Jätkuvalt
on ühiskonnas üleval apteekide teema, mis on kütnud kirgi nii ravimimüüjate, apteekrite
kui ka kohtute vahel.
Milles
siis õige probleem seisneb?
Alustagem
apteegisektorist kui ärivaldkonnast. Tegemist on kindlasti suure äriga - apteekide käive on laias laastus 250 miljonit
eurot aastas. Siit ka ettevõtjate loomulik huvi apteegisektoris toimetada ja
kasumit teenida.
Teiselt
poolt on tegemist tervishoiuasutusega,
millel on äärmiselt oluline koht rahva tervise ja heaolu tagamisel.
Probleemi
olemus seisnebki selles, et need kaks eesmärki – ärihuvi ja tervishoid - ei taha apteegisektoris kuidagi
sujuvalt ühilduda.
Apteeki
tegevus on kulukas – ranged nõuded peavad olema kehtestatud apteekide
müügitegevusele, ravimite käitlemisele
ja väljastamisele. Ravimid on
reeglina kallid. Nende kättesaadavuse eesmärgil reguleeritakse nende hindade
taset riigi poolt ja sageli makstakse riigi poolt osaliselt ka kinni.
Apteek
kui ärivaldkond on üsna spetsiifiline –
selleks on vaja väljaõppinud proviisoreid ja farmatseute. Ja siin jõuamegi ühe
olulise aspektini – apteekrite ettevalmistus
toimub ainult riigi raha eest.
Absoluutselt kõik Eesti apteekrid on saanud ettevalmistuse maksumaksja arvel. Selleks, et apteegid oleksid olemas, peab
Eesti riik tegema ka üsna suuri kulutusi.
Nüüd
siis eelpoolnimetatud probleemi juurde.
Sajandivahetusel tuli ilmseks olukord,
kus apteeke hakati asutama liiga
palju ning apteekreid igasse apteeki
enam ei jätkunud. Tekkis kartus, et
apteegid pannakse maapiirkondades proviisorite puudusel lihtsal kinni. Ning
teiselt poolt, linnadesse kuhjub apteeke liiga palju, mille jaoks pole
ilmselget vajadust. Olukorra
stabiliseerimiseks kehtestati 2005 aastal
apteekide asutamispiirangud, mille eesmärgiks oli pidurdada uute apteekide
tekkimist ja loota, et ka hõredamalt asustatud piirkondade jaoks jätkuks
personali.
2013
aasta alguses võttis aga teema üles Õiguskantsler Indrek Teder, kes leidis, et selline
asutamispiirang on Põhiseadusega vastuolus. Peale selle häiris Õiguskantslerit ka apteegisektori enda toimimine. Nimelt,
ravimite hulgimüüjate ning apteekide kokkusulamine omandisuhte kaudu ehk peene nimega vertikaalne
integratsioon. See on kaasa toonud
apteekide koondumise hulgimüüjate kontrolli all olevatesse kettidesse, mis
omakorda kahandab turukonkurentsi ja survestab ravimihinduhindu tõusu
suunas.
Riigikohus
arutas teemat ja leidis, et sellised asutamispiirangud tuleks kaotada. Riigikogu
on seejärel tulnud välja seaduseelnõuga,
mis asutamispiirangud tühistaks. Teiselt poolt sätestatakse täpsemalt apteegi kui tervishoiuasutuse olemus ja
seatakse piirangud apteeki omandisuhtele. Mis tähendab, et apteekide
põhiomanikud saavad olla ainult apteekrid ise. Ehk siis apteeke ei saa luua rohkem kui on
Eestis olemas kvalifikatsiooniga töötajaid.
Aga
miks neid apteeke siis nii hirmsasti asutada tahetakse? Apteegisektor ei ole ülemäära kasumlik
tegevus. Pigem vastupidi – võrreldes kogu jaemüügisektoriga on kasumlikkus
mitmekordselt madalam.
Aga
apteegil kui sellisel on muid lisaväärtusi. Nimelt, tema olemasolu näiteks
kaubanduskeskuses tõstab kogu kaubanduskeskuse
omanikutulu. Iga uue keskuse omanik on huvitatud ka apteegi paiknemisest selles.
Rahvarohkemas piirkonnas on loomulikult apteegi tegevus ka kasumlikum. Kokkuvõttes on see viinud apteekide
ülekuhjumisele linnadesse. Ja töötajaid neisse uutesse apteekidesse ei olegi
mujalt võtta kui osta üles teistest apteekidest, sealhulgas ka maapiirkondadest.
Tartu
kesklinna Barclay platsilt on näiteks võimalik mõneminutilise jalutuskäiguga
jõuda 7-8 apteeki. Võib üsna kindel olla, et nendes apteekides kokku on igal
hetkel vähem ostjad, kui on neis kohal apteekreid
ja farmatseute. Siit ka täiesti õigustatud küsimus – miks me kulutame riigi
ressursse apteekrite ettevalmistusse, kui nende kasutamine on ebaratsionaalne? Veelgi enam – linnaapteekide
ülekontsentratsiooni tingimustes on oht,
et mõned piirkonnad jäävad üldse apteegiteenusest ilma.
Tagasi
apteegikettide domineerimise ja
hulgi-ning jaemüüjate suhete juurde.
Probleem ei ole ju mitte apteegikettide olemasolus kui sellistes.
Jaemüügiketid on meil kõikjal – nii kaubanduses, hotellinduses kui kütuseturul.
Probleem ei ole ka liiga väheses ravimite hulgimüüjate arvus. Apteegikaup ongi spetsiifiline kaup ja siin jääb alati kestma
üksikute suurtegijate domineerimine. Samuti, asutamispiirangute ärakaotamine ei lõhu vertikaalset
integratsiooni mitte kuidagi, pigem hoopis süvendab seda.
Oluline
on hoopis muu – kuidas tagada konkurentsiolukord ravimite hulgimüüjate ja
apteekide omavahelistes suhetes? Ning
sellele on ka suunatud Riigikogu regulatsioon mõte - teha
ravimite hulgimüüjate asemel apteekide omanikuks apteekrid ise! Selline
kord kehtib ka näiteks Soomes. See tähendaks, et ka apteekrile laieneb tervishoiuteenuse
osutaja staatus, kelle eesmärgiks on eelkõige rahva tervis ja ravimite kättesaadavus aga mitte ravimiketi poolt seatud ärilised
eesmärgid. Oluline on ka apteekri sõltumatus, samalaadselt perearstiga.
Kokkuvõttes,
uus regulatsioon peab tooma kokkuleppe
hulgimüüjate ning apteekide vahel ning tulema kasuks eelkõige apteegi klientidele. Aga käesolevas seaduse arendamise faasis
tuleks mõelda selle üle, kuidas valutult korraldada apteekide omandivormi
muutust; tagada nende efektiivne toimimine ning apteegiteenuse mõistlik
kättesaadavus riigi igas piirkonnas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar