4. november 2014

Majanduskeskkond ja konkurents (Vikerraadio (22): 4.11.2014)

Maailmapanga uurimisrühm  on tulnud välja iga-aastase  raportiga Doing Business 2015. Nimetame seda siinkohal Äritegevuse  keskkonna ülevaateks, mis hõlmab kokku 189 riiki.  Selliste  „edetabelite“ puhul on alati põnev jälgida, kuidas suur Eesti väikeses maailmas välja paistab.  Päris hästi paistame -  asume  raporti kohaselt väärikal 17-ndal  kohal maailmas.  Alljärgnevalt toomegi välja Eesti ärikeskkonna tugevused ja nõrkused.  
Ülevaate teravik on suunatud eelkõige  riigipoolse regulatiivse raamistiku  võrdlemisele erinevates riikides.  Neid erinevaid asjaolusid  kokku pannes saame igas riigis eripärase  businesskeskkonna, mis pidurdab või soodustab äri  alustamist ja hoidmist. 
Lisaks regulatsioonidele vaadeldaks ka üldisi äritegemise tingimusi nagu elektrivoolu  olemasolu või ärikokkulepetest kinnipidamise tagamine. Muide, elektrivõrguga liikumine on kummalisel kombel raporti kohaselt Eesti äritegevuse üks suuremaid nõrkusi. 
Äritegevuse  regulatiivne raamistik on koondatud 11 valdkonnaks, mille taset  hinnatakse erinevate mõõdikute alusel.  Mida soosivam on regulatiivne keskkond, seda kergem on äritegevus.
Ülevaade keskendub peamiselt väikese ja keskmise suurusega ettevõtete majandustegevusega seotud tahkudele.   Ärikeskkonna headust hinnatakse mitmesuguste indikaatorite alusel, mis mõõdavad protsesside lihtsust, kiirus ja kulukust. Nende erinevate näitajate alusel on konstrueeritud äritegevuse lihtsuse indeks, mille alusel ka riike järjestatakse. 
Sellised näitjad on ettevõtte asutamise kiirus; ehitusloa hankimise lihtsus; omandi kaitstus, juurdepääs laenurahale; maksukeskkond; piiriülese kaubanduse lihtsus  või kohtusüsteemi efektiivsus. Eri maade võrdlemiseks on konstrueeritud iga riigi kohta hüpoteetiline keskmine ettevõte, mis on paigutatud tegutsema riigi kõige suuremas majanduskeskusesse.  Ning on püütud ette kujutada, mis selle ettevõttega võiks reaalses ärikeskkonnas juhtuda.
Lähtudes raportist on kõige soodsam ärikeskkond Singapuris, järgnevad Uus-Meremaa, Hong Kong, Taani ja Lõuna-Korea.  Esikümnes on veel Norra, USA, Suurbritannia, Soome ja Austraalia.  Näeme, et paljuski langeb nimekirja esiots kokku riikide globaalset konkurentsivõime järjestusega.
Kõige kibedamaks on ettevõtjate elu tehtud aga Aafrika vaestes riikides. Nimekirja lõpus asuvad sellised riigid nagu  Eritrea, Liibüa, Kesk-Aafrika Vabariik, Tšaad  ja Lõuna- Sudaan. Tegemist on nõrga riikluse ja paljudel juhtudel ka sõjas laastatud maadega.
Nagu öeldud, Eesti positsioon 17-ndal  kohal on väga hea. Maailmapank  ei too Eesti puhul välja mingeid koheselt muutusi vajavaid ärikeskkonnad aspekte, nagu seda näiteks paljude riikide puhul tehakse. Enamus Euroopa riike on meist tagapool,  ka näiteks  naaberriigid  Läti ja Leedu. Viimased õnneks mitte väga kaugel!  Kõige nõrgemal positsioonil asuv Euroopa Liidu riik on Malta, olles järjestuses 94-s.
Vaatame lähemalt Eesti  ärikeskkonda mõjutavaid regulatsioone ja võrdleme ennast teiste riikidega. 
Ettevõtlusega alustamist  peetakse Eestis lihtsaks  –  vähe protseduure; äriühingu kiire registreerimisaeg ja suhteliselt odav.
Globaalses võrdluses on soodne Eestis ka ehitusloa saamine. Kokku võtaks see arveslikult 3 kuud.
Nagu öeldud, elektriühendustega liitumine  Eestis ei ole ülemäära ettevõtjasõbralik – asume 56 kohal. Aga üldiselt ei ole nagu kuulnud, et  elekteriühendused meie ettevõtjatele mingeid probleeme  oleks tekitanud.  Aga näe, Maailmapank peab seda probleemiks!
Väga ettevõttjasõbralik on Eestis omandi registreerimine – vähe protseduure ja väike ajakulu. Ka laenusaamise võimalused on Eestis suhteliselt lihtsad.
Probleemiks peetakse aga ettevõtete vähemusomanike kaitstust.  Eelkõige on tegemist ebapiisava seadusandlusega, mida siis peaksime tõepoolest üle vaatama ja täiendama.
Maksukeskonna tase vastab meie omakuvandile  maksude olukorraga. Aga teiselt poolt näitab see ka Raporti metoodika piiratust.  Tänase seaduse kohaselt on Eestis reinvesteeritud kasum  tulumaksust vabastatud.  Antud Raport eeldab aga ettevõtte kasumimaksu täies mahus tasumist. Seega on meie ettevõtja tegelik maksukoormus Raportis näidatust väiksem.
Edas, väga tugev on Eesti seis ülepiirilise kaubanduskeskkonnaga. Väikese avatud majandusega Euroopa Liidu riigi puhul on see aga üsna ootuspärane!
Nõrgem on seis  lepingute jõustamise ja ettevõtte maksejõuetusega lahendamisega. Keskmiselt võtab pankrotiprotsess aega 3 aastat.   Kohtusüsteemi ehektiivsud on ärikeskkonna seisukohalt äärmiselt oluline aspekt.

Kokkuvõttes, Eesti ärikeskkond on rahvusvahelises  võrdluses heal tasemel. Aga veelkord, nagu ka teiste sarnaste edetabelite puhul ei maksa kohapunkte ülemäära tõsiselt võtta. Oluline on teine aspekt - sellised ülevaated võimaldavad süsteemselt  välja tuua ärikeskkonna osised ja neid kriitiliselt analüüsida.  Mida parem ärikeskkond, seda rikkam riik!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar