21. aprill 2015

Vähem viina (Vikerraadio (32): 21.04.2015)

Eesti on üks paheliste maa. Liiga palju sõidetakse autoga,  liiga palju juuakse viina ja tehakse suitsu. Selleks, et  pahelistele koht kätte näidata, on uus valitsus asunud jällegi otsustavalt suurendama pahede maksustamist.  Kavandatakse nii kütuste-, kui ka tubaka ja alkoholiaktsiisi tõusu.
Kütuseaktsiisi tõusu üle on viimasel nädalal juba palju kella löödud. Aga vaatleme siinkohal alkoholi maksustamise olukorda Eestis ja Euroopas. Tõepoolest, Eestis ostetakse ja tarbitakse alkoholi liiga palju. Liigjoomine on ilmselge probleem; ülemäärast tarbimist tuleb vähendada. Kas aga saab seda teha alkoholi suurema maksustamise kaudu?
Alkoholi maksustamine kannab mitmeid eesmärke – reguleerida ja kujundada tarbimist ning koguda riigikassasse raha. Alkoholi maksustamisel on ka tugev moraalne alus - maksutulud peaksid korvama alkoholi tarbimise tagajärjel tekkivad kahju nii joojate tervisele kui ka ühiskonnale tervikuna. Kes  ostab alkoholi, see peab panustama tervishoiu rahastamisse ka suhteliselt rohkem. Selles mõttes on alkoholimaksud  alkoholiostjate suhtes teadlikult diskrimineerivad.  Samas on nad väga regressiivsed tulude suhtes – madalapalgalised kasutavad oluliselt suurema osa oma tuludest alkoholi ostmiseks kui suurema palga saajad.
Euroopa Liidu riikide andmetel põhinevad uuringud näitavad, et  puudub seos alkoholimaksude taseme ja tarbitud alkoholi koguse vahel inimese kohta. Alkoholimaksudest  saadava tulu osakaal riigieelarvetes võrreldes SKP-ga ei korreleeru kuidagi alkoholitarbimise tasemega. Samuti puudub seos alkoholi tarbimise mahu  ja alkoholi osakaaluga kogumaksudes. Ehk siis – riikides, kus kogutakse rohkem riigitulu alkoholiaktsiisidest, ei  tarbita samas vähem alkoholi.
Eestis moodustavad alkoholiaktsiisid  võrreldes SKP-ga 1.2%.  See on Euroopas  konkurentsitult  kõige kõrgem osakaal.  Meile järgnevad Läti ja Leedu, jäädes siiski maha pea kaks korda.  Suures osas Euroopa riikidest on alkoholimaksud riigituludena sisuliselt olematud.
Kui palju riigi tuludest kokku moodustavad alkoholiaktsiisid? Kas siin on Eesti Euroopas vaieldamatu liider. Ligikaudu 4% meie avaliku sektori rahast tuleb alkoholist. Itaalias  on see number näiteks 0,15%, Belgias ja Saksamaal 0,3% Samal ajal juuakse arvestuslikult alkoholi Eesti neis riikides ilmselgelt rohkem.  Kõrge maksukoormus ei  ole toonud kaasa tarbimise vähenemist.
Alkoholi hind sõltub suuresti alkoholiaktsiisi määrast. Tinglikult võib samastada seega alkoholi jaehinna sellel kehtestatud aktsiiside tasemega. Kahtlema on olemas seos hinna tarbimistaseme vahel – kõrgem hind vähendab ka alkoholitarbimist. Aga siin on piir ees – ainuüksi hinna tõstmisega ei saa liigjoomist ära lõpetada; sageli isegi mitte oluliselt vähendada.  Vastupidi, ebaproportsionaalne alkoholi hinna tõstmine toob kaasa teised probleemid nagu narkootiliste ainete suurem tarbimine, salakaubandus või alkoholi asendavate keemiatoodete tarbimine. Kõrged alkoholihinnad annavad pihta ka teistele sektoritele – välisturismile; toitlustusele; meelelahutussektorile.
Alkoholi ülemäärast tarbimist vähendav edukas tegevus on oluliselt laiatahulisem kui lihtne hinnatõus. Euroopa alkoholipoliitikad on suunatud ennekõike inimeste harimisele, suhtumise muutumisele ning alkoholi kättesaadavuse vähendamisele. Seda eriti noorte seas.  Hinnatasemega tarbimise allasurumine ei ole  esmane alkoholi tarbimise vähendamisel esmane, sest see ei ole efektiivne.
Paneme eelpoolnimetatud asjaolud Eesti raamistikus kokku.  Meie alkoholi tarbimise tase on kahetsusväärselt suur.  Aga samuti on suur  riigieelarve sõltuvus alkoholimaksudest.  Seega, kui siiralt saame ikka võtta valitsuse eesmärki alkoholitarbimist vähendada, kui samas riigieelarvele on need tulud ülimalt olulised?  Alkoholitarbimist vähendab ikka ühiskonna suhtumise muutus ja reaalsete alternatiivide pakkumine alkoholitarbimisele.  Lihtne küsimus – kui mitmes koolivõimlas või koolistaadionil Eestis tehti eelmisel nädalavahetusel sporti? Kardan, et see suhtarv jääb ühekohaliseks!  Aga mitu viina müüvat poodi oli eelmisel nädalavahetusel avatud? Võib arvata, et kõik nad olid lahti!
Seega, kui alkoholihinna tõusuga ei kaasne ka muud alkoholitarbimist vähendavad tegevused, siis on alkoholimaksu tõstmine „pahede maksustamise“ sildi all silmakirjalik.  Kui me tahame alkoholi tarbimist vähendada, siis on vaja reaalset alternatiivi alkoholiga seotud tegevustele.    
Kui me aga tahame riigieelarvesse tulu koguda, siis efektiivne on seda teha muude, oluliselt kandvamate maksude kaudu. Pean silmas eeskätt eraisikute tulumakse ja ettevõtete kasumimakse.  Aga paraku, majanduspoliitiliste utoopiate raamistikus toimunud tulumaksude vähendamise loogiliseks tulemuseks ongi nii käibemaksude kui aktsiiside sundtõstmine. Kuskilt peab ju raha tulema! Ja ei maksa siin viidata mingitele OECD-dele.  Meie maksustruktuur on ammu mõistlikust tasakaalust väljas ning riskid  ühiskonna  arengu rahastamise suhtes suurenevad kiiresti.

Lõpetuseks, Eesti asub väga tundlikus piirkonnas, kus alkoholi hind mõjutab oluliselt majandussubjektide käitumist. Nii kodumaal kui ka meie lähiriikides.  Alkoholi hind mõjutab turistide vooge ja salaalkoholi turgu. Aga tundub, et tagajärjed valitsust ei huvita. Kuidagi on vaja raha leida ja alkoholi lisamaksustamine  tundub kõige lihtsam, et mitte öelda,  populistlikum tegevus olevat.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar