Võrreldes Lätiga puudub meie maksusüsteemil täna igasugune
manööverdamisvõime ja võimekus sooritada strateegilisi läbimurdeid. Niikaua kui
Eesti ühiskond ei suuda aktsepteerida suuremat indiviidi tulumaksukoormust,
pole ka võimalik vähendada tarbimismakse ega hindade taset, leiab Viktor
Trasberg Vikerraadio päevakommentaaris.
20 aastat tagasi pidas
Eesti Lätiga niinimetatud kilusõja, saates Liivi lahes Läti kalurite vastu kogu
meie võimsa sõjalaevastiku. Eesti võitis, säilitades territoriaalse
terviklikkuse ja Ruhnu saare ümbruse meri jäi meile.
Viimasel aastal oleme
jõudnud „sõja“ uude faasi ehk käib „viinasõda“. Pealiskaudselt vaadates toimub
madin õlle ja viina hinna pärast. Täpsemalt määratledes käib „sõda“
siiski Eesti ja Läti maksusüsteemide efektiivsuse vahel. Paraku oleme
selle sõja juba ette kaotanud, sest meie tänase maksusüsteemi võitlusvõimekus
jääb kaugele maha Läti omast.
Erinevalt Eestist on
Läti suutnud viimasel kümnendil ajakohastada oma maksukorralduse, mis annab
talle selge eelise ka viinasõjas. Samas on Eesti maksusüsteem sel sajandil
muutunud üha ebamõistlikumaks ja konkurentsivõimetumaks.
Pean silmas siinkohal
nii maksustruktuuri kui ka erinevate maksude ülesehitust.
Vaatame
maksustruktuuri ja maksukoormuse jaotust. Läti maksukoormus on natukene madalam
kui Eestis, aga see pole peatähtis. Samuti on Lätis sarnaselt Eestiga kõrge
osakaal avaliku sektori eelarves tarbimismaksudel, aga ka see ei tee meid
erinevaks. Erinevaks teeb meid kolm põhimõttelist asjaolu.
Esiteks, Läti on
sellest aastast üle läinud progresseeruva määraga tulumaksule. See on Eesti
puhul peamine maksureformide pidur. „Lihtsa“ ja proportsionaalse
tulumaksusüsteemi dogma ei võimalda läbi viia mingeid sisulisi maksureforme.
See võimaldabki lätlastel hoida tarbimismaksud (ja seeläbi õlle hind)
madalamana, sest maksukoormus on tasakaalustatud erinevate maksude kaudu.
Teiseks, kui kehtib
progresseeruva määraga isiku tulumaks, siis saab jaotada sotsiaalmaksete
koormuse ettevõtte ja töötajate vahel. Erinevalt Eestist on Lätis seda ka
tehtud. See võimaldab vähendada ettevõte maksukoormust ja tõsta palka. Eesti
peamine maksuprobleem ongi see, et tööandja sotsiaalmaksukoormus on väga kõrge,
mis halvab ettevõtlussektori konkurentsivõime.
Seda maksukoormust
pole meil enam võimalik üle kanda tarbimismaksudesse (nagu on tehtud
kümnendeid), vaid ainult isiku tulumaksudesse. Aga seda saab teha ainult
juhul, kui indiviidi tulumaks on progresseeruva määraga. Niikaua kui
progresseeruvat tulumaksu pole, pole võimalik ka vähendada sotsiaalmaksu ja
seega jäävad meie ettevõtted maksukonkurentsis Lätile alla.
Kolmandaks, ka Läti on
läinud ettevõtete kasumimaksust vabastamise teed. Aga erinevalt Eestist toimub
see alles siis, kui investeeringud on reaalselt ka tehtud. Eestis loetaks aga
investeeringuks igat summat, mis pole dividendidena välja võetud. Sisuliselt
pole sellel kasumil reinvesteeringutega midagi pistmist – toimub lihtsalt raha
suretamine pangaarvetel ning halvemal juhul ooüütamine ja veel halvemal juhul
kasumi maksuvaba kantimine välismaale.
Tuleme tagasi alkoholi
ja muude kaupade hindade juurde Eestis. Meil on sel sajandil järjepidevalt
alandanud tulu- ja kasumimaksu ning suurendatud tarbimismakse. Kõik eelnevad
valitsused on seda teinud. Kuhu see lõppkokkuvõttes viib, oli selge juba rohkem
kui 10 aastat tagasi. Seega midagi ootamatut tänases olukorras ei ole ja
kõigil neil tarbimismakse tõstnud parteidel pole mingit moraalset alust osatada
Läti viinarallit, sest nad ise ka on sellesse oma suure panuse
andnud.
Kusjuures kas olete
tähele pannud, et pea kõikidel Läti viinaralli üle ilkujatel puudub tegelikult
plaan, kuidas asja muuta. Alandame aktsiise ja teeme alkoholi Eestis odavamaks
kui Lätis? Tõsiselt või? Lätil poleks mingit probleemi samaga vastata, sest
seda oleks võimalik kompenseerida tulu ja kasumimaksu tõstmise kaudu. Meil see
võimalus paraku puudub.
Kui Eesti maksusüsteem
läheks Läti teed, siis tähendaks see olukorda, kus meie suurim
opositsioonipartei kaotaks näo ja peaks tunnistama oma vigu. On ju nende
valimisprogrammi otsesõnu sisse kirjutatud – tuleb tõsta makse alkoholile ja
tubakale ning vähendada indiviidi tulumaksu. Lisaks on nad seni sõdinud vastu
ka progresseeruvale tulumaksule.
Võrreldes Lätiga
puudub meie maksusüsteemil täna igasugune manööverdamisvõime ja võimekus
sooritada strateegilisi läbimurdeid. Niikaua kui Eesti ühiskond ei suuda
aktsepteerida suuremat indiviidi tulumaksukoormust, pole ka võimalik vähendada
tarbimismakse ega hindade taset. See on ka põhjus, miks õllehinnasõda Lätiga on
selgelt kaotatud. Pole põhjust muidugi ka idealiseerida lätlaste maksukogumise
võimet, aga võrreldes Eestiga on maksusüsteem vähemalt elujõuline. •
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar