Kui eelmisel nädalavahetusel sai Eestis alguse
advendiaeg, siis USA toimus järjekordne
üritus, mida mida tuntakse ka „musta reede“
nime all. Tegemist ei ole Hollywoody uue õudusfilmi esilinastusega, vaid
jõulumüügi hooaja avamisega. Aga mõne episoodi
puhul ei olegi need asjad väga erinevad!
Asi käib niimoodi -
novembri neljandal neljapäeval peetakse USA-s Tänupüha, mis on ka vaba päev. Sellel on religioosne taust; midagi sarnast
meie lõikuspüha ehk mihklipäevaga.
Ameerika tänupüha kommetest teame kalkuniprae ja kõrvitsakoogi söömist. Ja siis
kui kalkunipraad neljapäeva õhtul söödud, algab õhtul vastu reedet kohe
jõulushopping ehk „Black Friday“!
Tegemist on USA jaekaubanduse kõige suurema läbimüügi päevaga – seega on
tegemist majanduse jaoks üliolulise hetkega.
Ameerikast on selline agressivne ja kontsentreeritud müügimudel kandunud
üle ka teistesse ingliskeelsetesse maadesse, näiteks Suurbritanniasse, kus see ei ole aga nii märgilise tähtsusega kui
USA-s. Ka Eestis on kaubanduse kibedaimad
tööpäevad vahtult enne jõule, mitte veel
novembris.
Millest selline kummaline nimi – „must reede“?
Selgitusi on mitmeid. Üks neist püüab leida seost sel päeval aset leidva
liikluskaose ja politseikroonika vahel. Rohkem liiklust, rohkem ka õnnetusi.
Teine selgitus päeva nimele on seotud kaubanduse kui
tegegevusvaldkonna eripäraga. Nimelt, tuuakse esile, et jaekaubanduse tulu on
aasta lõikes väga ebaühtlane. Suurem osa käibest tehakse just aasta lõpus
pühadeperioodil. Piltlikult öeldes - kuni jõulumüügihooaja alguseni on
kaubandus oma tuludega „punases“ ning
alates Tänupühast saab numbreid
kasumireale kirjutada tavapärase musta tindiga.
Kuigi „must reede“ ei ole kuidagi USA riigivõimu poolt
määratletud kui mingisugune kaubanduse korraldamise mudel, võib selle taga näha
ameerikalikku pragmatismi. Ehk siis – kogu
jõuludega seotud sebimine
koondatakse ühte lühiajalisse perioodi ja
võrdsustatakse tingimused kõikide turuosaliste jaoks. Jõulud ei pea algama liiga vara ja jõuludega seotud
müük ei pea kestma pool aastat, nagu see paljudes teistes riikides on välja kujunenud. Seega must reede on nagu kokkuleppeline ühtne
stardipauk kõikidele müüjatele, aga
müügiperiood lõpeb ka koos jõuludega.
„Must reede“ ei ole USA-s riigipüha, kuigi paljud
asutused annavad oma töötajale selle
päeva vabaks. Ja poed teevad oma uksed
lahti Tänupüha õhtul või reede varahommikul, et kõik saaks täiega
terve nädalavahetuse shopata.
Mida siis ostlejad
nende päevade jooksul korda saadavad? Arvestuslikult sooritab ostu neil
päevil ligikaudu 250 miljonit inimest, kulutades keskmiselt 400 dollarit ehk 320 eurot. Ostlejate käitumine on USA majanduse jaoks
ülioluline, katavad ju eratarbimiskulutused üle kahe kolmandiku riigi sisemaise kogutoote mahust. Kuidas
käitub tarbija, nii käitub ka SKP. Kui tarbijad julgevad kulutada, siis annab
see signaali kogu majanduse kindlustundest. Ja vastupidi, tarbimiskindluse
puudumine on ohuks ka majanduskasvule.
Oluline aspekt jõulumüükidega seoses on ka kiire
tagasiside tarbimiskäitumise kohta. Mida ostetakse, kust ostetakse ja kui
kallilt ostetakse – see on väärtuslik informatsioon tarbija käitumise ja
majanduskasvu kohta.
Selle aasta jõulumüügi esimesed kokkuvõtte näitavad,
et teatud muutused tarbijate käitumises ongi
toimunud. Nagu näiteks – vaatamata asjaoludele, et tarbija kindlustunne
ja ostuvõime on tõusuteel – on selle aastane „musta reede“ kogukulutused
väikesemad . Väiksem on ka keskmise ostukorvi väärtus. Seda selgitatakse tarbija ostueelistuste muutusega.
Kaubanduskeskustes ostlemise asemel tellitakse kaupu Interneti-poest. Ehk siis
„must reede“ asendub niinimetatud „küber-
esmaspäevaga“ . See on uus ja naljakas mõiste – „Cyber-Monday“. Mõiste tuleneb asjaolust, et inimesed ei
soorita oste mitte kaubanduskeskuses, vaid käivad seal ainult tutvumas-selga
proovimas ning hindu uurimas. Ning
lähevad siis esmaspäeval netipoodi ja ostavad asjad veelgi odavamalt kui pärispoes. See on kindlasti asjaolu, mida
peaksid ka Eesti kaubanduskeskuste arendajad silmas pidama!
Sel aastal eeldatakse USA tarbijate jõuluaegsete kulutuste
kasvu, mis peegeldab tarbijate
kindlustunnet ja majanduse tugevust. Samas jaotub ostude sooritamine novembri
ja detsembri lõikes varasemast
ühtlasemalt. Ning ostetakse üha enam väljaspool
kaubanduskeskusi. Samuti võib
netikaubanduse levik, odavus ja mugavus
tähendada ka „musta reede“ kui
müügimudeli lõppemist. 38% netipoe
ostudest sooritatakse mobiilsetest seadmetest ehk piltlikult öeldes, telefoni kaudu.
Mis on küll need asjad mida nutitelefoniga mugav osta on?
Kokkuvõttes, äri on äri ja jõulud on jõulud! Püüame need kaks asja meil siin Eestis
mõistlikus tasakaalus hoida!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar