5. aprill 2016

Varakas eestlane maksab varamaksu! (Vikerraadio (56): 5.04.2016)

Eelmisel nädalal on jäänud silma kolm uudist, mis on  seotud Eesti inimeste varaga.
Esimene neist käsitleb meie inimestele kuuluvate varade väärtust. Hiljutine võrdlev uuring näitas, et Eesti inimeste netovara on Euroopas üks väiksemaid. Mis üldiselt ei ole üllatav, sest seostub meie üldise SKP tasemega.  Peamine Eesti inimeste rikkus on kinnisvara – maja või korter ning suvekodu – mis moodustavad  kokku kaks kolmandikku koguvaradest. Muud varad on mootorsõidukid, raha ja osalused ettevõtetes.
Inimeste peamised  kohustused on samuti seotud sellesama eluasemega ehk kodulaenuga.  Kuna kinnisavara hinnad  Eesti  eri paigus isesugused, siis on ka varade alusel põhinev ebavõrdsus üpris suur.
Vaatame teist varadega seotud uudist.   Nimelt, rühm Eesti nimekaid ärimehi paigutas raha Aserbaidžaani kinnisvarasse. Paraku investeering  ei õnnestunud, raha läks kaduma ja kahtlustatakse ka otsest pettust nende poolt, kes olid seotud investeeringute juhtimisega. Pettunud ärimehed koondavad jõude ja loodavad oma vara tagasi saada muuhulgas ka Eesti finantsjärelvalvelt.  
Ja kolmas varadega seotud teema tuleb hiljutiselt maksukonverentsilt, kus Siim  Kallas avaldas arvamust, et Eesti maksusüsteemi tuleks muuta selliselt, et vähendada poole võrra sotsiaalmaksu. Riigi tulude kompenseerimiseks tuleks teiselt poolt tõsta varadega seotud makse. Samasugusel seisukohal on ka Tööandjate Keskliit, kelle kodulehel on lause -  tuleks „maksustada pigem jõukas olemist kui jõukaks saamist”. Ehk siis tööjõuga seotud maksude asemel tuleks maksustada  jõukuse tunnuseid ehk vara.  
Paneme need kolm aspekti  maksutemaatikaga seotud raamistikku. Jah, ettevõtja kõrge sotsiaalmaksu koormus on täna Eesti peamine maksuprobleem. Me ei saa aga lihtsalt maksu vähendada, vaid see tuleb üle kanda mingitesse teistesse maksudesse. Kas need saavad olla varamaksud  nagu eelpool pakuti?    Kiire ja kindel vastus on – ei, see pole mitte kuidagi võimalik!  
Lausel „maksustage inimese vara, aga mitte selle loomist“  puudub paraku majanduslik sisu! Pole võimalik rikkust ja rikkaks saamist  maksustamise mõttes eristada. Rikkust  saab maksustada ainult siis, kui sellega kaasneb tuluvoog. Kui tuluvoogu ei ole, siis on ka vara maksustamine võimatu. See tähendaks päeva lõpuks seda, et peaksime ikkagi  maksustama tulu teenimise protsessi.  Või siis maksude maksmiseks vara sundmüüma.  Kui  vara maksustamine tooks kaasa selle vara sundmüügi  või  isegi natsionaliseerimise, siis rikkuse maksustamise ettepanekut  on ikka väga imelik ettevõtjate ehk kapitalistide suust kuulda. 
Aga vara maksustamisest konkreetsemalt. Esimene probleem on selles, et mis oleks siis need varad mida maksustada? Maksustamise aluseks saaks olla näiteks kinnisvara, autod, hoiuseid, väärtpabereid või osalused ettevõtetes. Reeglina on aga tegemist on aga ülimalt keeruka tehnilise protsessiga, millega me ilmselgelt toime ei tule.  Riik ei ole saanud 15 aasta jooksul hakkama isegi lihtsa maa ümberhindamisega, mis siis veel rääkida  keerulisematest omandivormidest. Kuidas maksustada varana käsitletavaid osalusi ettevõtluses, keerulisi finantsinstrumente või eralooduskaitseala?
Näiteks, ärimehed investeerisid raha Aserbaidžaani kinnisvarasse, mida aga täna tegelikkuses  ei eksisteeri. Paberite järgi on see siiski olemas, sest on olemas nõudeid  varale. Järelikult peaks seda virtuaalvara ka maksustama! Aga kuidas?
Teiseks,  kui palju seda rikkust siis Eestis on mida saaks maksustada? Nagu näeme, on Eesti ühiskonna vara üks väiksemaid Euroopas. Selle vara maksustamisest ei ole kuidagi võimalik saada katet sotsiaalmaksu vähendamiseks. Sotsiaalmaks katab kolmandiku kogumaksudest ning selle asendamine nõuaks kordades maksu suurendamist varadele.  Midagi rehitseks kokku kinnisvaralt  ja autodelt, aga see on suurusjärgu võrra väiksem maksutulu, kui oleks  tarvis. Vanainimese suvekodu või maainimese auto  maksustamine võimaldaks ehk natuke parandada teede seisukorda, aga mitte  pidada üleval tervishoidu ja maksta pensione.
Kolmandaks varade maksustamise ületamatuks probleemiks on asjaolu, et see  pole tehniliselt võimalik. Kuidas siis ikka maksustada inimeste välismaal olevat vara? Näiteks villat Floridas või raha Soome  hoiuarvel? Seda pole Eestist  mitte kuidagi võimalik maksustada. Ja kui me välismaal olevaid varasid ei maksusta, siis sellega avame tee varade kiirele ja laialdasele Eestist väljakantimisele.

Kokkuvõttes, Eesti  ajab kiiret ja laiabaasilist maksureformi, mille keskmeks oleks ettevõtte sotsiaalmaksu vähendamine ja tulemuseks inimeste palgatõus. Mis tähendab ka seda, et kõrgem  palk toob inimestele kaasa kohustuse panustada ise sotsiaalkindlustussüsteemi.  Aga rääkida varamaksudest kui sotsiaalmaksu asendajast ei ole tõsiseltvõetav jutt!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar