Seoses ootamatu ja kiire majanduskasvuga
on tekkinud uus omapärane probleem – mida nüüd siis riik tegema peaks? Kas kiirest
majanduskasvust tingituna tuleks suunata süllelangenud maksutulu riigi suuremateks
kuludeks või vastupidi – tõmmata majandusest
raha välja, et majandus üle ei kuumeneks. See viimane tähendaks siis säästmist ja nii-öelda üleliigse raha salvedesse korjamist järgnevate majanduskriiside üleelamiseks.
Eesti suguse väikese avatud majanduse
puhul sõltub pikaajaline majanduskasv eelkõige investeeringutest. Ilma tootlike
ja efektiivsete investeeringuteta pole majanduskasv ega rikkaks saamine
võimalik.
Vaatame siinkohal, mida on OECD-l öelda meie majanduskliima ja investeeringute
struktuuri kohta. Eelmisel nädalal
avaldatud raporti kohaselt peab OECD meie majanduskeskkonda investeeringute
tegemiseks soodsaks. Samas rõhutatakse, et
viimasel 5-6 aastal on reaalinvesteeringute tase stagneerunud ning nende
mõju majanduskasvule nullilähedane. Stagnatsioon,
mis on valitsenud Eesti majanduses viimase kümnekonna aasta jooksul peale kriisi, on ilmekalt nähtav
ka investeeringute dünaamikas.
Investeeringute osakaal SKP-s on 10
aastaga vähenenud 14 protsendipunkti võrra. Erasektori investeeringute tase
on kokku tõmbunud pea kõigis sektorites.
Seega, rääkida selle raporti valguses üle-investeerimisest on kuidagi
kohatu.
Võrreldes erasektori investeeringutega
on valitsussektori panustamine olnud siiski stabiilsem; seda küll suuresti Euroopa toetusfondide kasutamisele tuginedes.
Viimase kümnekonna aastaga on välisinvesteeringute
sissevool vähenenud dramaatiliselt – neid on SKP mahuga kõrvutades ainult 4%, olles
alanenud 10%-lt võrreldes kümne aasta taguse perioodiga. Neist
investeeringutest suurema osa
moodustavad ka reinvesteeritud tulud ehk välisettevõtete siin teenitud kasumid.
Uut ja värsket raha pole Eesti majandusse viimase 10 aastaga suurt juurde
toodud. Aga just nimelt reaalsed välisinvesteeringud mängivad tähtsat rolli, kui tahame olla
osalised globaalsetes väärtusahelates
ning osa saada rahvusvahelisest oskusteabest. Paraku oleme kapitali kasutamise intensiivsuse
poolest OECD riikide seas üsna viimased.
Kuigi Eesti on digivaldkonna asjades arenenud,
jäävad rahvusvahelises mõõtkavas investeeringud
neisse sektoritesse suhteliselt tagasihoidlikuks kui võrdleme koguinvesteeringutega. Infotehnoloogia kasutamise taseme
poolest väljaspool
pangandussektorit oleme OECD riikide
hulgas paraku tagareas.
Mis siis Eestis tehtavaid investeeringuid on pidurdanud?
Esiteks,
selleks olnud madal majanduskasv ja meie toodete ekspordinõudluse
vähenemine meie peamiste kaubanduspartnerite juures. Oma osa mängib siin ka Euroopa Liidu
toetusfondide kasutamise aeglane start.
Teiseks,
tuuakse välja geopoliitilise ebakindluse hüppeline kasv. Mida rohkem me
räägime meie liitlaste uutest tankidest
Tapal, seda vähem on põhjust rääkida uutest investeeringutest Eestisse. Ebakindlad
on viimastel aastatel olnud ka Eesti oma ettevõtted ning eelistanud pigem
säästa selmet investeerida.
Kolmandaks, ühe aspektina, mis piirab meie
majanduskasvu on ka töötajate puudus. Investeerimise kontekstis räägitakse,
et kõrge kvalifikatsiooniga töötajate
puudus ei võimalda investeerida teadus- ja tehnoloogiamahukatesse
ärisektoritesse. Kui kõrgkvalifitseeritud
töötajaid pole piisavalt, siis toimub
loomulikul teel investeeringute kandumine neisse sektoritesse, kus saab hakkama
madalama haridustaseme ja oskustega. Mis
omakorda toob kaasa aga palgasurve ja
konkurentsivõime vähenemise ka neis sektoreis.
Raportis rõhutatakse, et Eesti investeeringute
tase immateriaalsesse kapitali ehk siis inimkapitali, oskustesse ja
teadmistesse jääb palju alla OECD
keskmise taseme. See tähendab investeeringuid meie haridussüsteemi,
ümberõppesse ja töötajate oskuse arendamisse. Suurem osa intellektuaalse kapitali investeeringutest koondub IT,
kommunikatsiooni ja avalikku sektorisse; tööstus katab ainult 9% kogu
mittemateriaalsetest investeeringutest.
See seletab ka vähest
innovaatiliste ettevõtete osakaalu Eestis. Ühelt poolt on Eestis tegemist väikeste ettevõtetega,
aga ka riigipoolne
innovatsioonipoliitika ja
arendustegevuse toetamine pole olnud piisavalt jõuline.
Kuigi tundub, et Eestis on küll loodud
head tingimused investeeringute tegemiseks ja
eeldatavaks majanduskasvuks, on siiski midagi puudu ja tegemata. Minu meelest on puudu
võimekusest (või tahtest) näha suurt pilti
tervikuna. Võltskasinuse hullusärk on majandusliku stagnatsiooni üks
peapõhjusi. Ühiskonda ei vii edasi mitte
ainult investeeringud rauda ja
ratastesse, vaid samaväärsed kapitalimahutused
ka haridus- ja sotsiaalsüsteemi. Just
inimkapitali arendamiseks tegemata
jäänud investeeringud ei võimalda täna
areneda ka ettevõtlussektoril.
Meie riikluse saja-aastane kangas saab
olla aga tugev ja kirgas aga ainult
sellisel juhul, kui selle kõikide siilude eest hästi hoolt kantakse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar