Alanud aasta saab põnev olema
mitmesuguste maksueksperimentide suhtes. Pean silmas siinkohal
tulumaksutagastuse uutmoodi süsteemi ja tarbimismaksude olulist tõstmist. Nimetame
neid eksperimentideks seepärast, et tulumaksutagastuse uus korraldus rakendub vaid
ühe korra. Teiselt poolt – testime sel aastal ka tarbimismaksude süsteemi jätkusuutlikkust. Mõlemad
eksperimendid on proovikiviks järgmise aasta tulumaksuvaba miinimumi olulisele
tõusule.
Need maksumuudatused ei ole küll omavahel otseselt seotud aga
tervikpildis siiski - indiviidi tulu madalam maksustamine toob kaasa
tarbimismaksude koormuse suurenemise. Nii sel kui järgmisel aastal. Eelkõige
käib siis jutt aktsiisimaksudest erinevatele kaupadele nagu alkohol, tubakas,
maagaas ja autokütused. Kuigi käibemaksu määr ei muutu, siiski toob suurenev
hinnatase kaasa ka käibemaksu koormuse ja laekumiste kasvu.
Kahjuks ei aita kummagi
maksuliigi muudatus lahendada meie maksusüsteemi peamisi probleeme, milleks on
riigieelarve liigne sõltuvus tarbimismaksudest ning tööandja liiga suur
sotsiaalmaksukoormus. Vastupidi – need maksumuudatused süvendavad veelgi Eesti
maksusüsteemi tasakaalust väljaminekut ja seega jätkusuutmatust.
Mis siis suures plaanis nende
maksudega täpsemalt toimub? Kavas on
eelmise aasta töiste tulude maksudest teha madalatululistele tagasimakseid.
Selle kulu riigieelarvele on 38 miljonit eurot. Midagi nii administratiivselt
töömahukat ja mõttetut tegevust kui 100
euro kaupa tagasimaksmisele kulutatud raha ja aeg pole Eesti maksusüsteem vist
juba ammu näinud.
See ei ole tavapärane
tulumaksudeklaratsioonide automaatne käitlemine – 100 tuhat inimest peavad avalduse esitama ja
keegi peab 100 tuhat taotlust läbi
vaatama. Iga taotleja eelmise aasta tööelu võetakse põhjalikult ette,
vaadatakse töötegemise järjepidevust, staatust, mitmesuguseid muid
maksuvabastusi. Selleks on vaja loomulikult üksjagu ametnikke ja hulk töötunde, et võib-olla 5 eurot tagasi maksta. Sama töö –
vähendada madalatululiste maksukoormust – saaks ära teha palju
lihtsamalt – näiteks väiksema maksumäära kehtestamise kaudu madalatululistele.
Sealjuures oleks lisanduv riigi administratiivkulu täpselt null ning ka mõju
töötajatele oleks majanduslikult palju efektiivsem. Aga - toredam
ja riigile kulukam on ikka lippude lehvides vaesematele pidulikult raha jagada!
Kui sel aastal on mitmesugused ulatuvad mitmesugused
tulumaksuvabastused 630 miljoni euroni, siis järgmisel aastal on see number 147
miljoni euro võrra suurem. Tulumaksukoormuse vähenemine toob kaasa aga
tarbimismaksude tõusu. Järgmisel aastal eeldatakse lausa 85 miljonit alkoholiaktsiiside
juurdekasvu. Midagi lisab ka maagaasi ja
diisli suurem maksustamine. Aga ikkagi – tulumaksuvabastused ja suurem
aktsiisilaekumine ei tasakaalust üksteist.
Seega, maksusüsteem hakkab veelgi
rohkem sõltuma tarbimismaksudest; pole
võimalik vähendada ettevõtete sotsiaalmaksukoormust ja riigirahanduse tasakaalu säilitamiseks on
vaja lisaallikaid.
Need komponendid, mis võiks suurendada riigieelarve maksulaekumisi
on näiteks jätkuv palgakasv, suurenev
tarbimine, eurotoetused ja inflatsioon.
Kõikide nende allikate poole saab
aga vaadata kahtlustavalt. Kas tõesti on tänase suhteliselt kõrge palgakulu,
madala lisandväärtuse ja aeglase majanduskasvu tingimustes võimalik jätkata
kiire palgakasvuga?
Eesti majanduse
struktuurireformid on olnud aeglased,
välisinvesteeringud pidurdunud – avaldaksin siinkohal mõõdukat
pessimismi tulumaksu ja sotsiaalmaksu hoogsa kasvu jätkumise kohta. Tulumaksuvabastuste
tõus ei
suurenda Eesti töötajate nominaalpalka ega vähenda ettevõtete
tööjõukulu.
Samuti, mulle tundub eeldus, et tulumaksust
kättejääv raha voolab otsemaid tarbimisse - on liiga lihtsustatud. Inimesed võivad lisaraha arvel hoopis
vähendada oma võlakoormust, säästa või osta kaupu rohkem välismaalt - vihjan
siin Lätile. Siis ei kandu see raha üle
ka tarbimismaksude suuremasse laekumisse.
Osaliselt suurendab tarbimismaksude laekumist ka hinnatõus,
milles Eesti on jõudnud Euroopas esiritta.
Mõõdukas inflatsioon - teadagi - on alati valitsuse sõber, sest aitab lihtsamalt täita koalitsioonilubadusi.
Aga teiselt poolt – see vähendab
turistide oste meil ja suunab Eesti
inimesed ostlema välismaale Me näeme
juba täna, et paljud tarbekaubad ja toit on meie sissetulekutega võrreldes
suhteliselt kallis.
Kokkuvõttes, aktsiisid tõusevad juba sel aastal, aga
suurem tulumaksuvabastus tuleb alles järgmisel aastal. See on ilmekas test – kuidas käituvad tarbijad, laekuvad
maksud ja missuguseid korrektsioone
tuleks teha järgnevateks aastateks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar