Ühest küljest poleks
nagu põhjust Eesti maksudega viriseda –
maksukoormus on madal, riigivõlg väike ja eelarved enam-vähem tasakaalus.
Teiselt poolt näeme, et eelarvetasakaal põhineb liiga suurel määral mittemaksulistel
tuludel – saastekvootide müügil ja
eurotoetuste rahadel. Tänaseks on saastekvoodid müüdud ja eurorahade
osakaal muutub eelarves üha väiksemaks.
Siit ka loomulik küsimus – kuidas
korvame puudujäävad eelarvetulud?
Maksustamisega seotud
probleemide kuhjumine on ilmselge – ühiskond vananeb ja noored vaatavad ringi
välismaal. Üldteada on hariduse ja
politsei alarahastatus; kahtluse all meditsiinisüsteemi
jätkusuutlikkus. Pensionid ja sotsiaaltoetused on madalad. Pole kahtlust, et maksuraha
oleks rohkem tarvis, kui täna seda kokku kogutakse.
Selles raamistikus arvan,
et Eesti maksusüsteem ei ole enam jätkusuutlik. Seda eelkõige põhjusel, et meie
maksustruktuur on ilmselgelt tasakaalust väljas. Viimase kümnendi vältel on Eestis pidevalt suurenenud tarbimisega
seotud maksud. Samal ajal on alanenud inimeste
tulumaks ja ettevõtete kasumimaks.
Ehk siis – süsteemi
püsivuse eelduseks on inimeste tarbimise
suurenemine ja seeläbi riigile tarbimismaksude genereerimine. Paraku oleme olukorras, kus tarbimismaksude suurendamisega ei ole võimalik enam katta ühiskonna
kuluvajadusi. Oleme tarbimismaksude suhtelise osa poolest riigieelarves niigi
Euroopa tipus. Kõrge tarbimismaksude tase suurendab siseturu hindu ja peletab
poest nii kodu- kui välismaised shoppajad.
Aga on olemas ka
kolmas maksuliik peale otseste ja kaudsete maksude - nimelt
sotsiaalkindlustusmaksed – mida maksavad nii eraisikud kui ettevõtted. Eestis
kaetakse sotsiaalmaksu arvel pension ja
ravikindlustus. Aga erinevalt enamikust
Euroopa riikidest on sotsiaalmaks Eestis lükatud pea täielikult tööandja koormaks. Selle tulemusel oleme ettevõtete
sotsiaalmaksu osakaalu poolest eelarvlaekumistes Euroopa riikide seas kindlalt kõige kõrgemal tasemel.
Kõrge sotsiaalmaksu
koormus ei võimalda tõsta palku ja vähendab ettevõtete konkurentsivõimet. See on täna peamine ja kiiret lahendust ootav
maksuprobleem.
Maksusüsteemi on
sisse kirjutatud vastuolu – ühelt poolt eeldame inimeste tarbimiskulutuste kasvu aga teiselt poolt, oleme teinud palkade tõstmise
väga kulukaks. Sellepärast ongi
palgatõus vaevaline ja inimesed otsivad paremini tasustatud tööd välismaalt.
Ettevõtete
sotsiaalmaksukoormus peab oluliselt vähenema, kui me
tahame, et Eesti ettevõtted oleksid konkurentsivõimelised
nii kaupade müümisel kui töötajate palkamisel. Ja siin oleme väga kummalises olukorras, kus
ükski Eesti erakond ei julge midagi sisulist öelda. Sest siis tuleks vastata
küsimusele – mis maksudesse ettevõtete sotsiaalmaksukoormus üle kanda?
Aga vastus saab
olla ainult üks – peale indiviidi
tulumaksu ja ettevõtte kasumimaksu pole seda koormust mitte kusagile võimalik
siirata! Ja seda asjaolu ei ole paraku
Eesti erakonnad suutelised avalikult välja ütlema!
Majanduslike
põhjustel pole sotsiaalmaksu koormust
võimalik kanda tarbimismaksudesse – need
on meil niigi tipus! Aga poliitilistel põhjustel ei taheta maksukoormust suunata eraisikute
tasandile ega muuta kasumimaksusüsteemi, sest see tähendaks valijate silmis oma
seisukohtade muutmist.
Seega vajame
laiaulatuslikku maksureformi, mis eeldab üheaegseid ja olulisi muudatusi palju maksude
toimimise põhimõtetes. Ilma selleta pole võimalik suurendada ettevõtete
konkurentsivõimet, tõsta palku ja tagada
Eesti riigi püsimine.
Sotsiaalmaksu
koormuse vähendamine on võimalik selle osalise ülekandmisega
tulumaksudesse. Süsteemi muutusega peab
kaasnema ka tänaste tulumaksusüsteemi
jagunemine kaheks – indiviidi tulumaksuks ja tavapäraseks kasumimaksuks. Nii
nagu see igal pool maailmas toimib. See
võimaldaks tänase kõrge ettevõtete kasumimaksu
määra alla tuua ja vähendada sellega seotud manipulatsioone.
Eraisikute
tulumaksukoormuse suurendamine peab ühtlasi ka efektiivselt jaotama maksukoormuse tulusaajate vahel, mis
tähendab tulumaksusüsteemi suuremat
progresseeruvust ehk astmelist tulumaksu. See vastab täielikult kaasaegse majandus- ja
maksuteooria seisukohtadele.
Täna ei ole meil
ühtegi tõsiseltvõetavat argumenti, miks peaksime Eestis kasutama primitiivset
ja ebaefektiivset proportsionaalset
tulumaksu. Selline tulumaksusüsteem on
kasutustel vähestes, eranditult Ida-Euroopa,
et mitte öelda Ida-Slaavi riikides. Väidetakse, et proportsionaalne tulumaks on maailmavaade! Aga mis on küll selle
maailmavaate nimi, mis ühendab Eesti poliitikuid Putini Venemaa ja Lukašenka
Valgevenega?
Progresseeruv tulumaks
ei ole mitte poliitiline, vaid tehniline
küsimus. Poliitiliseks muutub teema
siis, kui erakonnad panevad lauale oma
seisukohad ja argumendid, kuidas nad
tulumaksukoormust läbi maksuastmete jaotavad erinevate tulusaajate lõikes. Eesmärgiks on aga kokku
koguda vajalik maksuraha ja tekitada võimalikult vähe heaolu kaotust
maksumaksjatele.
Kokkuvõttes,
riigi toimimise rahastamine muutub üha
pingelisemaks ning seega oleks aeg on
loobuda ammu surnud maksudogmadest.
Eesti ettevõtted peavad saama konkurentsivõimelisemaks ja inimeste
heaolu peab kasvama.
Oleme
olukorras jõudnud selle piirini, kus meil pole
enam võimalik tühja-tähjaga nokitseda nagu seda on tulumaksuvaba
miinimum või sotsiaalmaksu lagi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar