12. august 2014

Euroopa maksustruktuur (Vikerraadio ((15): 12.08.2014)

Euroopa Komisjon on üllitanud oma iga-aastase  ülevaate maksuolukorrast Euroopas.  Kuna maksusüsteem on oluline aspekt riikide üldise konkurentsivõime  kujunemisel, siis on tähtis ka Eestis  jälgida,  mis Euroopa maksudega toimub. Oluline on silmas pidada maksude üldist dünaamikat, aga ka seda, milliseid makse kogutakse ja kes kannab tegelikku maksukoormat.  
2012. aastal oli Euroopa Liidu riikide  maksukoormus 39.4% SKP-ga võrreldes ehk täpselt samal tasemel kui  kümmekond aastat tagasi. Samas on maksukoormus liikmesriikide lõikes üsna erinev. Reastades riigid maksukoormuse alusel näeme, et kõrgemalt maksustatud ühiskonnad on Taanis, Belgias  ja Prantsusmaal, kus maksud küündivad 45-48%-ni koguproduktist.  Maksutasemed on oluliselt  madalamad uutes liikmesriikides; sealhulgas ka Balti riikides. Bulgaaria, Leedu ja Läti  maksukoormus jääb 27% kanti võrreldes koguprodukti mahuga. Eesti maksukoormus on natuke kõrgem, ulatudes 32.5%-ni , mis annab üldjärjestused 21 koha.
Olgu siinkohal veel märgitud, et maksukoormus ei sõltu ainuüksi maksumäärade tasemest, vaid seda mõjutab ka riigi maksukogumise võimekus. See tähendab, et  isegi kui nominaalsed maksumäärad  on suhteliselt kõrged, võivad ettevõtted või eraisikud  maksude maksmisest nii seaduslikul, kui mittelegaalsel teel hoiduda. Kokkuvõttes alaneb sellega ka tegelik ühiskonna maksukoormus.
Üldistatult näeme, et maksukoormus EL kipub jälle tõusma. Kogu kümnendi vältel langussuunas olnud maksukoormus kasvab eelkõige vajadusele vähendada kriisiaegadel suureks  paisunud riigivõlga  ja tagada avaliku sektori toimimine.
Oluline aspekt on ka maksukoormuse  jaotumine erinevate maksude lõikes.
Üldistatult jagatakse Euroopas makse kolmeks  erinevaks maksutüübiks – otsesed ja kaudsed maksud ning  sotsiaalkindlustusmaksed. Otsesed maksud on näiteks indiviidi tulumaks ja ettevõtte kasumimaks; kaudsed maksud on aktsiisid ja käibemaks  ning eraldi tuuakse välja veel mitmesugused sotsiaalse kindlustatusega seotud maksud.  Laias laastus katab iga nimetatud maksuliik umbes kolmandiku avaliku sektori maksutuludest.
Teise liigituse alusel  käsitletakse makse  maksubaasist lähtudes.  Selle liigituse kohaselt  jaotatakse maksud tööjõu-;  tarbimis- ja kapitalimaksudeks.  Tööga seotud maksud katavad umbes poole kogumaksudest; tarbimine umbes 30% ja kapitalimaksud (s.h. kasumimaks)  20%  kogumaksudest.
Võiks küsida, et miks meil üldse niipalju erinevaid makse vaja on? Winston Churchill on öelnud, et pole olemas sellist asja nagu „hea maks“. 
Miks ei võiks olla ainult paar maksu – näiteks tulumaks või tarbimisega seotud  maks - mis kataksid ära kogu ühiskonnale vajaliku maksulaekumise? Paraku on kaasaegse ühiskonna vajadused sellised, mis teevad vältimatuks erinevate maksude kasutamise. Maksude eesmärgiks on  näiteks avaliku sektori rahastamine,  aga tulude ümberjaotamine, majanduse stabiliseerimine  või mingisuguste tegevuste (näiteks suitsetamise või looduskeskkonna saastamise) piiramine.   Pole võimalik neid eesmärke ühte maksu kokku suruda. Vajame erinevaid makse, mis kokku moodustavad maksustruktuuri.
Euroopa riikides on nähtav selge veelahe vanade ja uute liikmesriikide maksustruktuurides. Vanemad  Euroopa partnerriigid kasutavad rohkem otseseid makse (40-60% kogumaksudest), samal ajal kui uued liikmesriigid toetuvad rohkem kaudsetele tarbimismaksudele. Selle põhjuseks võiks tuua kaks asjaolu.  Esititeks, uued liikmesriigid on üksjagu vaesemad ning seega tuludel põhinevad  maksutulud on paratamatult piiratud. Teiseks, tulumaksude kogumine nõuab ka suuremat administratiivset võimekust võrreldes tarbimismaksudega, mis jätab uutes liikmesriikides soovida.
Missugune on siis hea maksustruktuur?  Majanduskriisi ajal räägiti Euroopas palju sellest, et riigid peaksid vähendama maksukulutusi tööjõule ja selle koormuse  üle kandma tarbimise ja kinnisvara maksustamisele. Läks aga nii, et
uued liikmesriigid on küll veelgi suurendanud oma sõltuvust tarbimismaksudest aga vanas Euroopas pole sisulisi muutusi toimunud.  Nagu öeldud,  kriisijärgsel perioodil  on oluline taastada avaliku sektori tasakaal ning alandada laekumisi tulu- ja kasumimaksust pole enamikus riikides lihtsalt võimalik.  Kuigi  nominaalsed tulumaksumäärad on mõnes riigis alanenud, siis maksubaasi laiendamine on siiski võimaldanud maksulaekumiste mahtu säilitada.
Eesti maksustruktuur vastab üsna täpselt  Euroopa uute riikide üldisele mustrile – madalad tulumaksud, kõrged tarbimismaksud ja keskmised sotsiaalkindlustusmaksed.  Samas paistab Eesti maksustruktuur Euroopa riikide seas  silma mitmete anomaaliatega.  Oleme Euroopa top 5-es  oma kaudsete maksude  ja energiamaksude  osakaaluga kogumaksudes; aga lausa teisel kohal aktsiisimaksude osakaalu poolest. Väga suur osakaal eelarvetes on meil  energia ja loodusressursside maksustamisest.  Euroopa ühe hõredamini asustatud maana  oleme 4-ndal  kohal  transpordiga seotud kütuste maksudega kogumaksudes.   Suverääne liider Euroopas oleme aga ettevõtetele asetatud sotsmaksu koormuse poolest kogumaksulaekumistes.  Ärgem siis imestagem, et ettevõtted pole võimelised palku tõstma, kui sotsiaalmaksu koormus nii kõrge on!

Teiselt poolt  on meil Euroopa väikseim kapitalitulu maksulaekumine   ja  suhteliselt madal  kinnisvaramaksude osakaal.   Ehk siis -  ettevõtetel pole küll võimalik kõrgete maksukulude tõttu  inimesi palgata ja kasumit teenida, aga selle eest ei tule kasumilt makse maksta! 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar