Kas toit on kallis sellepärast,
et põllumaa on kallis või vastupidi - põllumaa hind on kõrge sellepärast, et toit on
kallis? Majandusteooria vastab sellele
üheselt – maa hind sõltub tema abil saadava teenuse või toote väärtusest.
Seega, mida suurem toidu nõudlus ja hind, seda kõrgem on omakorda ka toidu tootmiseks
vajaliku põllumaa väärtus.
Keskkonnaministeerium on teada
andnud, et võtab lõpuks ette järjekordse maahindamise, mida on edasi lükatud 15
aastat. Miks see ühiskonnale oluline
peaks olema? Aga seepärast, et riigi poolt antud hindest sõltub maamaksu suurus
– seda nii eraisikute kui ka äriühingute
maaomandile. Olukorra teeb huvitavaks asjaolu, et alates viimasest arvestuslikust
hindamisest on maa turuhind tõusnud kümnetes kordades. Aga maamaksu mõttes elame
täna ikka veel Euroopa Liidu eelses krooniajas. Loogiline oleks arvata, et maa väärtuse kümnekordne üleshindamine toob
kaasa ka olulise maamaksu tõusu. See ongi peapõhjus, miks eelnevate aegade valitsused
pole julgenud lasta maa väärtust korrapäraselt hinnata, sest maamaksu tõstmisega populaarsust just ei
kogu.
Keskkonnaministeeriumi väitel on tegevuse
eesmärgiks ka „maa maksustamise lahti sidumine maa hindamisel saadud väärtusest“. Ülimalt
huvitav – mille alusel siis omavalitsused maamaksu hakkavad küsima ja milleks seda riigipoolset hindamist siis
üldse vaja on, kui maamaks ei sõltu maa arvestuslikust väärtusest?
Väidetavalt saab „ajakohaste maa
korralise hindamise tulemusena … iga maaomanik ülevaate oma maa hetke
väärtusest“. See ei ole tõsiseltvõetav –
kui inimene tahab tõesti teada oma maa hinda, siis ta tellib hinnangu kinnisvarabüroolt.
Ainult selleks, et igale omanikule maa hetkehinna kohta infot jagada
– selleks ei ole riigil vaja küll miljoneid kulutada. Maa ümberhindamise vajadus tegelikkus on ikka ühene
– riigil, antud juhul siis kohalikul omavalitsusel, on lihtsalt rohkem maksuraha vaja!
Maksuteoreetikutele üldiselt
maamaks meeldib. Seda mitmel põhjusel. Maamaksu
poolt kokku kogutavat raha ja selle kulutamise eesmärki on võimalik üsna otseselt
seostada. Kuna maa kasutamine ja maast kasusaamine on võimalik alati ka
mõningase riigipoolse panustamise kaudu, siis käsitletakse maamaksu kui tasu
avaliku sektori teenuste eest. Infrastruktuuri ja selle hooldamise,
õiguskaitse ja muude teenuste tase kandub
otseselt üle ka maa hinda ehk maaomaniku omandi väärtuse kasvu.
Maamaksu kaudu on võimalik ka
mõjutada ka maa kasutamise viise ja suurendada selle majanduslikku efektiivsust.
Maamaksu saab alati kätte ehk ta on eelarveliselt üsna täpselt ette prognoositav.
Täna saab kogu Eesti riigisektor
maamaksust alla 1% kogumaksudest; Euroopa Liidus (koos kinnisvara
maksustamisega) on see keskmiselt
3% Kohaliku omavalitsuse maksutuludest
moodustab maamaks 6% aga tema osakaal väheneb pidevalt.
Aga kuidas hinnata Eesti maamaksusüsteemi
üldist efektiivsust? Meil on väga hästi korraldatud maa omandisuhte
registreerimine, kaitse ja omandi üleminek. Aga Eesti maamaksusüsteem tervikuna
ei
vasta paraku heale maksule omastele tingimustele. Tooksin välja vähemalt
kaks põhjust.
Esiteks, Eestis kehtestatud
populistlikud maamaksu soodustused moonutavad turumajandusele omast võrdväärse
vahetusprotsessi põhimõtet.
Teiseks, maamaksu püütakse koormata
selliste funktsioonidega, mida ta põhimõtteliselt ei saa täita. Mis toob omakorda kaasa uued moonutused.
Kui käsitleme maamaksu kui tasu
avaliku sektori teenuste eest, siis laialdane maksuvabastus tähendab selle
teenuse jagamist maaomanikele tasuta.
Samas kandub avaliku sektori teenus üle maa hinda ehk tõstab ka nende
maaomanike vara väärtust, kes midagi ei maksa. See ei ole turumajandus! Samuti,
maamaksuvabastus ei sõltu
inimeste jõukuse tasemest ja maksevõimest. Seega ei ole see ka sotsiaalselt
õiglane. See ei ole efektiivne ka
näiteks linnaliste piirkondade arengu mõttes, kui seal elavad koos väga erineva
sissetulekuga inimesed, kelle võime panustada piirkonna arengusse on ülimalt
erinev.
Maamaksuvabastus tähendab teiselt
poolt maksukoormuse suuremat kandmist
nende maaomanike poolt, keda maksuvabastused ei hõlma. Mis toob omakorda kaasa
ebaefektiivsuse, sest see maksukoormus ei ole diferentseeritud kinnisvara väärtuse alusel,
mis üldistatult võiks peegeldada inimeste maksevõimet. Ehk
siis kõige rikkamad ja kõige vaesemad maksavad maamaksu ruutmeetri eest täpselt sama palju.
Kui maa
maksutatav väärtus suureneb 10 korda, siis võiks eeldada ka selle ülekandumist
maamaksu suurusesse. Aga kuna maksuvabastuse saajad ei maksa endiselt midagi,
siis langeb kogu see maksukoorem seda rängemana kõikidele teistele maaomanikele. Sõltumata nende
tegevusvaldkonnast või maksevõimest. Erinevalt Eestist kasutatakse mujal maailmas
kinnisvaramaksu, mis võimaldab viia
omavahel vastavusse omaniku maksukohustuse,
avaliku sektori poolt saadava teenuse hulga ja kinnistuomaniku maksevõime.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar