14. märts 2017

Mida teha pagulastega (Vikerraadio (80):14.03.2017)


ERR

Eesti on lubanud vastu võtta ligikaudu pooltuhat varjupaiga taotlejat Lähs-Ida ja Aafrika kriisiriikidest.  Need ümberasujad valitakse meie enda poolt välja Kreeka ja Itaalia pagulaslaagritest ning korraldatakse nende transport Eestisse.  Võõramaist päritolu inimeste saabumisega seoses on püütud Eestis  ka võõraviha üles kütta. Aga kui mõni pagulane tänaval vastu juhtub, siis ega  ära teda ei tuntaks – välimuse järgi on tegemist üsna Rapla keskmisega.
Aga mismoodi olukorda hinnata nüüd, kui esimesed pered on hakanud saabuma? On tekkinud kummaline situatsioon, mis nõuaks Eesti ametivõimude poolset olukorra mõtestamist.  Aga alustame algusest ja räägime  Tartu pagulastest.  
Pagulaste vastuvõtmise süsteem Eestis on väga efektiivne. Siin toimetavad koos ministeeriumid, linnavalitsus  ja vabatahtlikud  MTÜ-d. Meie mõttes väga suured pered majutatakse kiiresti, leitakse lastele koolid, võimaldatakse toetusraha  ja vormistatakse dokumendid. Igati kiiduväärt asjaajamine! Tere tulemast Eestisse uued residendid!
Tuginedes meediale aga näeme, et  3 Süüria perekonda on Eestist kuskile välismaale ära  läinud.  Siinkohal tahaksin mõtiskleda, kuidas pilt  Eesti ja rahvusvahelise õiguse seisukohalt võiks paista.
Kui Süüria kodakondne saab Eesti elamisloa, siis on ta täieõiguslik Eesti ja ka Euroopa Liidu resident. See annab perele kokkuvõttes juurdepääsu Eesti haridussüsteemile, peretoetustele, ravikindlustusele ja muudele sotsiaalsüsteemi hüvedele. Aga seda siiski ainult Eestis!
Omades reisidokumente, saavad pagulased Schengeni viisaruumis liikuda kuhu iganes. See on igati seaduslik! Aga nüüd jõuame probleemi olemuseni.
Kuigi pagulased võivad Eestis vabalt välja reisida, siis mujale riiki elama asumine ei ole Euroopa Liidu regulatsioonide kohaselt võimalik. Nii nagu iga tavalise Eesti inimese puhul,  saab välismaale elama minna ainult  siis, kui on olemas töö- ja elamisluba.
Seega pagulane, kes on jõudnud Eesti kaudu Schengeni viisa-alasse, ei saa oma pagulaselu kuskil teises riigis uuesti alustada. Ma mõtlen siinkohal võimalust panna lapsed kooli, saada sotsiaaltoetusi või muid abirahasid. Seda saavad meie poolt vastuvõetud pagulased teha ainult Eestis.  Ja ilma riigi toetuseta, vähemalt esialgu,  need inimesed toime ei tule.  Aga millest nad siis välismaal elavad kui Eesti riik neile enam abiraha ei maksa, aga teised Euroopa Liidu riigid seda teha ei saa?
Kui pagulane läheb Eestist kuskile teise riiki, siis tavapäraselt 90 päeva pärast peab ta sealt lahkuma. Euroopa Liidu regulatsioon nõuab, et kaitse saanud pagulane peab teise riiki reisimise korral endast seal märku andma, õigel ajal ära minema või vajadusel sunnitakse ta jõuga Eestisse tagasi tulema. Seega küsimus -  kui Tartu pagulased ongi päriselt ära läinud, siis kas ikkagi on neil võimalus kuskile teise riiki seaduslikult  jääda? Kui nii, siis on igasugune Euroopa pagulaskvoodimajandus ju täiesti mõttetu. Eesti muutub siis sõna otseses mõttes reisikorraldajaks, kes transpordib pagulased Eestisse, kust need siis vaikselt omal käel kuskile ära kaovad. Kas see võib tekitada meile  probleeme teiste Euroopa riikidega, sest nüüd on meie pagulased justkui nende pagulased?
Teiselt poolt, ikkagi on tegemist meie oma inimestega kellele kehtivad meie oma seadused.  Põhikooli  ja gümnaasiumiseaduse kohaselt on lastel kohustus käia koolis.
Kui lapsed kooli ei ilmu,  siis peab nii kool kui kohalik omavalitsus hädakella lööma ja selgitama, miks koolikohustust rikutakse.  Nagu öeldud, ei saa pagulaste lapsed ka  mujal riigis kooli minna. Aga kus siis meie lapsed on ja mida nad teevad, kui koolis ei käi?  Kas näiteks mõni ametkond oskaks sellele küsimusele vastata?
Seega, meie peaküsimus täna ei ole mitte selles, et meile tulevad siia pagulased, vaid ikka selles, miks nad ära lähevad? Mis on need põhjused, miks kuskil mujal on parem, kuigi Eesti annab nende toetamisel oma parima.
Pakun siinkohal välja kas asja, kuidas pagulasi Eesti ühiskonda integreerida. Tänane sujuv pagulaste vastuvõtusüsteem peab jätkuma efektiivse kaasamisega meie ühiskonda. Pakun siinkohal välja kaks aspekti - esimene oleks mõtestatud tegevuse pakkumine  ja seltsielu. Et inimesed ei jääks üksi oma probleemide ja oma rahvuskaaslastega, vaid oleksid koos Eesti inimestega ja jagaksid meiega samu väärtusi.
Teiseks, läbi mõtlemist vajaks kindlasti nende ümberõpe ja töövõimalused. Tegemist on ikkagi spetsiifilise seltskonnaga, kus isegi kirjaoskus ei ole iseenesestmõistetav. Meil on väga hea kutse-  ja ülikooliõpe, mis võimaldaks välja töötada mitmesugused sobivad täiendõppe-  ja nõustamissüsteemid.

Kokkuvõttes, paneme pagulaste eesti keele huvi,  lõunamaaliku entusiasmi ja loomupärase ettevõtlikkuse nende uue kodumaa heaks täisvõimsusega tööle!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar