Maailma riikide konkurentsivõime
ülevaatest leiame Eesti lennunduse infrastruktuuri taseme poolest sajandal
kohal 144 riigi hulgas. Soome on selle
näitaja poolest maailmas 5-es.
Arvestuslike lennureisijatekohtade poolest
oleme lausa 120-ndal kohal. Polegi enam võimalust allapoole langeda! Seega
on lennunduse intensiivsuse ja valikuvõimaluste suurendamine Eesti
konkurentsivõime seisukohalt väga oluline.
Aga tahaks teemat laiendada
väljaspoole Tallinna lennujaama ning räägiks Tartu lennundusest. Viimase panus Eesti
lennuliiklusse on seni olnud sisuliselt olematu!
Samas, viimase viie aastaga on Tartu lennujaama
investeeritud vanas rahas üle 220 miljoni krooni ehk siis arvestuslikult 15
miljonit eurot. Loodud on suurepärane ja ilus infrastruktuur, mis võiks
teenindada kümneid, kui mitte sadu tuhandeid reisijaid. Täna on see infrastruktuur aga ilmselges alakasutuses ja
alles ootamas oma õnnetundi.
Kokku väljub Tartu lennujaamast nädalas
10 lendu; arvestuslik reisijate hulk kuus jääb tuhande kanti. Tallinna lennujaama läbib kuus samal ajal üle 200 tuhande reisija.
Äkki on aga koht liiga väike
rahvusvahelise lennuliikluse jaoks? Tartut ümbritsevas ringis raadiusega kuni
150 kilomeetrit elab vähemalt pool miljonit inimest. Suuremal osal neist
inimestest on lähem ja kiirem juurdepääs Tartule kui Tallinnale. Seega, potentsiaalne lennureisijate hulk
Tartus on kindlasti olemas korraliku regionaallennujaama toimimiseks. Ei räägi
me ju suurest sõlmjaamast, vaid ühendustest mõne suurema, mõistlikke jätkulende pakkuvate
keskustega.
Miks lendamine pole Tartus käima
läinud? Põhjusi mitmeid – nii
majanduslikke, strateegilisi kui tehnilisi. Üldine probleem täna tundub olevat protsesside juhtimises.
Kõik lennuliikluseks vajalikud osad oleks nagu olemas – lennujaam ja lennuväli,
maksevõimelised reisijad ja lennufirmad, aga kokku need kõik
millegipärast ei saa. Puudub
ühendav hoob, mis lennuliikluse Tartus
käima tõmbaks. Ilmselt ei saa see
olla ainuisikuliselt Tartu linnavalitsus või Eesti riik. Antud olukorras ei saa eeldada ka
lennufirmade laiadast huvi.
Lahenduseks võiks olla mingisuguse
uuelaadse rakkerühma loomine, mis igapäevaselt ja sihikindlalt tegeleks Tartu
lennundusega. Sellisel rakkerühmal oleks
kaks peamist ülesannet. Esiteks, lennuliikluse
toetamiseks vajalike vahendite kaasamine läbi erarahastuse, aga ka Euroopa
Liidu fondide kaudu. Teiseks, Tartu lennuvõimaluste tutvustamine ja
promomine. Sellise rakkerühma tegevusse
oleks kaasatud nii Tartu linnavalitsus, aga ka ettevõtete ja institutsioonide
esindajad, kelle juhtimisel ja jälgimisel rahastamisotsuseid tehakse. Seega, kui Tartu tahab toimivaid lennuühendused käima saada,
siis tuleb lennuühenduste toetamiseks vahendid ka ise rahastada.
Aga küsimus ei ole ju tartlaste
pisitähtsast erahuvist, vaid Eesti konkurentsivõimest ning majanduslikust ja sotsiaalselt tasakaalust laiemalt.
Viimastel kümnenditel on toimunud vääramatu majandustegevuse ja
elanikkonna kuhjumine Tallinna
piirkonda. Vastukaaluks sellele - toimiva rahvusvahelise lennuliikluse
olemasolu annaks arengutõuke Kesk- ja
Lõuna- Eestile ning võimaldaks murda üha süvenevat arusaama, et ainult
Tallinnas on võimalik rahvusvahelist äri ajada.
Küsimus on ka Eesti infrastruktuuri
ja tööaja mõistlikust kasutamisest. Lendamine
Tartu kaudu annaks suure rahalise
kokkuhoiu ettevõtetele ja asutustele;
võtaks maanteedelt ära olulise koormuse ja vähendaks infrastruktuuri kulu. Hästi
toimiv Tartu rahvusvaheline lennujaam suurendaks kogu Eesti konkurentsivõimet
ja majanduslikku efektiivsust.
Sellest sai juba sada aastat tagasi aru
ka meie kirjandusklassik, kes pakkus Pisuhännas Ludvig Sanderi suu läbi välja sellise mõtte: „Õhku papa, õhku! Õhk ei
maksa midagi!“
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar