Viimase
kuu jooksul on mitmed maailma liidrid tundnud muret seoses kasvava tulude ebavõrdsusega ühiskondades. IMF juht, proua Lagarde, USA president Obama ja
paljude teiste suurriikide juhid näevad kasvavat
probleemi selles, et elanike tuluerisused
suurenevad ning rikkus koondub üha
väiksema seltskonna kätte. Äärmusliku näitena on välja toodud, et 85 maailma rikkaimat inimest omavad sama palju vara, kui pool kogu
maailma vaesemast osast.
Samas
on viimaste kümnendite vältel rikaste ja
vaeste riikide vahelised tuluerisused vähenenud. Kui võrdleme keskmist tulutaset inimese kohta,
siis on kiiresti arenevad Aasia riigid vähendanud tuluvahet tänaste rikastele
riikidega. Arengumaade keskklass on jõudnud lähemale rikaste riikide
kesklassile. Mis on igati hea ja loomupärane areng.
Samal
ajal on aga riikide sisesed tulutasemed kogu maailmas suurenemas. Tuletagem
meelde, et turumajandus eeldabki tulude ja heaolu eristumist. Elada jõukamalt kui teised – see ongi motiiv, mis paneb
inimesed tegutsema ja annab arenguimpulsi kogu ühiskonnale.
Aga
milles on siis probleem? Miks näeme
selliseid ekstremistlikke liikumisi nagu Occupay
Wall Street USAs ja teistes riikides?
USA
olukorda saab selgitada lihtsalt – tulud on kiiresti kasvanud peamiselt ühiskonna jõukamal osal. Ühiskondade
rikkus on üha ekstreemsemalt koondumas
väiksemaarvulise seltskonna kätte.
Samal ajal ei ole suurema osa ühiskonnaliikmete
ostujõud viimase paarikümne aasta jooksul oluliselt kasvanud. Keskklass ja madalamatululised ei ole saanud proportsionaalset osa mitmekümne
aastasest majanduskasvust.
Rikkuse
koondumises väikse ringi inimeste kätte nähakse
mitmeid probleeme.
Üldisem
neist on oht demokraatlikule ühiskonnakorraldusele. Selle
iseloomustamiseks kasutatakse sõna plutokraatia,
mis tähendab seda, et riigiasjade üle otsustab ainuüksi väike ülirikas
seltskond.
Tulude
koondumise teine halb asi on see, et varanduslikud erisused toovad kaasa ka inimeste
võimaluste erisused – näiteks hariduslikud, tervislikud ja regionaalsed erisused
kasvavad. Kes on vaene, see jääbki
vaeseks, sest tal pole ega teki rahalisi
võimalusi paremaks hariduseks ning seega
ka kõrgemapalgaliseks töökohaks. Puudub niinimetatud sotsiaalne mobiilsus.
Tuluerisusi
mõõdetakse mitmesuguste indeksite abil – näiteks Gini indeksiga. Mida suurem see on seda suurem tulude
ebavõrdsus inimeste vahel.
USAs teenib 1%
tulusaajatest umbes 17% kogu riigi tuludest.
Veelgi äärmuslikum 0.1% tulusaajatest saab umbes 10% kogutuludest.
Kui vaatame selle seltskonna tulude struktuuri, siis näeme, et palgatulu moodustab ainult
neljandiku kogutulust. Suurem osa tulust tuleb varade omamisest – olgu see siis
väärtpaberid või kinnisvara. Tulustruktuur
on selline, mida ei ole väga lihtne
tasakaalustada läbi isiku tulumaksustamise. Kuigi tulumaksukoormus on tõusnud, siis on
nimetatud seltskonna tulud suurenenud veelgi kiiremini!
Huvitav
on märkida, et Euroopa riikides , kus on samuti nähtavad olulised tuluvahed, ei
tulene tulerisused riikide jõukuse tasemest. Rikkamad riigid ei ole
ebavõrdsemad või vastupidi.
Tuluerisuste
tasandajaks on tulumaksusüsteem ja mitmesugused riigipoolsed tulusiirded madalatululistele.
Suurema progresseeruvusega maksusüsteem
muudab ka maksujärgse tulu ühiskonnas ühtlasemaks. Suuremad on
tuluerisused riikides, kus maksutase on
madalam ja sotsiaaltoetused piiratumad.
Mis toimub tuluerisustega
Eestis? Aus vastus oleks see, et ega me päris täpselt ei teagi, mis toimub.
Meie ametlikud tuluerisused on Euroopa mõõtmes suhteliselt suured, olles
esikümne piirimail.
Eestis on tulujaotus
ebavõrdsem kui meie Põhjala naabritel, kus
maksude ja tulusiirete kaudu toimub kasutatava tulu tasandamine. Kümnendi alguses oli Eesti tulude jaotuse
ebavõrdsus oluliselt suurem kui meie Balti naabritel, aja jooksul on aga olukord muutunud ning meie
tuluerisused on väiksemad kui Lätis-Leedus.
Kas Läti-Leedu tulumaksusüsteem on progresseeruvam kui Eestis ja kas nende riikide sotsiaalprogrammid väiksemad kui meil? Ei ole, üsnagi sarnased on!
Küll aga mõjutab Eesti tuluerisuste arvestuslikku vähenemist meie kasumimaksusüsteemi omapära. Gini indeks mõõdab füüsiliste isikute maksujärgset tulu. Kuna aga alates 2000 aastast kehtib maksuvabastus äriühingute teenitud kasumitele, siis on toimunud eraisikute tulude nihe ärisektori tasandile. Suur osa tuludest on liikunud füüsilise isiku tuludest välja ning ei kajastu enam Gini arvestuses. Selle tagajärjel ongi toimunud Eestis valimisse „allesjäänud“ eraisikute tulude ühtlustumine. Eesti Gini indeksisse kuuluvad täna ainult palgatulud, mis moodustavad umbkaudu 96% kogutuludest.
Seega, Gini koefitsient annab Eesti tegelikkusest teatud mõttes moonutatud pildi. Seda kinnitab ka asjaolu, et tuluerisusi tajutakse suuremana kui ametlik number näitab.
Kas peaks meie eesmärk
olema tuluerisuste jõuline alandamine? Kindlasti ei ole see meie jaoks
võtmeküsimus. Ei ole veel meil veel
välja kujunenud rikkurite dünastiad, mis vastanduksid ülejäänud ühiskonnale.
Meie probleem on ikka kriisijärgse ühiskonna suhteline vaesumine ja suurenevad
regionaalsed erisused. Madal tulutase sunnib inimest lahkuma välismaale; viib
alla koolihariduse ja sotsiaalteenuste kvaliteedi maapiirkondades. Tekib
vaesuse nõiaring, millest läbimurdmine võib osutuda ülejõukäivaks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar