Euroopa Komisjon on teinud iga-aastase võrdleva ülevaate liikmesriikide
majandusolukorrast niinimetatud Euroopa
Semestri raamistikus. See on osa suuremast arengukavast, mille eesmärk on
suunata Euroopa riike kestliku majanduskasvu teele ja ennetada võimalikke tasakaaluhäireid. Euroopa
Komisjon jagab sealsamas ka
riikidele mitmesuguseid soovitusi, kuidas nende silmade läbi peaksid riigid majandust
edendama.
Globaalne kriis majanduses 5-6 aastat tagasi on suunanud Euroopa
juhtorganeid looma kaitsemehhanisme, mis peaksid ennetama Kreeka, Portugali või
Läti taoliste majanduste ootamatut ümberkukkumist. Selleks on välja töötatud keeruline
indikaatorite süsteem, mis võimaldab hinnata majanduse kestlikkust ja ette näha
majandusmulle või tasakaalust väljaminekut.
Siia kuuluvad sellised näitajad nagu riigivõla tase, tööpuudus või
kinnisvarahinnad. Ja kui majandusindikaatorite
neoontuled vilkuma hakkavad, siis on riigid kohustatud oma majandustsükli
juhtimist korrigeerima. Sellise korrektsiooni
ulatus ja kiirus sõltuvad aga olukorra tõsidusest ja probleemide omapärast.
Komisjoni arvamuse kohaselt, mida muide juhib lätlasest Komisjoni
asepresident Valdis Dombrovskis, peavad lausa 16 riiki 28-st midagi kiiresti oma majanduspoliitikas muutma. Või vähemalt tähelepanelikult asjade kulgu jälgima. Sealhulgas ka Soome, Rootsi, Suurbritannia ja
Saksamaa. Rääkimata sellistest probleemsetest riikidest nagu Portugal, Itaalia
või Bulgaaria. Kui riigis asjad aga
päris käest ära lähevad, siis rakendub niinimetatud „ülemäärase
tasakaalustamatuse menetlus“. Trahvide ja karistuste hirmus sunnitakse riike
oma majandusnäitajaid jälle joone peale saama, et olla kindlad riigi kestlikus toimimises.
Eesti majanduse hetkeolukorra
puhul Komisjoni arvates ohutuled esialgu ei vilgu, aga soovitusi antakse
ja
kriitikat siiski tehakse. Aga
mida probleemset siis meie
majandusarengu kohta ära märgitakse?
Nagu kõikide riikide puhul, peab ka Eesti majanduspoliitika tuginema
kolmele peamisele sambale: investeeringud,
struktuurireformid ja eelarvepoliitilised kohustused.
Toome välja Eesti majanduspoliitikale
antud hinnangud ja tähelepanekud, nii nagu on neid Komisjon esitanud.
Esiteks, tuuakse välja maksusüsteemi
puudusi. Majanduskasvu
kõige vähem pärssivad maksukategooriad on alakasutatud, mis toob kaasa osalt ebatõhusa tööjõu- ja energiaressursside
kasutamise. Eesti keeles öeldes –
kinnisvara ja loodusvarade kasutamisega seotud maksud on liiga madalad. Esimesega neist saab kindlasti nõus olla,
teine seisukoht on vaieldav.
Kaheldakse ka, kas Eesti saavutab 2020. aastaks oma energiatõhususe eesmärgi,
sest hoonete, küttesüsteemide ja transpordi energiamahukus on endiselt
liiga suur. Hädasti vajame paremat ja konkurentsivõimelist
infrastruktuuri ja rahvusvahelisi transpordiühendusi. Piiriülesed gaasi ja
elektrienergia ühendused on Eesti energiajulgeoleku jaoks jätkuvalt
esmatähtsad.
Märgitakse ära, et tööjõud on kiiresti kahanemas nii
väljarände kui tööturupoliitika ebaefektiivsuse tõttu. Kohalikud
omavalitsused ei suuda aktiivset tööturupoliitikat ellu viia ega sotsiaalsetele
probleemidele leevendust pakkuda. Tuuakse ka välja, et madalapalgaliste
töötajate maksukoormus ehk maksukiil on
liiga suur. Peapõhjuseks on meie maksusüsteemi
omapära. Üksikisiku tulumaksu puhul rakendatav maksuvaba tulu
künnis on liiga madal proportsionaalse maksusüsteemiga riigi kohta.
Investeeringutest. Seoses teadus- ja arendustegevusse tehtavate investeeringutega on
kapitaliinvesteeringud põhiosas suunatud ehitusse ja seadmetesse ning
ebapiisavalt määral inimkapitali.
Erasektor ei tee piisavalt arendustööd ega koostööd teadlastega. Samuti, hoolimata
sellest, et üliõpilasi on Eestis palju,
siis tehnoloogia ja reaalteaduste erialadel on neid ilmselgelt liiga vähe.
Riigirahandusest.
Eelarve kulureeglid ei paista
olevat piisavalt jõulised, et muuta Eesti eelarveraamistik täiesti
vastupidavaks olukorras, kus kulutuste tegemise surved suurenevad. Kohalike omavalitsuste
tulude ja neile pandud ülesannete paremasse tasakaalu viimisel ei ole toimunud
mingit edasiminekut.
Kui
vaadata Balti regiooni laiemalt, siis Eesti situatsioon on suuresti kattuv meie
lõunanaabrite Läti ja Leeduga. Aga näiteks Soome teemad on täiesti
teised. Põhjanaabrite probleemid on
seotud liiga suurte tööjõukuludega;
valitsussektori ja majapidamiste võlatasemega ning liiga jäikade tururegulatsioonidega.
Tagasi
Eestisse. Kokkuvõttes meie majandus on küll hetkel rahuldavas seisus, kuid ohusignaalid on ka
ilmsed. Targad investeeringud; töötajate parem kasutamine ja koolitamine; energiatõhusus
ning transport on need teemad, millega
Eesti uus valitsus peab koheselt maadlema hakkama.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar