Vaatame Riigikontrolli
iga-aastast aruannet, mis käsitleb
ülevaatlikult Eesti tööturu ja tootlikkuse probleeme. Kuidas siis Riigikontrolör
olukord hindab ja mida soovitab?
Tõdetakse, et tööturu probleemid
on ajas muutuvad. Kui kriisist alates on
peamiseks probleemiks olnud töökohtade puudus, siis tulevikuvaates
olukord teiseneb. Situatsioon muutub vastupidiseks – puudu saab olema töötajatest ning peateemaks saab hoopis tööjõu efektiivne kasutamine.
Veerand sajandi pärast ennustatakse
töötajate hulga vähenemist 72 tuhande võrra. See ennustus on aga küsitav, sest unustatakse ära asjaolu, et Eesti on Euroopa
Liidu liige, mille üks põhisambaid on tööjõu vaba liikumine. Me ei ela kinnises
purgis, vaid meie tööturule on kerge siseneda ka välistöötajatel.
Ülevaade näitab samuti, et tööjõu
tootlikkus Eestis on madalam kui Euroopas – ehk 72% võrreldes keskmise Euroopa Liidu näitajaga.
Seega on Eesti lähikümnendite ees
üsna konkreetsed küsimused – kuidas leida uusi töötajaid ja kuidas nad produktiivselt
töösse kaasata. Kui me seda ei suuda,
siis pole võimalik ka heaolu suurenemine!
Räägime tööjõust. Suhteliselt
väikese rahvaarvuga Eesti peab kombineerima kolme teguriga. Need on, esiteks, kasutama tänaseid töötajaid suurema
tootlikkusega sektorites. Veelgi
laiemalt vaadates, me vajame ka kõrgema lisaväärtusega sektorite oluliselt suuremat osakaalu. Olen jätkuvalt
kriitiline näiteks pillava tööjõu kasutamise pärast meie toidukaubanduses. Seda
tuleks vähendada ja inimesed suunata
kõrgema lisaväärtusega tegevusvaldkondadesse.
Teiseks, tuleb kasutada sisemisi töötajaskonna
reserve. Tööturul osalejate hõive on meil täna maksimumi lähedal ja siit lisa
pole oodata. Aga meil on liiga palju väljaspool tööjõudu olevaid inimesi, kes
võiksid võimaluse korral töötada. Pean
siin silmas õppurnoorsugu, teokaid pensionäre ja tervise pärast palgtööd
mittetegevaid inimesi. Seega käib jutt töökohtade kohandamisest selliste
inimeste jaoks, kes täiskohaga ei taha või ei saa osaleda. Raportis väidetakse,
et Eestis on 34 tuhat noort vanuses 15-29 aastat, kes ei õpi ega tööta. See
number ei ole usutav, tegemist on statistilise paradoksiga. Tegelik number on
ilmselt kordades väiksem - seega ka
nende noorte kaasamisel suurt tööjõudu
ei lisandu.
Kolmandaks, välistööjõu
sissetoomine. Sellel eesmärgil nagu täna seda ettevõtted soovivad, tuleb tööjõu
sissevoolule kindlalt vastu seista. Tahetakse nii-öelda turgu üle kavaldada ja
tuua sisse kolmandatest riikidest odavamat tööjõudu kui Euroopa Liidu riikides.
Tulu odavamate töötajate kasutamisest saaks ettevõte, aga võimalik tekkiv
sotsiaalne kulu ja probleemid jääksid ühiskonna kanda. Tuletagem teist korda
meelde, et Euroopa Liidu tööjõuturul on üle 400 miljoni töötaja. See ongi tagavara,
kelle seast puuduolev töötaja leida. Mis ei tähenda muidugi, et peaksime kartma
spetsialistide palkamist ka väljastpoolt Euroopat. Aga lähenemine peaks olema
veelgi radikaalsem. Meil on vaja eeskätt
ju oskustöölisi, keda valmiskujul pole
maailmas olemas. Aga miks me ise välismaalasi siin kohapeal ette ei valmista?
Meie ametikoolid on täna vägagi kaasaegse sisustuse ja õppebaasiga. Neis on
õpetamisvõimsust rohkem kui täna on omamaiseid õppureid. Aga vist peale ühe erandi pole meil ühtegi ingliskeelset kutseõppekava. See oleks aga
tegelik lahendus, kuidas oskustöötajate hulka mõistusepäraselt suurendada.
Töötajate tootlikkuse ja selleläbi
ühiskonna heaolu tõus sõltub seega kahest peategurist. Ühelt poolt – missugune on töötajate ettevalmistus, haridustase
ja töötajate hulk. Teiselt poolt,
ühiskonna tootlikkus sõltub töötajate rakendamisest suurema produktiivsusega tegevusvaldkondades.
Tegemist on kahesuunalise liiklusega - haridussüsteem peab
ette valmistama vajalike oskustega töötajaid; ärisektor omakorda peab sellele
ressursile toetudes kasumit teenima.
Olukord meie hariduses on hea – õppeasutused ja õppeprogrammid on moodsad ja heal tasemel. Kõrghariduse
õppevaldkondadest on meil Euroopa Liidu keskmisega võrreldes rohkem tehnika-, tootmis- ning teenindusala üliõpilasi ja vähem sotsiaalteadusi ja
ärindust õppivaid tudengeid. Seega ei ole
probleem inimeste hariduse mittevastavuses - et nagu õpitaks ja õpetataks valet asja ja
liiga kõrgel tasemel! Mis muidugi ei
tähenda, et ümberõpe ja oskuste tõstmine ei peaks olema ühiskonnale oluline!
Minu nägemuses on probleem hoopis
nõudmise poole peal ehk ettevõtlussektor ei ole moderniseerunud viimasel
kümnendil piisavalt kiiresti. Vaatame
jälle Riigikontrolli raportit – kõige suurem hulk vakantseid
ametikohti on teeninduses ja müügitöös
ning lihttööliste hulgas. Müüjaid ei jätku! Aga äkki polegi neid niipalju vaja?
Kokkuvõttes, meie majanduse
peaküsimus on struktuurimuutuste läbiviimine ehk kuidas teha rohkem kallimat ja
kõrgemalt väärtustatud tööd. Ärisektorit otseselt sundida
stuktuurimuutusi läbi viima pole
võimalik, aga riik saab prääniku ja piitsameetodil nii mõndagi ära
teha.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar