning sissetuleku vahel statistilist seost ei ilmne. Seega, alkoholimaksude tõstmise eest Eesti
valitsus rahvalt seekord poolehoidu ei teeni.
Kokkuvõttes, vaatluse all olev
uuring püüdis ette kujutada inimeste käitumist alkoholipoliitika muutuste
tingimustes. Kummalisel kombel ongi see kõik Eestis ka teoks saamas. Ootan ülima
põnevusega, kas inimeste poolt arvatav käitumine läheb kokku ka nende tegeliku toimimise
mustriga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar