Eelmisel nädalal andis Valitsus
teada riigi eelarvekavadest järgneva 4 aasta vältel. Mida head siis rahaga
kavatsetakse teha ja veelgi põnevam – missuguseid muutusi nähakse ette inimeste ja ettevõtete maksustamisega?
Olgu kohe öeldud, et ei
riigieelarvel ega maksusüsteemil ei ole olemas iseseisvat elu. Nad on olemas
vaid ühiskonna enda asjade korraldamiseks. Kuigi Eestis näib olevat just vastupidi. Tundub, et proportsionaalne tulumaksumäär või olematu riigivõla tase on kuidagi eesmärk
omaette, millele ohverdatakse ka mõistuspärane rahaasjade korraldamine ja
ühiskonna areng. Maksusüsteem ega
riigirahandus ei ole mingid ühiskonna sümbolid, vaid tehniline rahaasjade
korraldus. Kui aga hakatakse kinni
hoidma oma aja ära elanud sümbolitest, et mitte öelda dogmadest, siis selline tegevus hakkab
pidurdama ka ühiskonna arengut.
Samuti, maksupoliitika eesmärk ei
ole ühiskonda õnnelikuks teha. Õnne
jagatakse ikka koalitsioonilepingu ja avaliku sektori kulutuste kaudu. Küll on
aga eelarvestrateegia siinkohal oluline, et tagada riigi raha kulutamise ja
kokkukorjamise vahel tasakaal. Ehk eelarvepoliitika jätkusuutlikkus.
Pööraksin siinkohal tähelepanu seoses
riigieelarvestrateegiaga kolmele aspektile.
Esiteks, kuidas
koalitsioonilepingus väljakäidud lubadused rahaga kaetud saavad.
Teiseks, missugune on
olemasolevas raamistikus Eesti avaliku sektori rahaline manööverdamisruum. Ehk
mis on ja mis ei ole rahaliselt lähitulevikus võimalik.
Kolmandaks, kuhu üldse meie
maksusüsteem on liikumas ja kuidas suhtestub see loodetava majanduskasvuga?
Eelarvestrateegias näidatakse ära lähiaastate kulude katteallikad – kuidas
rahastatakse erinevaid sotsiaaltoetusi
või avaliku sektori investeeringuid. Nagu
ikka – toimub see aktsiiside tõusu ja eurorahaga. Valitsussektori eelarved on plaanitud kerge
miinusega, aga kui ei juhtu midagi ootamatut, siis saadakse hakkama.
Samas on kaks kõige suuremat riigi kuluallikat – pensionifond ja haigekassa - jätkuvas puudujäägis. Ja kuluvajadused neis valdkondades kasvavad kindlasti.
Sotsiaalmaksu 1 % vähendamine süvendab seda miinust veelgi. Ühekordselt võib
õpetajate palka tõsta või mitte tõsta, aga pensione tuleb maksta iga kuu. Lubadust teatud tasemel pensione maksta pole
võimalik tagasi võtta! Ka
meditsiinisüsteemi kuluvajadus ei vähene. Nagu näitavad eelarvestrateegias
toodud numbrid, olemasolev sosiaalmaksusüsteem
neid kulusid katta ei suuda!
Kuna raha on avaliku sektori
eelarvetesse vaja, siis tuleb mõelda uute sissetulekuallikate peale. Euroopa
Liidu vahendid on olnud oluline allikas infrastruktuuri ja näiteks
haridussektori rahastamisel, aga pikalt enam sellele loota ei saa. Seega – missuguste maksudega
siis kogutakse raha? Üks võimalus on muidugi riigi tegevust
kokku tõmmata nagu me näeme koolide ja politsei näitel. Aga ka siin on piir
ilmselgelt ette tulemas.
Eelarvestrateegias kasutatakse mõistet
„tarbijasõbralik maksustruktuur“ mis tähendaks tööjõu maksukoormuse
vähendamist ja maksukoormuse ülekandumist tarbimise ja keskkonnakasutuse
suuremale maksustamisele. Paraku ei ole sellel väitel usutavat teaduslikku alust ehk tegemist on soovmõtlemisega.
Eestis on tarbimismaksude osakaal
kogutuludes üks kõrgeimatest Euroopas, mis teeb hinnad kalliks ja vähendab meie
konkurentsivõimet.
Sisuliselt pole enam võimalik rohkem maksustada ei tarbimist ega keskkonna
kasutamist ilma, et see meie konkurentsivõimet ja arengut otseselt
pidurdaks. Meenutagem siinkohal
hiljutist keskkonnatasude sunnitud alandamist valitsuse poolt, sest
keemiatööstus ei suutnud seda lihtsalt taluda!
Kolmas aspekt – kas olemasolev
maksusüsteem toetab majanduskasvu? Eesti
peamine maksuprobleem täna on kõrge ettevõtete sotsiaalmaks ehk tööjõu maksukulu. See pidurdab palgakasvu, tekitab soove makse
varjata; ega ei võimalda palgata
oskustööjõudu välismaalt. Valitsus on
andnud küll signaali sotsiaalmaksu vähendamise kohta – 1% alla – kuid
mingisugust majanduslikku sisu sel tegevusel ei ole. Kuigi me ei saa
sotsiaalkulusid tervikuna vähendada, saame maksukoormuse ümber asetada. Aga
mis maksudesse? Nagu eespool väidetud, tarbimismakse pole enam võimalik
ei tõsta ega maksustamist laiendada.
Sisuliselt ainus jäänud võimalus on ettevõttete sotsiaalmaksukoormust vähendada selle osaline
ülekandmisega tulumaksudesse - nii indiviidi kui ettevõtte tasandil. Aga
niikaua kui me sellest ei julge rääkida,
siis arengule suunatud maksusüsteemist pole põhjust kõneleda. Dogmadel on oma
elu!
Olemegi olukorras, kus meie maksusüsteem soosib madalaid palku ja kõrged hindu. Mulle isiklikult meeldiks püüelda vastupidise toimega maksusüsteemi
poole, mis võimaldaks palkadel kasvada
ja hoiaks hinnad madalal.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar