4. aprill 2017

Eesti maks Soomele ei sobi (Vikerraadio (81):4.04.2017)



Kuu aega tagasi avaldas Soome rahandusministeerium raporti kasumimaksu võimalike muutuste kohta. Üldiselt  jõuti järeldusele, et pole sel Soome kasumimaksul suurt häda midagi ning vajadus maksumäära kiireks  alandamiseks puudub.  Soomes on teatavasti ettevõtte kasumimaksu määr samasuur  kui Eestis ehk 20%
Samas annab raport  ka huvitava hinnangu Eesti  kasumimaksu kohta kui omapärase ja muust maailmast väga erineva süsteemi kohta. Otsus on  paraku soomelikult otsekohene ja eitav  -  Eesti kasumimaksusüsteemist pole Soomel mitte midagi kasulikku üle võtta!
Mis siis meie põhjanaabritele ei meeldi? Arvatakse, et Soomele oleks selline süsteem väga kulukas ettevõtetelt saamatajäävate maksulaekumiste tõttu.  Samuti, kui Eesti ettevõte maksab dividende, siis eraisiku tasemel seda tulu enam ei maksustata. Soome progresseeruva maksumääraga eraisiku tulumaksusüsteemi puhul tooks see kaasa ka maksutulude vähenemise.  Dividenditulu mittemaksustamine eraisiku tasemel muudab Eesti füüsilise isiku tulumaksusüsteemi  lausa regresseeruvaks. See on otseses vastuolus maksu- ja majandusteooria põhiprintsiipidega. Mujal maailmas on ikka vastupidi – optimaalne maksusüsteem eeldab, et suurema  tulu saajad on võimelised kandma ka suhteliselt suuremat maksukoormat mitte vastupidi. 
Soome ekspertide arvates mõjutab Eesti kasumimaksusüsteem negatiivselt ka uute investeeringute tegemist. Eesti kasumimaks  soodustab nii-öelda tulude lukustamist ning pidurdab investeerimist uutesse  äriideedesse. Ehk pidurdab innovatsiooni ja uuendusi!
Samuti tuuakse välja, et kasumimaksutulude kompenseerimiseks peab Eesti hoidma kasumimaksumäära kõrgel tasemel, mis ei soodusta samuti riigi atraktiivsust välisinvesteeringute sihtkohana. Nii ongi, meie kasumimaksu nominaalne määr on kõrgem kui enamikus Kesk ja Ida Euroopa riikides ja kõrgem näiteks ka kui Saksamaal.
Tuuakse ka välja, et Eesti kasumimaksusüsteem soosib tulude nihet eraisikute tasemelt äriühingute tasemele ehk toob kaasa ooüütamise ja manipuleerimise.   Ka see on tõsi! 

Üheks selle protsessi tulemuseks on sotsiaalmaksubaasi hajumine ja vajadus hoida sotsiaalmaksumäär  kõrge. Meie tänase Haigekassa ja pensionisüsteemi puudujäägi üks ilmselge põhjus on ilmselgelt moonutava iseloomuga kasumimaks.  
Soome ekspertide arvates ei sobitu Eesti maksusüsteem ka rahvusvaheliste ettevõtete tegevusega, lisades keerukust aruandlusesse ja tekitab probleeme topeltmaksustamisega. Veelgi enam, süsteem pakub  olulisi võimalusi piiriüleseks maksudega manipuleerimiseks ehk maksupettusteks.  Jälle tuttav teema!  
Seega ei näe soomlased  Eesti tänases kasumimaksustamise süsteemis mingit konkurentsieelist vaid ainult selle erakordsusest tulenevaid probleeme ja moonutusi.
Soomlaste kriitikas meie kasumimaksusüsteemi kohta pole midagi uut – need asjaolud on ka meile  teada juba rohkem kui kümmekond aastat. Eestis on aga meie  kasumimaksusüsteemi kritiseerijaid pahatahtlikult sildistatud ning sisulist arutelu pole paraku tekkinud. Samas pole meil ka mingeid  teaduslikke tõendeid selle kohta, et meie süsteem oleks kuidagimoodi parem kui  klassikaline süsteem, kus ettevõtted kohustuslikult jagavad oma tulu ühiskonnaga.
Miks seda kasumimaksu  siis üldse korjatakse? Igal maksul peaks olema ühiskonna seisukohalt  moraalne ja majanduslik alus. Kasumimaksu mõte on arusaam, et ettevõtted maksavad avaliku sektori poolt pakutava teenuse eest -  ettevalmistatud töötajad, infrastruktuur või ka näiteks riigi rahasüsteem. Ilma nende teenusteta pole võimalik ettevõtte majandustegevus ega kasumi teenimine.
Võtame pangandussektori. Peale kohustusliku kasumimaksu ärakaotamist on välispangad Eestis  16 aastaga teeninud kokku 4 miljardit eurot kasumit ja maksnud selle pealt 154 miljonit eurot kasumimaks. Mitmel aastal pole üldse midagi maksutud. Võttes aluseks kogukasumi suuruse, siis kehtinud maksumäärade korral  oleks arvestuslik  kasumimaksu  maht  900 miljonit eurot.  Ehk  siis 700 miljonit eurot  on pangad arvestuslikult vähem kasumimaksu tasunud. Rõhutan siinkohal sõna arvestuslik ehk tegemist on hüpoteetilise olukorraga!
Paneme numbrid konteksti. Varsti juba 30 uue iseseisvasaasta jooksul pole Eesti riik suutnud ehitada isegi mitte 100 kilomeetrit uusi kiirteid. Raha pole!  Samal ajal oleme suutnud välispankadele kätte jätta summa, mis on arvestuslikult näiteks samasuur kui kahe Tartu-Tallinn kiirtee maksumus. See ei ole turumajandus, kui ettevõtted kasutatavad riigi ressursse ilma nende eest maksmata.
Valitsus püüab kasumite maksuvaba väljavedu pidurdada  panditulumaksu kehtestamisega ettevõtetele, kes laenevad oma vahendeid nendega seotud ettevõtetele.  See ei ole kindlasti kõikehaarav lahendus meie  kasumimaksuprobleemidele – aga, vähemalt  on probleemi tunnistatud!
Meie kasumimaksuprobleemi lahendus on ikka tagasipöördumine turumajanduse printsiipide ja klassikalise kohustusliku kasumimaksu juurde. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar