13. jaanuar 2015

Eesti erakondade maksulubadused valimisteks (Vikerraadio (26): 13.01.2015)

Möödunud nädalavahetusel pani suurem osa Eesti erakondi  lauale oma valimisprogrammid.  Vaatleme siinkohal parteide soove maksustada meie tulusid.  Tulumaksud moodustavad umbes ühe kolmandiku riigi kogu maksutuludest; seega on avaliku sektori rahastamise seisukohalt lähtudes tegemist ülimalt olulise tuluallikaga.
Vaadeldes valimislubadusi näeme, et tahetakse lennata madalalt. Kuigi siin-seal on nimetatud õigeid suundi kuhu poole liikuda, siis  programmides puudub sisuline julgus vajalikke maksureforme tegelikult ellu viia. Parempoolsed erakonnad on ennast lukustanud ida-slaaviliku proportsionaalse tulumaksu dogmasse; vasakpoolsemad parteid ei julge aga vajalikke muudatusi selgelt ja jõuliselt  manifesteerida. Üks on aga kõikidele erakondadele ühine – püütakse sõna otseses mõttes „ära osta“ kõige madalama  tulu saajaid. Kuhu kuuluvad ka pensionärid. 
Aga mida pilk erakondade tulumaksukavadesse maksukavadesse näitab? Reformierakond tänase juhtparteina hoiab madalat profiili -  kõik jääb suuresti nii kuis on!  Seega polegi nagu millestki rääkida.   2%-line  sotsiaalkindlustusmaksete alandamine  ja 300 eurone tulumaksuvaba miinimum ei ole eesmärgid, mis Eestit edasi aitaks ja probleeme lahendaks. Aga pakutud maksumuudatused on vähemalt usutavad! Püsimine proportsionaalse tulumaksumäära ja kasumite mittemaksustamise  rajal on üsna oodatav.   Probleem on muidugi selles, et senise maksusüsteemi säilimine eeldab  ka edaspidist intensiivset euroraha sissevoolu, mis kindlasti sellises mahus toimuma ei saa.
IRL maksuprogramm on kõige huvitavam ja mahukam. Paraku tunduvad  selles toodud erinevad tulumaksuga seotud lubadused ilmselgelt omavahel vastuolus  olevat. Lubatakse kuni 500 eurost tulu teenivad palgasaajad üldse tulumaksust vabastada ning lisaks veel  kuni 846 euro tasemeni maksuvabastuste libisevat  skaalat. Seostatakse seda kõike USA-s toimiva töistele tuludele  kehtiva maksukrediidi süsteemi  ja Ronald Reagani  maksureformidega. Kõlab uhkelt!  Aga - ärge hämage härrased poliitikud – pole siinsel väljapakutud süsteemil suuremat pistmist ei USA ega ka Reaganiga.  Tuleks hoopis esitada kolm küsimust – kus sellisteks maksumuudatusteks raha võetakse?  Keda need tulumaksumuudatused mõjutavad? Ning kuidas see seostub teiste IRL maksulubadustega?
IRL on viimase tosina aasta jooksul olnud valitsuse olnud kümmekond aastat – selle perioodi vältel on isegi 10 eurone  tulumaksuvaba miinimumi kuutõus riigieelarvel hinge kinni võtnud. Nüüd tahetakse korraga tõsta maksuvabastust 300-400 eurot! Kust tuleb riigieelarvesse raha, missugustest maksudest?   
Teiseks – IRL räägib 300 tuhandest võimalikust  maksuleevenduse saajast.  Kas siia hulka kuuluvad ka 150 tuhat täna tulumaksu maksvat pensionäri?  Kui ei, siis tuleb seda otse öelda - pensionärid maksuvabastust ei saa! Kui aga siiski saavad, siis pole väljapakutud süsteemil midagi tegemist eeskujuks toodud USA madalapalgaliste töötajate toetamise skeemiga.
Veel mõned tähelepanekud. IRL programm räägib eesmärgist suunata tänane sotsiaalmaks osaliselt töötaja kanda. Väga õige!  Aga huvitav, kuidas seda teha kavatsetakse? On ju ilmselge, et pole võimalik  ülekantava sotsiaalmaksukoormuse ühtlane laotamine kõigi tulusaajate lõikes. Tuleb paratamatult sisse viia erinevad maksumäärad erinevatele tulutasemetele. Paraku deklareerib IRL et maksumäärade progresseeruvust kavas ei ole!
Samuti või nii kõrge tulumaksuvabastuste tingimustes tekkida olukord, kus riigieelarvelised tulumaksulaekumised on miinusega. Ehk keskvalitsus peab  kohalikele omavalitsustele kandma üle rohkem tulumaksu, kui ta on kokku kogunud!
 Tuleb muidugi IRL kiita püüdluste eest maksusüsteemi reformida; aga väljapakutud lahendused on paraku vastuolulised ega pole ka  ülemäära usutavad.
Keskerakond. Nagu ikka on välja pakutud tulumaksumäärade progresseeruvuse suurendamine ja teiste erakondadega sarnaselt tulumaksuvaba miinimumi tõus. Aga kus on numbrid?  Aga millised siis on maksumäärad, millest alates tuleb maksta suuremat tulumaksu ja kui kõrged on tulumaksuvabastused? Üldiselt – ilma konkreetsete arvudeta on raske väljapakutud lahendusi hinnata.
Sotsiaaldemokraadid. Lubatakse, et „madala ja keskmise palgaga töötajate maksukoormuse langetamiseks kehtestatakse astmeline tulumaks“.  Aga tahetakse seda teha nii, et kehtestatakse hoopis kõrgem maksumäär (29%)  tuludele, mis ületavad 1600 eurot ehk madalatululiste maksumäär  jääb samaks.  Madalama sissetulekuga töötajate maksukoormuse vähendamist lubatakse läbi tulumaksuvaba määra tõusu. Nagu  seda kõik teised erakonnad teevad.   Huvitav on sotsiaalmaksu diferentseerimine   erinevate töötajate ja piirkondade lõikes. Üldistatult, need lubadused on tehniliselt teostatavad, aga kahelda tuleb sotsmaksu piirkondliku eristumise võimalikkuses.
EKRE ja Vabaerakond. Esimene neist toetab proportsionaalset tulumaksu; teine lubab tõsta maksuvabastuste suurendamise nimel tulumaksumäära.  Aga uute tegijate puhul oleks oodanud mingit hoogsamat, et mitte öelda provokatiivsemat mõttelendu!
Kokkuvõtteks. Eesti maksusüsteemi peamine probleem ei ole mitte madal tulumaksuvabastuste  tase. Maksuvabastuste tõus on riigi rahandusele väga kulukas  ja samas maksuteooria seisukohalt üsna ebaefektiivne. Meie peamine maksuprobleem on liiga suur ettevõtete sotsiaalmaksu koormus, mis ajab üles ettevõtete tööjõukulud;  ei võimalda suurendada palku ega kaasata rohkem töötajaid. Indiviidi tulumaksuvaba määra tõus ettevõte probleeme ei lahenda – see ei vähenda kuidagimoodi ettevõtete tööjõukulu. Tänaseks kujunenud maksude struktuuri tingimustes saab peamine lahendustee olla  tööandja sotsiaalmaksukoormuse osaline ülekandmine palgasaaja  tasandile. See tähendab vältimatult ka tulumaksumäärade eristumist erinevate tulutasemete lõikes.   

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar