https://www.err.ee/633990/viktor-trasberg-lopetagem-korghariduslik-bolsevism
Lõpetagem kõrghariduslik bolševism
Reformi eesmärgiks, esiteks, oli suurendada eestikeelse kõrgharidusruumi
kandepinda. Täna võime öelda, et mitte miski pole teinud Eesti ülikoolide
inglisekeelestumiseks rohkem, kui üleminek tasuta eestikeelsele kõrgharidusele.
Mille vastu pole mul midagi - mul on õnn olnud olla seotud ingliskeelse õppe
arendamisega Tartu Ülikoolis peaaegu selle algusest. Kui paarkümmend aastat
tagasi tundsin kõiki välistudengeid nime ja nägupidi, siis tänaseks on jõudnud
ingliskeelsetes programmides õppijate
arv tuhandeni. Nende kursuste eest saab
ülikool küsida õppemaksu ehk kaasata
raha väljastpoolt riigisektorit.
Teiseks, reformi eesmärgiks oli
võimaldada ka vaesematest eesti peredest pärinevate üliõpilaste paremat
juurdepääsu kõrgharidusele. Tulemus on aga täpselt vastupidine – miski asi pole
takistanud rohkem juurdepääsu eestikeelsele ülikooliharidusele kui tasuta
õppekohad. Eelnev süsteem toimis väga ratsionaalselt – riigi soov ette
valmistada teatud erialade lõpetanuid väljendus riiklikus tellimuses ja riigi
poolses nende kohtade rahastamises.
Seega tasuta said õppida kõige paremad
ja suurem osa üliõpilasi maksis ise. Tõsi, mitte küll kõigis
teaduskondades. Õppemaks ei olnud liiga kõrge ja valikuvõimalused
olid suhteliselt avarad. Kui ületad
ülikoolipoolse nõuete lati ja oled keskendunud ja järjepidev, siis saad ka kõrghariduse. Tudengite motivatsioon ja õpingutele
keskendumine oli palju suurem, sest õppimise eest tuli maksta. Tänane olukord
on teistsugune. Õppemaksu rahalist survet enam ei ole, mis tegelikkuses
vähendab ka vastutustunnet. Heade
keskkoolitulemustega noored astuvad sisse erialadele, mis neid nagu eriti ei
huvitagi. Kui on tasuta, siis võib ju proovida!
Ja kui ei huvita, siis sammun minema.
40% äraminejatest tegi seda enda vabal soovil. Samal ajal jäävad ülikooli ukse
taha need noored, kes on nõrgematest
keskkoolidest või kelle abituuriumi lõpuhinne oli karvavõrra madalam. Ja nendel
noortel pole eestikeelset kõrgharidust enam võimalik saada, isegi kui on olemas õppimisvõimekus ja
raha. Aga tasulist ülikooliharidust saab
inglise keeles. Nii ongi kujunenud
olukord, et kolmandik ingliskeelsetel õppekavadel õppijaid on tegelikult
eestikeelsed. Kui enne oleksid nad
saanud head haridust õppemaksu eest
eesti keeles, siis nüüd saavad nad head haridust raha eest inglise keeles.
Kolmandaks, reformi eesmärgiks oli
parandada eestikeelse kõrghariduse kvaliteeti. Tulemuseks on aga see, et mitte miski pole teinud
eestikeelse kõrghariduse stagneerumiseks rohkem kui üleminek tasuta õppele.
Sest puudub turukonkurents kõrgkoolide vahel! Veelkord, ülikoolid on
ratsionaalsed ja panevad oma ressursid sinna, mis tõstab nende rahvusvahelist
tuntust või toob sisse raha. Eesti keeles õpetamine paraku rahvusvaheliste
paremusjärjestustes arvesse ei tule. Loeb välistudengite arv, projektid ja
ingliskeelsed publikatsioonid. Ja selles on Eesti ülikoolid üsnagi edukad!
Ülikoolid käituvad seega väga loogiliselt
- ingliskeelse õppe korral saab küsida
raha ja seda rohkem ka tehakse! Aga
selleks tuleb konkureerida
rahvusvahelisel turul. Eestikeelse õppe puhul aga selline turukontroll puudub. Eesti
tudengitel ei ole valikut – kas saad seda, mida sulle tasuta antakse või ei saa
üldse!
Miks me siis imestame, et Eesti
kultuuriloo professorikandidaat peab loengu inglise keeles. See on ju mõistetav
käitumine olemasolevas olukorras.
Head eesti inimesed! Kui tahetakse head
eestikeelset haridust, siis tuleb selle eest maksta. Kas läbi õppemaksude või läbi riigieelarve. Oleme
jõudnud olukorda, kus suurema turuväärtusega teaduskondades on raske leida
eestikeelseid õppejõude nagu näiteks majandus-, õigus- ja IT, sest igal pool
mujal on töötasu parem.
Ei ole loogiline, et näiteks õigusteaduskonna
lõpetanud noore juristi esimene palk õigusbüroos on kõrgem, kui pikaaegse
doktorikraadiga juuraõppejõu oma. Ja tulemuseks ongi, et õppejõude napib. Tartu
Ülikool palkab täna doktorikraadiga õppejõude, kellele
pakutav palk on 1060 eurot kuus. Needsamad doktorikraadiga inimesed
hakkavad õpetama tulevasi ajukirurge ja arvutigeeniusi! Omandate
maailma tippülikoolis doktorikraadi, olete üle 35 aasta vanune, suure õppelaenukoormaga ja saategi tuhat eurot kuus? Nagu näeme, see ei ole jätkusuutlik!
Kokkuvõttes, tuleks ära lõpetada see kõrghariduslik
bolševism ja lükata vähemalt majandus- ja õigusteaduskond tagasi vabasse
turumajanduslikku vette. Turg ehk tulevane tudeng või tööandja otsustab, mis see haridus väärt on!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar