8. september 2015

Reformime ülikoole (Vikerraadio (42): 8.09.2015)

Mis siis nende ülikoolidega jälle lahti on, et neid peaks  reformima hakkama? Alles lõppes põhimõtteline ümberkorraldus, kus mindi üle tasuta õppele. Miks siis nüüd   jälle on vaja kõik põhimõtteliselt ümber korraldada?
Vaatleksin niinimetatud Oki raportit laiemas majanduse ja tööturu  raamistikus. Toon esile kolm aspekti – esiteks meie kõrghariduse rahastamise teema; teiseks kõrghariduse suunitlus ja kolmandaks, ülikooli ja ametiõppe vahekord. Ülikoolide üldistest tegevussuundadest  lähtudes on raporti ettepanekud üleeilne päev – nende teemadega juba veerand sajandit ülikoolides tegeletud ja midagi uut välja ei pakuta.  
Kõigepealt ülikoolide  rahast. Nii-öelda tasuta kõrgharidus on minu arvates mõjunud ülikoolidele väga destruktiivselt.  Päevapopulistlik tasuta kõrgharidus oli määratud läbi kukkuma ammu enne selle toimima hakkamist. Põhjus lihtne – meil ei ole selleks lihtsalt raha! Tasuta kõrgharidussüsteem, kus tahame kulutada nagu kõige rikkamad Põhjamaad, aga makse kogume samal tasemel nagu kõige vaesemad Ida-slaavi riigid  - selline süsteem ei saa põhimõtteliselt toimida. Ja ei toimigi!
Tasuta kõrgharidusele üleminek sisuliselt kaotas ära eluterve konkurentsi Eesti ülikoolide vahel. Kogu raha tuleb ju kindla summana riigieelarvest, milleks siis veel tudengite pärast konkureerida? Aga paraku ei ole riigi raha niipalju, et hoida  õppejõudude palgad konkurentsivõimelised. Näljas  küll ei olda, aga silm ei sära ja karv ei läigi! Aga need kaks viimast ongi kõige olulisemad õpetamise juures – õppejõud peavad olema motiveeritud ja usutavad!

Näen seega Oki raportis pigem poliitikutele võimaluse pakkumist, kuidas  olukorrast puhta põllega välja tulla. Et panna tudengid tegelikult maksma, aga ikka sealjuures väita, et  on kõik tasuta. Tudengid - võtke laenu, makske ja õppige ning pika sunnismaisuse tagajärjel ehk laenukoormus  kustub.  Aga põhimõtteliselt saab õppemaksu taastamisega nõus olla – see annab ülikoolidele paremini etteprognoositava rahavoo ja suurema eelarvelise autonoomia. 
Ülikooli õppekeelest.  Ülikoolid on paarikümne aasta jooksul arendanud intensiivselt oma ingliskeelseid programme ja väliskoostööd; eriti võimas on olnud edasiminek viimasel viiel aastal. Väita, et ülikooliinimesed ei käi välismaal või siia ei tule välisprofessorid  ei päde kuidagi!
Kas aga ingliskeelne õpe ei tõrju välja eesti  keeles õppimise võimalusi ning „miks peaks Eesti ingliskeelset haridusteenust pakkuma kogu maailmale“?  Minu seisukoht on ühene – see on parim,  mis Eestiga juhtuda võiks,  kui saadaksime meie ülikoolide ingliskeelseid kursusi pakkuda (loe –müüa) kogu maailmale.  Kui saaksime toorpiima ja ümarpalgi asemel pakkuda haridusteenuseid – see oleks parim asi,  kuhu poole  Eesti   ühiskond  ja majandus võiks püüelda!  Aga see kõik ei ole nii lihtne. Olen olnud Tartu Ülikooli nii esimese täismahus ingliskeelse magistrikava kui ka bakalaureusekava arendaja ja programmijuht. Korraliku ja rahvusvaheliselt atraktiivse programmi väljaarendamine võtab aega 10 aastat. Aga see on tee, mida tuleb käia, kui tahame globaalses akadeemilises konkurentsis osaleda. Ja ei tee see meie emakeelt kuidagimoodi vaesemaks, pigem ikka vastupidi. Kõik minu  suure pere liikmed on õppinud ja töötanud  maailma erinevates riikides vähemalt viies võõrkeeles. Ja ei ole see kuidagimoodi halvendanud meie suhet emakeele  ja isamaaga.
Kas Eestis on liiga palju ülikoole ja liiga palju üliõpilasi?  Kui vaadata numbriliselt, siis on riigiülikoolide arv täpselt samasuur, kui ta oli nõukaperioodil. Tudengite arv on neis küll mõnevõrra kasvanud, aga teiselt poolt on vähenenud nominaalne õppeaeg. Ehk siis – õpetame rohkem tudengeid, aga seda väiksema õppeperioodi vältel.  Aga maailma areng kulgebki selles suunas, et kõrgharidusega töötajaid ongi rohkem tarvis.
Aga kas siis tudengid õpivad seda õiget asja, mida tööandjad eeldaksid?  Imelik vaen on tõusnud sotsiaal- ja humanitaarala  üliõpilaste suhtes ja veel eriti, kui nad peaksid doktorandid olema. Aga me ei näe tänases Eestis kuskil sadu töötuid doktorikraadiga semiootikuid või üleharitud ärijuhte. Küll aga näeme  kümneid tuhandeid ametikoolis nii-öelda „õiget eriala“ õppinud töötajaid, kes on Eestist ära läinud, sest siin pole leida  väärika palgaga sobivat töökohta. Seega, meie tööjõuprobleemi lahendus ei ole ülikoolide kinnipanek ja  tudengite kupatamine ametikoolidesse. Kui nõudlust kutsehariduse järgi ei ole, siis riiklikud piirangud hariduse kättesaadavusel  neid ametimehi juurde ei genereeri. Palgatase ja töö sisu on ikka see, mis inimesed ametisse meelitab!
Aga jutt meie tööjõupuudusest võib olla ka juba minevik, kui peame silmas massilist migratsioonilist inimeste sissevoolu Euroopasse.  Paraku mõne üksiku erandi meil ingliskeelset ametiõpet ei pakuta. Ülikoolide reformimise pseudoteemade asemel peaks olema  meie suund hoopis ametikoolidesse ingliskeelsete õppekavade sisseviimine ja seostamine Eesti tööturuga.
  

Kokkuvõtteks. Tegeleks vahepeal ka millegi muuga, kui niigi stressiviidud ülikoolide pideva reformimisega. Lubage ülikoolid ja üliõpilased turukonkurentsi tagasi ja hoidugem mingite üksikute  riiklike haridusmonstrumite konstrueerimisest. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar