17. oktoober 2017

Sotsiaalmaksu mägi (Vikerraadio (89): 17.10.2017)



ERR

Tööandjate Keskliit on tulnud järjekordselt välja   sotsiaalmaksu muutmise ettepanekutega. Teema pole uus, aga asjakohane.  
Täna kannab kogu sotsiaalmaksukoormuse tööandja ehk tasub 33% töötajale makstud brutopalgalt. Kõrge tööjõu maksukoormus on saanud Eesti majanduse üheks suurimaks piduriks.
Vaataksin siinkohal kahte aspekti, mida tööandjad esile toovad, nimelt -   sotsiaalmaksukoormuse jaotamist  tööandjate ja töövõtjate vahel ning sotsiaalmaksule niinimetatud lae kehtestamist.  Kuigi mõlemad maksumuudatused tunduvad  lihtsalt mõistetavad ja kergelt ellu viidavad – aga, niikaua kui pole välja käidud konkreetseid detaile, pole ka asja tegeliku  sisuni jõutud.  
Alustame  sotsiaalmaksukoormuse jaotamisest tööandjate ja  töövõtjate vahel. Tööandjate ettepanekul  selle tagajärjel „palgafond ja töötaja netopalk konkreetse maksumuudatuse tulemusena ei muutu“.  Lihtsas keeles – tööandjad  tõstavad  kokkuhoitud sotsiaalmaksu arvel palka ja sellest kõrgemast  palgast maksavad  töövõtjad ära sotsiaalmaksu. Ettevõtete tööjõukulu kokku küll jääks samaks, aga oleks võimalik maksta kõrgemat palka. Kuigi ettevõtete tööjõukulu jääb samaks, siis nende konkurentsivõime töötajate palkamisel suureneb!  Mis on loomulikult  hea!
Aga siinkohal jõuamegi  detailidesse.  Võrrandis on ka kolmas tegur – nimelt, riik! Kui ettevõtete sotsiaalmaksu koormus alaneb,  siis samavõrra peab suurenema töötajate panus.
Kui ettevõtted tervikuna maksavad sotsiaalmaksu vähem, siis töötajad tervikuna peavad maksma sotsiaalmaksu rohkem! Muidu ei ole võrrand tasakaalus!
Probleem aga jällegi selles, et pole võimalik lihtviisil   kanda  sotsiaalmaksu koormus   üle kõikidele palgasaajatele samas proportsioonis nende palgatõusuga.  Suurenev töötajate palk  toob kaasa ka tulumaksukohustuse muutumise. Tööandjad on lubanud töötaja netotulu jäämist samasuureks.  Näiteks,  need kes ei maksu tulumaksu tänu maksuvabale miinimumile, ei peaks tulumaksu maksma ka edaspidi. Muidu ei oleks tegemist netotulu samaks jäämisega!   Proportsionaalse tulumaksusüsteemi puhul tähendab see keerulist kalibreerimist, et tõepoolest kõik osapooled saaksid  oma – töötajate  netopalk ei langeks, tööandja tööjõukulu ei suureneks ning riik koguks kokku samapalju tulu- ja sotsiaalmaksu. Ei ole päris kindel, et see võrrand on lahendatav!
Järgmisest aastast on tulumaksuvaba määr 500 eurot.  Me täna ei tea, kuidas selline süsteem tegelikkuses toimima hakkab. Aga kui töötajate palk sotsiaalmaksu osa võrra suureneb,  siis tuleb  tõsta veelgi tulumaksuvaba määra taset. Aga,  mida suurem on tulumaksuvaba määr, seda suurem on riigi maksukulu ja  suuremad manipuleerimisvõimalused.  Palju lihtsam on sotsiaalmaksusüsteemi ümber korraldada progresseeruvate tulumaksumäärade tingimustes!
Kui sotsiaalmaksukoormuse jagamine on proportsionaalse tulumaksusüsteemi puhul veel teoreetiliselt võimalik, siis sotsiaalmaksulae kehtestamine pole seda kindlasti.
Sotsiaalmaksule lae kehtestamine eeldab kolme samaaegset tingimust – progresseeruva määraga tulumaksusüsteemi, optimaalset maksukoormuse jaotust mõlema osapoole vahel ja toimivat  maksulae suurust.
Kõigis Euroopa Liidu riikides, kus selline maksulagi on kehtestatud, on need tingimused ka olemas. Kui neid asju korraga pole, siis pole maksulael suurt mõtet. Ainuke riik on Leedu, kus on sotsiaalmaksulagi ja proportsionaalne tulumaks. Aga maksulagi on seal 9 keskmist palka, ehk siis Eesti tingimustes tähendaks see üle 11 tuhande eurost kuupalka. Mis on sisuliselt mõttetu! Kui palju meil sellise palgaga töötajaid on ja kui palju see uusi kõrgepalgalisi töökohti looks?
Kui aga maksulagi tuua madalamale, siis kasvavad hüppeliselt jällegi manipulatsioonivõimalused.  Eesti tööandjate poolt pakutud maksulagi on kolm keskmist palka.  Tundub, et tööandjad ei saa päriselt aru sotsiaalmaksu olemusest. Sotsiaalmaksu puhul eeldame seost  individuaalse (maksu)panustamise ja indiviidi poolt saadava hüvise vahel. Enamuse teiste maksude puhul peab see olema välistatud.  Pensioni suurus sõltub eelnenud tööaastatest ja seega makstud sotsiaalmaksust. Samuti, kui sotsiaalmaksu ei maksa, siis raviteenust ei saa. Sotsiaalmaksu lagi ei ole mitte töökohtade loomise instrument, vaid õigluse teema. Ehk siis makstakse arvestuslikult niipalju, kui eeldatavalt saadakse vastu teenust.  Kui maksupanus on ebaproportsionaalselt liiga suur, siis sellise olukorra pehmendamiseks kehtestatakse maksulagi. Aga veelkord, see ei ole kõrgepalgaliste töökohtade loomise instrument, kuigi võib tööjõu struktuuri mõjutada.  
Tänase proportsionaalse  tulumaksu puhul, kui on tegemist kõrge tulumaksuvaba miinimumi taseme ja väljakäidud madala sotsiaalmaksu laega, kukuks meie pensioni ja tervishoiusüsteem kokku poole aastaga.  

Seega kokkuvõttes, tööandjad on sotsiaalmaksuteemaga õigel teel, aga detailid tahaksid rohkem veenvust!  

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar