Link ERR kodukale
Euroopa Komisjon teeb igal aastal niinimetatud Euroopa Semestri raamistikus ülevaate liikmesriikide majandusseisust. Eesmärgiks on saavutada majandusühenduse nutikas, jätkusuutlik ja kaasav majanduskasv. Kõik riigid peavad sellesse panustama ning oma majanduskeskkonda moderniseerima. Komisjon annab iga riigi poolt tehtud reformidele hinnangu ja lisab ka konkreetsed soovitused, kuidas seadusandlust või majanduskorraldust muuta.
Euroopa Komisjon teeb igal aastal niinimetatud Euroopa Semestri raamistikus ülevaate liikmesriikide majandusseisust. Eesmärgiks on saavutada majandusühenduse nutikas, jätkusuutlik ja kaasav majanduskasv. Kõik riigid peavad sellesse panustama ning oma majanduskeskkonda moderniseerima. Komisjon annab iga riigi poolt tehtud reformidele hinnangu ja lisab ka konkreetsed soovitused, kuidas seadusandlust või majanduskorraldust muuta.
Eesti majanduse üks peateemasid
on tööturu olukord. Probleemid on
üldjuhul teada - vähenev tööealiste inimeste arv, väljaränne ja madal
tootlikkus võrreldes Euroopa Liidu keskmiste näitajatega. Üks olulisi meie tööturu mõjutajaid on ka Soome. Püüame
siinkohal euroraportite raamistikus iseloomustada sugulasrahva tööturu arenguid
ja mõistatada, mis mõju võiks see meile avaldada.
Kõigepealt üldistest tööturu
globaalsetest arengutest Euroopa kontekstis. Näeme otseselt vastuolulisi protsesse. Ühelt
poolt, Euroopa demograafiline käitumine viib lähikümnenditel tööealise elanikkonna vähenemisele.
Seda siis, kui midagi ei muutu ei
sündimuse, ega migratsiooniga ehk mõlemad jäävad samale madalalale tasemele kui eelneval perioodil.
Teiselt poolt - räägime 4-ndast tööstusrevolutsioonist, mis kaotab ära lausa
kolmandiku tänastest töökohtadest, seda eelkõige lihttöö sektoris. Seega meil
ongi töötegijaid ka hoopis vähem vaja!
Aga ikkagi – kui külgetõmbav
võiks Soome tööturg ka lähitulevikus Eesti töötajatele olla?
Kui vaatame Eesti ja Soome
tööturu hinnangut, siis näeme vastuolulist pilti. Eesti seisukohalt eeldatakse, et Soome tööturu ligitõmbavus väheneb; vaadates Soome kohta kirjutatut aga võiks eeldada, et meie kalevipojad muutuvad seal just palju
konkurentsivõimelisemaks.
Eesti tööpuudus täna on 7 protsendi
kandis ehk väga madal; Soomes küll natukene rohkem, aga sisulist vahet ei ole.
Oluline erinevus on aga tööjõuturu regulatsioonides. Kui Eesti tööjõuturg on
üks vabamaid ja paindlikumaid Euroopas, siis sellega võrreldes Soomet
iseloomustavad üsna suured piirangud. Ühelt
poolt on tegemist regulatsioonidega, mis mõjutavad töötegemise tingimusi ja
palgataset. Teiselt poolt, toimiv sotsiaaltoetuste süsteem kujundab omakorda töötajate
käitumist ja töömotivatsiooni.
Eks ole Soomegi hädas oma
majanduse konkurentsivõime vähenemisega. Niinimetatud konkurentsivõimeleping,
mis kirjutati alla eelmise aasta sügisel, peaks Soome majandusse lisama
100 000 uut töökohta; tegema töötajate palkamise odavamaks ning nihutama sotsiaalmaksukoormuse
rohkem töötajate kanda. Aga see tähendab ka palkade ajutist külmutamist ja
teatud pikemat tööaega.
Soomet iseloomustab tööaktiivsuse
vähenemine 25-39 aastaste noorte hulgas, keda iseloomustab selline käitumismall
- tööd nagu tahetakse teha, aga seda ei otsita aktiivselt või ei võeta tööd vastu.
Sest pakutav palgatase ei rahulda töösoovijat. Hõive määr on kõige kiiremini
langenud madalamat haridust nõudvatel tegevusaladel.
Sarnaselt Eestiga on samuti väga
selgelt nähtav struktuurne tööpuudus, kus mingites piirkondades pole tööd, aga
inimesed ei suuda liikuda teistesse kohtadesse, sest pakutav töö ja palk ei
võimalda hankida eluaset.
Soomes on erinevalt Eestist
ametiühingutel oluliselt suurem roll palkade tsentraalsel üleriigilisel
kujundamisel. Uute lepete kohaselt seal nihkub seal palgalepingute sõlmimine rohkem tööstusharu ja ettevõtte tasemele ning palgatõus hakkab rohkem sõltuma
eksportivate sektorite palgatasemest.
Tuuakse ka välja, et soomlaste tööisu pidurdavad mitmesugused
niinimetatud lõksud – näiteks pikaajalise töötuse ja mitteaktiivsuse lõks. Ehk
siis - on küll võimalus asuda tööle, aga see ei too kaasa
nimetamisväärset muutust elukvaliteedis võrreldes mittetöötegemise ja
sotsiaaltoetustest elamisega. Töötu on tänases Euroopas üsna odav olla! Ka sellist olukorda tahab Soome valitsus
muuta, vähendades ühelt poolt kodusistujate toetussummasid ning teiselt
poolt, premeerides tööleasujaid
maksusoodustustega.
Sipilä valitsuse eesmärgiks on
olnud vähendada nominaalset tööjõu kulu 15%-i võrra läbi tootlikkuse kasvu,
palkade ümberkujundamise ja sotsiaalmaksukoormuse nihutamisega enam töötajate
kanda. Nagu näeme, käitub Eesti täpselt vastupidiselt - meie tööandjad on koormatud Euroopa Liidu
suhteliselt kõige kõrgema sotsiaalmaksukoormusega ja samas töötajate maksukoormust püütakse
alandada. Mis aga mitte kuidagi ei vähenda ettevõtete tööjõukulu ega võimalda
tõsta Eesti inimeste nominaalpalka. Kui aga Eesti palk jääb selgelt madalamaks
kui Soome oma, siis ei lõpe ka Kalevipoja järeltulijate vool Soome tööturule.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar