Eelmisel nädalal kinnitas Valitsus Eesti konkurentsivõime
tõstmise kava järgmiseks viieks aastaks.
Selle plaani kaks keskset eesmärki on
Eesti tootlikkuse ja tööhõive tõstmine. Kava on ka osa
niinimetatud Euroopa 2020
strateegiast, mis keskendub sellistele majandusarengu aspektidele nagu teadmus ja innovatsioon; jätkusuutlik majandus, kõrge
tööhõive ja sotsiaalne kaasatus.
Eesti
dokument ei täpsusta, mida konkurentsi kui sellise all täpselt silmas peetakse ja miks just tootlikkuse
suurendamine hea peaks olema.
Ülemaailmne Majandusfoorum, mis koostab riikide konkurentsivõime ülevaateid,
defineerib konkurentsivõimet järgmiselt – see on institutsioonide, poliitikate
ja mitmesuguste muude tegurite kogum, millest
sõltub riigi tootlikkuse tase. Tootlikkus
omakorda määratleb ära ühiskonna heaolu ja rikkuse taseme. Mida konkurentsivõimelisem
on majandus, seda suurem on ka tema kasvu kiirus ja ühiskonna heaolutase.
Mõõdame seda heaolu sisemajanduse koguprodukti suuruse alusel.
Millest
majanduse tootlikkus ja konkurentsivõime sõltub? See küsimus on huvitanud
ühiskonna- ja majandusteadlasi juba pikkade sajandite vältel. Kaasaegses versioonis, Majandusfoorumi
metoodika alusel üldistatav konkurentsivõime
tegurid on koondatud 12 rühma. Nende seas sõltub riigi konkurentsivõime näiteks riigi haridussüsteemi ja
infrastruktuuri tasemest; institutsioonide, turgude toimimise
efektiivsusest ning riigi innovatsioonivõimekusest. Kogudes võrreldavaid
andmeid maailma riikide kohta on saadud ka riikide edetabel, mis järjestab 148
maad alates suurima konkurentsivõimega riikidest kuni kõige nõrgemani.
Hetkel
hoiab maailma kõige konkurentsivõimelisema riigi positsiooni Šveits; järgnevad
Singapur, Soome ja USA.
Esikümnes või selle piirimail asuvad
kõik Põhjamaad ja Saksamaa; seega asub Eesti maailma kõige konkurentsivõimelisemate
riikide vahetus läheduses.
Kõrge
konkurentsivõimega riike iseloomustab innovatiivne majandus; kõrgtehnoloogiline
tootmine ja hästi toimivad
riigiasutused.
Eesti
tabelikoht selles järjestuses on neljandas kümnes – hetkel 32-ne. Huvitav on
märkida, et meie konkurentsivõime on liikunud majanduskasvuga vastupidises
suunas – ülikiire majanduskasv buumiaastatel viis meid konkurentsivõime 20 kohalt
aina tahapoole. Kriis ja sellele järgnenud taastumine on tabelikohta aga parandanud.
Iseasi
on muidugi see, kui tõsiselt selliseid edetabeleid üldse võtma peaks Teisalt aga, tegemist hea võrdlusbaasi ja
süsteemse ülevaatega riigi heaolu kasvuvõimaluste hindamiseks.
Tagasi
Eesti konkurentsivõime kava juurde. Valitsus nendib, et SKP
inimese kohta Euroopa Liidu võrdluses jätkuvalt madal, mille peamiseks
põhjuseks on just nimelt suhteliselt madal tootlikkus. Madal
tase on seotud nii väikese kogutootlikkuse kui
kapitalimahukusega. Sisuliselt tähendab see, et ettevõtted on vähe
investeerinud, kasutatakse liiga palju lihttööd,
valmistatakse suhteliselt odavat toodangut ning osutatakse madala lisandväärtusega teenuseid.
Kuidas
asja parandada? Valitsuse hinnangul mõjutavad kasvuväljavaateid
lähikümnenditel kolm peamist tegurite gruppi. Need on demograafilised tegurid; tööhõive tase ja kolmandaks, tööjõu tootlikkuse suurendamise
võimalused. Ehk siis - kui palju
tööealisi inimesi meil on vanuses 15-64; kui palju neist on töötegemisse kaasatud ja
kui tootlik see töö on.
Tööeas
inimeste arvu vähenemine sunnib seda
efektiivsemalt neid töös rakendama.
Hõive tagavad loodud töökohad, kõrge lisaväärtuse loovad omakorda innovaatilisemd tegevusharud, kus neid
töötajaid rakendatakse.
Konkurentsivõime kava ei selgita, missugustes harudes siis neid töökohti
looma peaks. Ehk siis – mis on see meie nišš, millele peaksime panustama? Kahjuks oleme ikka veel teadus- ja
arendustegevuse investeeringute osas
tagapool Euroopa Liidu keskmist.
Tööturul on ikka veel liiga palju erialaste hariduseta inimesi; 25-34-aastaste seas on neid lausa 35%.
Seega,
konkurentsivõime kasv eeldaks suurema
hulga inimeste tagasitoomist tööturule; hariduse ümberkorraldamist ning keerulisema
ettevõtlusega tegelemiseks soodsa keskkonna kujundamist.
Ega
siin midagi uut ei ole - neid märksõnu on
viimasel kümnenditel kasutatud pidevalt. Aga nende teemadega tulebki
pidevalt toimetada!
Uued
rõhuasetused on seotud ehk sellega, et tervishoiutaset ja inimeste tervisekäitumist nähakse otseselt
Eesti konkurentsivõimet mõjutavate teguritena.
Samasuguse
konkurentsivõime tegurina nähakse ka Eesti
kõrghariduse rahvusvahelistumist ning
meie ülikoolide ligitõmbavust välistudengitele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar