2. detsember 2014

Läheme shoppama! (Vikerraadio (24): 2.12.2014)

Kui eelmisel nädalavahetusel sai Eestis alguse advendiaeg, siis USA toimus  järjekordne üritus, mida mida tuntakse ka  „musta reede“ nime all. Tegemist ei ole Hollywoody uue õudusfilmi esilinastusega, vaid jõulumüügi hooaja avamisega. Aga mõne episoodi  puhul ei olegi need asjad väga erinevad!
Asi käib niimoodi -  novembri neljandal neljapäeval peetakse USA-s Tänupüha, mis on ka vaba päev.  Sellel on religioosne taust; midagi sarnast meie lõikuspüha ehk mihklipäevaga. Ameerika tänupüha kommetest teame kalkuniprae ja kõrvitsakoogi söömist. Ja siis kui kalkunipraad neljapäeva õhtul söödud, algab õhtul vastu reedet kohe jõulushopping ehk „Black Friday“!  Tegemist on USA jaekaubanduse kõige suurema läbimüügi päevaga – seega on tegemist majanduse jaoks üliolulise hetkega.  Ameerikast on selline agressivne ja kontsentreeritud müügimudel kandunud üle ka teistesse ingliskeelsetesse maadesse, näiteks Suurbritanniasse, kus  see ei ole aga nii märgilise tähtsusega kui USA-s. Ka Eestis  on kaubanduse kibedaimad  tööpäevad vahtult enne jõule, mitte veel novembris.
Millest selline kummaline nimi – „must reede“? Selgitusi on mitmeid. Üks neist püüab leida seost sel päeval aset leidva liikluskaose ja politseikroonika vahel. Rohkem liiklust, rohkem ka õnnetusi.
Teine selgitus päeva nimele on seotud kaubanduse kui tegegevusvaldkonna eripäraga. Nimelt, tuuakse esile, et jaekaubanduse tulu on aasta lõikes väga ebaühtlane. Suurem osa käibest tehakse just aasta lõpus pühadeperioodil. Piltlikult öeldes - kuni jõulumüügihooaja alguseni on kaubandus oma tuludega „punases“  ning alates Tänupühast saab numbreid kasumireale kirjutada tavapärase musta tindiga.
Kuigi „must reede“ ei ole kuidagi USA riigivõimu poolt määratletud  kui mingisugune kaubanduse  korraldamise mudel, võib selle taga näha ameerikalikku pragmatismi. Ehk siis – kogu  jõuludega seotud  sebimine koondatakse ühte lühiajalisse perioodi ja  võrdsustatakse tingimused kõikide turuosaliste jaoks.  Jõulud ei pea algama liiga vara ja jõuludega seotud müük ei pea kestma pool aastat, nagu see paljudes teistes riikides  on välja kujunenud. Seega must reede  on nagu kokkuleppeline ühtne stardipauk  kõikidele müüjatele, aga müügiperiood  lõpeb ka koos jõuludega.
„Must reede“ ei ole USA-s riigipüha, kuigi paljud asutused annavad  oma töötajale selle päeva vabaks.  Ja poed teevad oma uksed lahti Tänupüha  õhtul  või reede varahommikul, et kõik saaks täiega terve nädalavahetuse  shopata.
Mida siis ostlejad  nende päevade jooksul korda saadavad? Arvestuslikult sooritab ostu neil päevil ligikaudu 250 miljonit inimest, kulutades keskmiselt  400  dollarit ehk 320 eurot.  Ostlejate käitumine on USA majanduse jaoks ülioluline, katavad ju eratarbimiskulutused üle kahe kolmandiku  riigi sisemaise kogutoote mahust. Kuidas käitub tarbija, nii käitub ka SKP. Kui tarbijad julgevad kulutada, siis annab see signaali kogu majanduse kindlustundest. Ja vastupidi, tarbimiskindluse puudumine on ohuks ka majanduskasvule.
Oluline aspekt jõulumüükidega seoses on ka kiire tagasiside tarbimiskäitumise kohta. Mida ostetakse, kust ostetakse ja kui kallilt ostetakse – see on väärtuslik informatsioon tarbija käitumise ja majanduskasvu kohta.
Selle aasta jõulumüügi esimesed kokkuvõtte näitavad, et teatud muutused tarbijate käitumises ongi  toimunud. Nagu näiteks – vaatamata asjaoludele, et tarbija kindlustunne ja ostuvõime on tõusuteel – on selle aastane „musta reede“ kogukulutused väikesemad . Väiksem on ka keskmise ostukorvi väärtus. Seda selgitatakse  tarbija ostueelistuste muutusega. Kaubanduskeskustes ostlemise asemel tellitakse kaupu Interneti-poest. Ehk siis „must reede“  asendub niinimetatud „küber- esmaspäevaga“ . See on uus  ja naljakas  mõiste – „Cyber-Monday“.  Mõiste tuleneb asjaolust, et inimesed ei soorita oste mitte kaubanduskeskuses, vaid käivad seal ainult tutvumas-selga proovimas ning hindu uurimas.  Ning lähevad siis esmaspäeval netipoodi ja ostavad asjad veelgi odavamalt  kui pärispoes. See on kindlasti asjaolu, mida peaksid ka Eesti kaubanduskeskuste arendajad silmas pidama!
Sel aastal eeldatakse USA tarbijate jõuluaegsete kulutuste kasvu,  mis peegeldab tarbijate kindlustunnet ja majanduse tugevust. Samas jaotub ostude sooritamine novembri ja detsembri  lõikes varasemast ühtlasemalt. Ning ostetakse  üha enam väljaspool kaubanduskeskusi.  Samuti võib netikaubanduse levik, odavus ja mugavus  tähendada  ka „musta reede“ kui müügimudeli lõppemist.   38% netipoe ostudest sooritatakse mobiilsetest seadmetest ehk piltlikult öeldes, telefoni kaudu. Mis on küll need asjad mida nutitelefoniga mugav osta on?

Kokkuvõttes, äri on äri ja jõulud on jõulud!  Püüame need kaks asja meil siin Eestis mõistlikus tasakaalus hoida! 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar