Sotsiaaldemokraadid
pole rahul koalitsioonilepinguga ja soovivad ajaloo ümberkirjutamist. Valitsemislepingu avamine tähendab ilmselgelt ka koalitsioonipartneritega tüli üles võtmist,
millel võivad olla väga olulised järelmid meie võimumustrile.
Keskne ja
konkreetne kõlama jäänud majandusteema,
mille sotsdemmid lauale pannud on tulumaksuvaba miinimumi tõus tänaselt 154 eurolt kuni 400 euroni kuus. Milles seisneb
siis sotsiaaldemokraatlik valu, et tänane maksuvabastus enam kuidagi ei kannata?
Ettevõtlusminister
Urve Palo on tulumaksuvabastuse suurendamise vajadust põhjendanud järgmiselt –
tsiteerin - see „jätaks madalat ja keskmist palka teenivatele
inimestele rohkem raha kätte ning võimaldaks reaalselt ettevõtete jaoks
vähendada tööjõu maksukoormust”.
Ütleme otse
välja - mõlema põhjuse puhul on tegemist
otsese hämamisega.
Esiteks – tulumaksuvaba miinimumi tõus ei vähenda mitte ainult madalapalgaliste, vaid täpselt sama
suure summa võrra ka kõige rikkamate
inimeste tulumaksukoormust. Nii madalapalgaline poemüüja, kui ka raudteekuningas Ossinovski saavad
täpselt ühesuure maksuvabastuse. Aga
miks suuretululistele veel suurema summa kättejäämist häbenetakse välja öelda –
ju siis ei ole see piisavalt sotsiaaldemokraatlik põhimõte?
Probleem, mida tegelikult lahenda püütakse on hoopis tulumaksukoormuse
jaotumine tulusaajate vahel.
Seda, et suurematululised peavad rohkem panustama
ja madalatululised vähem – seda põhimõtet ei vastusta mitte keegi - ei poliitikud ega maksueksperdid! See tähendab, et maksukoormus peab olema tulude
suhtes progresseeruva iseloomuga. Küsimus on aga selles, kuidas seda
progressioon maksusüsteemi tekitab. Tulumaksukoormuse jaotamine peaks olema nii tehniliselt kui majanduslikult
efektiivne ning kui ka
poliitiliselt ühiskonnale
vastuvõetav.
Saab seda teha
tehniliselt üsna erinevalt – näiteks kas
maksumäärade eristamise kaudu; tulust mahaarvamise teel või maksutagastuste abil. Väga sageli kasutavad riigid neid kõike
instrumente korraga. Kõige efektiivsem,
selgem ja odavam viis on loomulikult erinevate maksumäärade kasutamine eri suurusega tuludele. Eestis on aga kummalisel kombel tekkinud olukord, kus
sellisest tehnilisest lahendist - maksumäärade
eristamisest - on tehtud Vanapagan ise.
Ükskõik mida, aga maksumäärade
eristumist ei tohi olla! Kuigi ühetaoline
maksumäär on kasutusel ainult Balti riikides ja Ida-slaavi riikides. Veelkord, progresseeruvad maksumäärad on
tehniline vahend, mitte maailmvaade!
Miks
sotsiaaldemokraatide poolt pakutav tulumaksuvabastuste tõus ei ole hea lahend?
Nagu juba öeldud, ta vabastab maksust ka
need, kes seda ei tegelikult vajaks. Nimetatud
maksuvabadustuse „üle-ekspluateerimine“ sotsiaaldemokraatide
käsitluses läheb vastuollu maksuvaba miinimumi kehtestamise peamise põhimõttega
– jätta rohkem raha madalapalgaliste taskusse.
Teiseks – see on
riigile väga kallis maksukaotus, mille kompenseerimiseks tuleb tõsta teisi
makse. Pakutud on tulumaksumäära üldist tõusu, mis aga tooks kaasa uued
maksusüsteemi moonutused.
Lühidalt – kui
tahame toetada madalatululisi, siis tuleb seda teha läbi maksumäärade
eristamise, mitte ebaefektiivse ja kuluka maksuvabastuste süsteemi kaudu.
Sotsdemmid
väidavad, et kõrgem tulumaksuvaba
miinimum aitab ettevõtjate kulusid vähendada. Selline arusaam ei ole mitte
ainult vale, vaid seda võib käsitleda ka
kui otsest üleskutset seaduserikkumisele.
Tänase Tulumaksuseaduse ja Töölepinguseaduse kohaselt ei ole
tulumaksumäär ega vabastused mitte kuidagi
seotud ettevõtte kuludega. Töölepinguseadus ütleb üheselt – tööandja ja töövõtja lepivad kokku ainult
töötasus ning pole olemas mingisugust neto- ega brutopalka selle seaduse
raamistikus. Kokkulepitud töötasu pealt maksab töötaja tulumaksu ja
tööandja sotsiaalmaksu. Indiviidi tulumaks
ei ole ettevõtja kulu - seega ei
mõjuta maksuvabastused ega tulumaksumäär ettevõtte tööjõukulu mitte kuidagi. Seda väita
on üleskutse rikkuda seadust!
Ilmne on, et
meie ummikussejooksnud maksusüsteem vajab põhimõtteliset ja laiamahulist
ümberkorraldust. See tähendab eelkõige
ettevõtte sotsiaalmaksukoormuse olulist vähendamist ja selle maksukoormuse ülekandumist
indiviidi tasandile. See tähendab indiviidi tulumaksu ja ettevõtte kasumimaksu lahku
viimist ning viimase ümberkujundamist
klassikaliseks kasumimaksuks. See tähendab
indiviidi tulumaksumäärade selget eristumist erinevate tulutasemete
lõikes. Tulumaksuvaba miinimum peaks
olema ainult tehniline miinimum, alla millist tulutaset pole lihtsalt mõtet
makse koguda.
Aga kokkuvõttes.
Kui sotsiaaldemokraadid tahavad
tegelikku maksureformi, siis olgu neil julgust ka kogu maksupakett lauale panna.
Tänane pakutav üksik maksumuudatus ei ole tõsiseltvõetav.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar