21. oktoober 2014

Tööjõumaksudest (Vikerraadio (21): 21.10.2014)

Kui kätte on jõudnud valimiste aeg, siis  räägitakse maksudest. Seekordsete valimiste peateemaks näikse kujunevat tööjõumaksud. Aga iseloomulikult meie üldisele maksudebatile, aetakse palju poliit-udu  ja ei juleta teemaga lõpuni minna!
Maksudebati keskendumine tööjõumaksudele on igati õige.  Euroopa Liidu arusaama kohaselt käsitletakse tööjõumakse  kui inimeste töiste tulude makse  ning  sotsiaalkindlustusmakseid. Viimaseid maksvad nii tööandjad kui töövõtjad. 
Tööjõu maksukoormuse järgi asub Eesti Euroopa Liidu riikide järjestuses enam vähem keskel.  Probleem meie tööjõumaksudega on aga meie sotsiaalmaksus. Kui indiviidi tulumaks tervikuna on madal, siis teiselt poolt,  tööandjatele on asetatud väga kõrge  sotsiaalmaksukoormus.  Eesti ettevõtja on selle maksukoormuse suhtelise taseme poolest lausa esikohal Euroopa Liidus.
Suur sotsmaksukoormus on üks põhiline takistus töökohtade loomisel ja töötajatele kõrgema palga maksmisel. Eesti ettevõtted kaotavad konkurentsivõimes, sest tööjõukulu  on suur. Kallis on palgata  häid töötajaid nii kodu- kui välismaalt.  Madal ja vähemotiveeriv palk vähendab ka ettevõtete tootlikkust. 
Miks me tööandjate sotsiaalmaksukoormust siis lihtviisil ei alanda? Sellepärast, et sotsiaalmaksust sõltub meie meditsiini- ja pensionisüsteemi rahastamine.  Need süsteemid toimivad ka täna juba üsna  piiri peal ning nende rahastamist pole võimalik kärpida.  Ettevõtte sotsiaalmaksu alandamine saab toimuda ainult  maksukoormuse ülekandmise kaude teistesse maksudesse.  Aga kuhu siis?
Vaatame fakte. Täna põhinevad  riigi maksutulud  suurel määral tarbimismaksudel, mis panevad eelarve sõltuvusse tarbimistsüklist ja õhutavad hinnakasvu.  Ühiskonna  sissetulekutase ei võimalda tarbimismakse enam kuidagi suurendada!
Kõrged on samuti ressursimaksud, mis pidurdavad tööstuse ja energeetika arengut. Erilist võitu ei anna ka varamaksude suurendamine või sisseseadmine, sest nende võimekus raha kokku korjata on suhteliselt piiratud. 
Teiselt poolt, meil on  suhteliselt madalad tulumaksud  ja lausa kõige väiksemad kapitalimaksud kogu Euroopa Liidus.  Minu nägemuses on isiku tulumaks  ja ettevõtte kasumimaks  just need maksud, mis võimaldaksid kompenseerida sotsiaalmaksu alandamist ettevõtte jaoks.
Tööandjad panevad ette oma manifestis ette jagada sotsiaalmaksukoormus  tööandja ja töötaja vahel selliselt, et  „töötajate netosissetulek  ei vähene“. Paraku pole selline olukord matemaatiliselt võimalik – kui töötajad  võtavad üle sotsiaalmaksu koormuse,  siis muudel püsivatel tingimustel ei saa netosissetulek samaks jääda.
Aga  on suund õige – tööandjate sotsiaalmaksukoormuse peavadki  osaliselt üle võtma töötajad, kes  seeläbi tajuvad ka otsest seost nende pensioni ja ravikulude vahel.   Kui tööandjate sotsiaalmaksu koormus alaneb, siis teiselt poolt, avaneb võimalus tööjõukulude alanemiseks ja palkade tõusuks.
Teiselt poolt, sel moel sotsiaalmakskoormuse nihutamine eeldab vältimatult  ka efektiivsemat tulumaksukoormuse jaotumist tulusaajate vahel. Ei ole võimalik lihtsalt sotsiaalmaksu  võrra suurendada madala ja suuretululiste maksukoormust.  See pole võimalik ei majanduslikult, ega poliitiliselt.   Seega, kes räägib sotsiaalmaksukoormuse nihutamist tööandjalt töövõtjale, peab rääkima ka  maksumäärade oluliselt suuremast progresseeruvusest.  Aga seda julgust täna Eesti poliitikas näha ei ole!
Aga miks ma pean tänast tööjõumaksude debatti paljuski udutamiseks?  Kui me räägime tööjõumaksude alandamisest, siis tuleb väga selgelt vahet teha, mis maksudest käib jutt – kas tulumaksust või sotsiaalmaksust?  Meil ei ole mingit vajadust alandada tulumakse, sest see koormus on meil niigi suhteliselt madal. Aga just selles võtmes  tööjõumaksude  alandamisest enamasti räägitakse.  Olgu rõhutatud, et inimeste tulumaksu alandamine ei mõjuta kuidagimoodi ettevõtte tööjõukulusid. Samuti ei alanda ettevõtte tööjõukulusid  maksuvaba miinimumi või muude mahaarvamiste suurendamine.
Visalt püsib vildakas arusaam, et ka tulumaks on tööandja kulu.  See väärarusaam tuleb laia luuaga inimeste ja tööandjate peast minema pühkida. Tegelikkuses  lepivad töötaja ja tööandja kokku konkreetses töötasus. Nimetame seda ka brutopalgaks, kuigi seadusandlus sellist sõna ei tunne.   Sellelt brutopalgalt maksab tulumaksu töötaja, mitte tööandja. Olgu indiviidi tulumaksumäär mis tahes,  ettevõtte tööjõukulusid see ei mõjuta. Samuti, maksuvabastused antakse tulusaajale, mitte tööandjale.  Maksuvabastuste suurenemist ei tohi kuidagimoodi siduda ettevõttepoolse töötasu maksmisega.  
Seega, maksuvabastuste suurendamine või tulumaksumäära alandamine  ei ole tööandaja maksukoormuse seisukohalt  oluline. Ja niikaua, kui me ei räägi tööandjate sotsiaalmaksukoormuse ülekandmisest mingitesse muudesse maksudesse, niikaua me tööjõumaksude tegelikust probleemist ei räägi.    

Kokkuvõttes, maksusüsteem peab tagama riigi ülesannete täitmiseks vajaliku raha; olema heatahtlik ettevõtete ja tarbijate suhtes ning mitte pidurdama majanduslikku edenemist. Maksusüsteemi tasakaalu ja jätkusuutlikkuse saavutamiseks vajame ulatuslikku maksureformi, mis muudaks üheaegselt erinevaid makse.   Selleks tuleb kaasajastada isiku tulumaks; seada sisse madala määraga ettevõtte kasumimaks ja mis kõige peamine -  alandada oluliselt  tööandjate sotsiaalmaksu taset.  

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar