Riigikogu infotunnis arvas sotsiaalkaitseminister,
et Eesti pensionisüsteem ei ole pikaajaliselt jätkusuutlik. Rahvaarv kahaneb ja tööealisi on meil 50 aasta
pärast ühe kolmandiku võrra vähem kui
täna. Ehk siis sotsiaalmaksu tasujaid ole sellisel hulgal, mis võimaldaks väljakuulutatud pensione välja maksta.
On imestamisväärt, kuidas küll minister
poole sajandi pärast juhtuvaid asju nii täpselt ette teab, aga teema on
kindlasti arutamist väärt.
Kui vaatame hiljutises
riigieelarvestrateegias esitatud prognoose, siis on nii pensionisüsteem kui ka
Haigekassa lähiaastatel selgelt miinuses. Laekuvast sotsiaalmaksust ei piisa juba täna. Pensionideks ja ravirahaks tuleb juba
täna lisaks välja panna sadu miljoneid eurosid
aastas muid maksutulusid.
Maksuraha saab kulutada rohkem kui majandus kasvab. Paraku näitavad kõige värskemad majanduskasvu aastatulemused,
et Eesti majanduse hoog on üks madalamaid Euroopas. Kui majandus ei kasva, siis
ei saa kasvada ka pensionid ja muud sotsiaalkulutused.
Eesti sotsiaalmaksusüsteemi
omapära on see, et peaaegu kogu
sotsiaalkindlustusmaksete koormus langeb tööandjale. Kõikides teistes Euroopa riikides on
sotsiaalmaksud jaotunud tööandjate ja töötajate vahel oluliselt võrdsemalt. Eesti
tööandja kõrge maksukoormus ei võimalda luua kõrgepalgalisi töökohti ja ega motiveerida
inimesi. Madala majanduskasvu põhjusi tuleks otsida just sellest! Meie
palgatase on veerand sajandiga Euroopa tasemele palju lähemale jõudnud. Aga kui maksukirves lajatab
sellele suhteliselt kõrgele töötasule veel ühe kolmandiku sotsiaalmakseid otsa,
siis meie tööandja konkurentsivõimelist palka enam
maksta ei suuda. Ja kui palk Eestis jääb madalaks, siis minnakse tööle
välismaale!
Seega, sotsiaalmaksulaekumised
peavad suurenema, aga samas on sotsiaalmaksu kõrge tase üks majanduskasvu
peamisi pidureid. Oleme justkui kahvlis!
Aga mis seal’s ikka – alandame
sotsiaalmaksu ja kanname maksukoorma üle näiteks tarbimismaksudesse! Laias
laastus niimoodi on tulumaksu alandamine Eestis viimase kümnekonna aasta
jooksul käinud. Paraku, enam ei ole see võimalik!
Esiteks, Eesti eelarve sõltuvus
tarbimismaksudest on üks suuremaid Euroopas ja nende edasine kasv suurendab
eelarvelisi riske ja sõltuvust välistest teguritest.
Teiseks, tarbimismakse saab suurendada
olukorras, kus hindade tase on suhteliselt madal ja tarbijate ostuvõime kõrge. Tarbimismaksude
tõstmine kandub teatavasti üle kaupade hindadesse. Eesti on aga ostujõu poolest
ikka veel Euroopa vaesemas osas; samal ajal on meie toidukaupade tase 90%
Euroopa keskmisest, riided maksavad juba 105% keskmisega võrreldes; jalatsid lausa 116% ning tarbeelektroonika 108
protsenti. Kuhu siit on veel võimalik edasi minna? Aga eeldatakse et on võimalik - restoranide
hinnatase on seni ainult 80% Euroopa
keskmisest. See viga likvideeritakse lähiaastatel aktsiisimaksude tõusuga
alkoholile ja majutusteenustele. Kõrge hinnatase heidutab omakorda välisturistide
saabumist ja suunab Eesti inimesed välisostlema.
Seega lühidalt, täna pole enam kaks
asja võimalik – suurendada tarbimismakse ja hoida palgad madalal! Aga seda just
Eesti olemasolev maksusüsteem ja riigieelarvestrateegia eeldab.
No aga alustame siis pisikesest
kõpitsemisest ja kehtestame sotsiaalmaksule maksimaalse suuruse ehk lae. Selline seaduseelnõu ongi hetkel Riigikogu
menetluses. Paraku ei arvesta ettepandud seadusemuudatus asjaolu, et sotsiaalmaksukohustusele piiri seadmine
eeldab üheaegselt kolme tingimuse olemasolu.
Esiteks, indiviidi tulumaks peab
olema progresseeruva maksumääraga; teiseks, sotsiaalmaksukoormus peab jagunema
tööandja ja töövõtja vahel ning kolmandaks, maksuvabastus peab olema
realistlik. Kui kõik need tingimused pole
täidetud, siis puudub sotsiaalmaksulael igasugune mõte. Veelgi
enam, kui olemasoleva maksusüsteemi
raamistikus selline lagi kehtestatakse, siis võiks ennustada
sotsiaalmaksusüsteemi kiiret kollapsit. Sest maksubaas haihtub lihtsalt ära!
Veelgi halvemal juhul võib see laostada ka meie tulumaksusüsteemi tervikuna. Olgu meenutatud, et sotsiaalmaksulae eesmärk
on ikka õigluse tagaajamine, mitte kõrgepalgaliste töökohtade loomine. Kalleid
töökohti luuakse ikka seeläbi, et alandatakse
sotsiaalmaksukulu kõigi tööandjate lõikes.
Põhimõtteline lahendus
olemasolevale probleemile seisneks tänase sotsiaalmaksu jaotamises tööandjate
ja palgasaajate vahel. Nii nagu seda kogu maailmas tehakse. See võimaldaks ka
Eestis tööandja sotsiaalmaksukoormuse alla tõmmata - näiteks 15%-ni ja ülejäänud oleks töötaja maksta. Kas siis
indiviidi tulumaksu või spetsiaalse sotsiaalmaksu vormis. Mis vältimatult
eeldab ka indiviidi tulumaksule progresseeruva maksuskaala kehtestamist.
Sotsiaalmaksukoormuse ümberjaotamise tulemusel saaksime luua maksusüsteemi, mis
võimaldaks tõsta palka, maksta pensione ja pidada üleval tervishoiusüsteemi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar