Viimasel
nädalal oleme kuulnud mitmetest Lääneriikide
plaanidest seoses Venemaa karistamisega Krimmi
vallutamise eest. Teise riigi territooriumi hõivamine ja endaga liitmine on tegevus, mis tänases
Euroopas ei saa olla sallitav. Demokraatlik maailm peab reageerima, et vältida
samalaadse tegevuse kordumist ja laienemist.
Ilmselgelt sõjalised aktsioonid Krimmi taasliitmiseks Ukrainaga ei ole
võimalikuid. Sestap tekib küsimus – kuidas ründajat karistada muude
vahenditega? Eelkõige käib jutt poliitilisest
hukkamõistust ja isolatsioonist,
aga ka survestamist majanduslike hoobade kaudu. Sanktsioonid teeks Venemaa elu kibedaks ja sunniks neid hoiduma edasisest ekspansioonist.
Samas näeme
Euroopa Liidu ja USA üllatavat sisulist hambutust ja aeglast reaktsiooni. Sündmused Krimmis tulid Läänemaailmale ilmselge ootamatusena.
Mis tõendab veelkord – maailma arusaam ja ettenägemisvõime Venemaast
käitumismustritest ja võimalikust
agressiivsest tegevusest on väga õhuke. Seda vaatamata maailmas
tegutsevatele sadadele Venemaa uurimiskeskustele ja tuhandete niinimetatud kremlinoloogide toimetamisele.
Kuidas siis Venemaad survestada? Eesti jaoks on küsimus
ülioluline, sest oleme piiririik. Asume
vahetus kontaktsoonis ning meie jaoks Eesti-Vene suhetega seoses kõik tähtis. Olge see siis julgeolek,
poliitika, majandus või inimestevahelised suhted. Erinevalt Ukrainast ei ole Eesti sõjaliselt
allaheidetav. Meie kaitsevõimekus on
piisav seismaks vastu igale agressorile.
Jätame kõrvale
poliitilise ja sõjalise aspekti ning keskendume majanduslikele
survevahenditele. Majandussanktsioonide
mõte oleks kahjustada eelkõige Venemaa
poliitilise ja majandusliku eliidi heaolu. Esimese sammuna karistusoperatsioonide seas
on kehtestatud sissesõidupiirangud
Lääneriikidesse paarikümnele inimesele Venemaa
eliidi seast, keda saab otseselt
seostada Krimmi sündmustega. Räägitakse järgnevatest võimalikest
majandusspiirangutest Venemaa ärimeestele; Vene ettevõtete ja pankade
välistegevuse piiramisest aga ka inimeste reisipiirangute suurendamisest. Vene ärieliit ja ühiskond peaks nende kaudu
kannatama ja oma heaolu vähenemise kaudu tajuma, et agressiivsele
territooriumide hõlvamisele järgneb
vältimatu karistus.
Sanktsioonid
saavad olla aga efektiivsed juhul, kui nad on suunatud Vene
ekspordimajanduse kõige olulisemate
valdkondade vastu – see on nafta, gaasi ja toorme eksport, mis moodustab üle
70% Venemaa väljaveost. Kõik muud on Venemaa ekspordivõimekuse mõttes
suhteliselt olematu.
Teine pool
sanktsioonidest on seotud Lääne
tehnoloogia sisseveoga Venemaale, mis
vähendaks veelgi tema konkurentsivõimet; sealhulgas ka sõjatööstuse arengut.
Aga olukord läheb mõnevõrra naeruväärseks. Ähvardused vene poliitikute Läänes asuvate varad külmutamise kohta ei ole
tõsiseltvõetavad. Selle eest on Putin juba
ammu hoolitsenud, et Vene poliitilistel põhitegijatel ei oleks välismaal
selliseid varasid ega huvisid, millega saaks neid väljastpoolt survestada.
Aga
majanduspiirangud Vene ettevõtetele ja ärimeestele? Juba kohe on
Euroopa ametnikelt kuulda, et
Vene gaasitoru kinni ei keerata. Loomulikult - on ju Saksamaa on 60% ulatuses sõltuv
välismaalt ostetavast energiast.
Juba on kuulda,
et muidu nii sõjakas Briti valitsus on välistanud jõuvõtted Suurbritannias toimetavate vene oligarhide
vastu. See võiks kahjustada Londoni City ja kinnisvaraomanike ärihuvisid.
Juba on kuulda,
et Prantsuse sõjalaevade tootjad ei loobu ründelaevade müümisest Venemaale.
Ärihuvid!
Tundub, et
läänemaised sanktsioonide lubajad ise pole
demokraatlike väärtuste kaitsmise
nimel ise suutelised mitte kopikatki oma heaolust ära andma. Suhteliselt on sõjakad olnud ameeriklased,
sest nende otsesed ärihuvid Venemaal on palju väiksemad. Aga ka mitmed USA prominendid on kutsunud
üles mõõdukusele Venemaa suhtes.
Mõtleme
venevastastel sanktsioonide tagajärgedest Eesti
seisukohalt. Venemaa on meie ekspordisuunana 3 kohal.
Välisinvesteeringute mahu poolest Eestisse on Venemaa samuti esiviisikus. Kuigi
otseselt ei ole Vene investeeringud nii nähtavad kui Soome ja Rootsi omad, siis
vene turu tähtsus meie turismile, põllumajandusele ja logistikasektorile on vägagi oluline.
Tahan jutu viia
meie huvidele ja osalusele Venemaale
piirangute kehtestamisel. Kui näiteks Saksamaale ei ole vastuvõetav
gaasitarnete piirang, siis mis on need piirangud, mis Eestile kindlasti ei sobi? On need seotud
turistide liikumise ja viisadega? Kas
oleme nõus piirama venelastega seotud
investeeringuid meie majandusse,
sealhulgas sadamatesse ja rasketööstusesse?
Teiselt poolt,
meil peaks olemas olema plaanid nii riigi kui ettevõtete tasandil juhuks, kui
oluliselt väheneb vene transiit, investeeringud
sadamatesse ja turistide vool. Mis võiks juhtuda sanktsioonide tõttu
tööstusega Ida-Virumaal, puhkekeskustega Pärnus ja uueaasta елка-dega Tallinnas?
Olen seda meelt,
et uus valitsus ja uuel
väliskaubandusminister peaksid neil
teemal väga kiiresti midagi arvama ja selgitusi jagama. Et kõik ei
tuleks jälle ettearvamatult.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar