1. november 2016

Astmeline sotsiaalmaks (EPL 1.11.2016)

Link Päevalehe kodukale

Eesti majanduse üheks oluliseks piduriks on tänaseks saanud ettevõtete kõrge sotsiaalmaksukoormus. Meie tööandja sotsiaalmaksud  on võrreldes kogumaksudega kõige suuremad Euroopa Liidu riikide seas.  Töötasule lisanduv maksukoormus ei võimalda tõsta palka ega kaasata töötajaid. Kui palk on madal, siis lähevad Eesti inimesed välismaale ning teiselt poolt, meil puudub võime meelitada siia välismaalasi.   
Sotsiaalmaksusüsteem on püsinud samasugusena pea 25 aastat, alates sellest ajast kui keskmine kuu palk oli 60 eurot ja indiviidi tulumaksumäär 26% Tollal  ei tekitanud tööandjale mingeid probleeme  lisada palgale veel paarkümmend eurot sotsiaalmaksu. Teiselt poolt, ka riigieelarve sai oma vahendid  nii tulumaksude kui muude maksulaekumiste kaudu.  Täna on keskmisele palgale lisanduv 400 eurot sotsiaalmaksu aga tööandja jaoks väga suur koorem.
Miks siis ettevõtte sotsiaalmaksu lihtviisil vähendada ei saa? Aga seepärast, et sellel põhinevad  pensioni ja meditsiinisüsteemi rahastamine, mis on tänaseks samuti rahaliselt üsna kriitilisse seisu jõudnud. Ainuke võimalus tööandja sotsiaalmaksukoormust vähendada on kompenseerida see mingite muude maksudega. Ja siin jõuabki meie maksumõte tupikusse, sest poliitiliselt on välistatud teatud maksude kasutamine. Pean siinkohal silmas tulumakse nii ettevõtte kui indiviidi tasandil.
Aga alustaks siis sotsiaalmaksule lae seadmisega? Tundub, et eelnõu autorid ei saa päriselt aru sotsiaalmaksu olemusest. Tegemist on teistlaadi  maksuga kui näiteks tulumaksud või aktsiisid. Ingliskeelses terminoloogias kasutatakse  mõistet  sotsiaalkindlustusmaksed  või -panustamine  (ingl. social security contributions). See tähendab, et kehtib teatud seos individuaalse (maksu)panustamise ja indiviidi poolt saadava hüvise vahel. Pensioni suurus sõltub eelnenud tööaastatest ja seega makstud maksudest. Kui sotsiaalmaksu ei maksa, siis raviteenust ei saa. Sotsiaalmaksu lagi ei ole aga mitte töökohtade loomise instrument, vaid turuõigluse teema. Oletame, et  töötaja on aegade jooksul maksnud niipalju sotsiaalmaksu, et selle eest peaks ta saama haiglaravi  korral  elada kuuetärnihotellis ja süüa gurmeerestorani toitu.  Kui me aga sellist haiglateenust ei eelda,  siis õigluse printsiibist lähtudes kehtestatakse mingi mõistlik  sotsiaalmaksukohustuse piir.  Turumajandus – peame saama  seda, mille eest maksame! 
Sotsiaalmaksu lae kehtestamine eeldab samaaegselt kolme tingimuse olemasolu. Esiteks, peab kehtima indiviidi tasandil progresseeruva maksumääraga tulumaks. Ilma selleta kaob suur osa sotsiaalmaksubaasist  nagu vesi sõelast. Kombinatsioon proportsionaalsest tulumaksust ja sotsiaalmaksulaest võimaldab üpris erinevaid manipuleerimisvõimalusi, mis meie sotsiaalmaksubaasi kiirelt hävitaks.
Teiseks, sotsiaalmaks peab jaotuma tööandja ja töövõtja vahel - nagu on ka enamuses Euroopas tavaks. Kuna sotsiaalmaksulagi vähendab maksulaekumisi, siis stabiilse tuluvoo  tagamiseks jagatakse maksukoormus erinevate osapoolte vahel.
Kolmandaks,  sotsiaalmaksulagi peab olema mõislikul tasemel, et sellest mingitki  majanduslikku tulemust sünniks. Meile eeskujuks toodud Leedu sotsiaalmaksulae ülekandmine Eestisse  puudutaks  alla tuhandet inimest ehk oleks üpris mõttetu. Kõrgepalgalisi töökohti loob ikka sotsiaalmaksu jõuline alandamine kõikide tööandjate jaoks, mitte mõnele üksikule maksusoodustuste tegemine.

Mis oleks lahendus Eestile?
Tänase maksukorralduse tingimustes ei ole võimalik sotsiaalmaksulae kehtestamine. Ei ole võimalik ka maksukoormuse ülekandumine tarbimismaksudesse, mille kõrge tase on niigi meie maksustruktuuri deformeerinud.  Ei ole võimalik ka üleminek vabatahtlikule  ravikindlustusele, selleks on meid liiga vähe ja oleme liiga vaesed.  Seega, vähemasti meie meditsiinisüsteemi rahastamine  jääb alati põhinema kohustuslikel maksudel.
Lahendus oleks klassikaline – sotsiaalmaksu poolitamine tööandja ja töövõtja vahel.  Ettevõtted maksaksid sotsiaalmaksu ühtse maksumääraga 15% töötasult ning ülejäänud vajaminev summa jääks  töövõtja kanda.  Siin on kaks võimalust- kas suurendada füüsilise isiku tulumaksu või kehtestada lisaks sellele  indiviidi sotsiaalmaks. Viimane süsteem annaks võimaluse kompromissiks tänase proportsionaalse maksumääraga tulumaksusüsteemi säilimise ja erinevate määradega indiviidi sotsiaalmaksu vahel. Pole võimalik kehtestada ühtse määraga indiviidi sotsiaalmaksu, sest see viiks lakke madalatululise maksukoormuse. Seega - pakuks indiviidi sotsiaalmaksumäärade eristamist vähemikus 1-20% sõltuvalt töötasu suurusest. Sotsiaalmaks koos indiviidi tulumaksuga jääks ikka madalamaks kui enamuses Euroopa riikides.  Ja kui meile tundub, et kõige kõrgema palga saajate sotsiaalmaksukoormus on ülekohtuselt liiga kõrge, siis saaks eelpoolnimetatud tingimuste olemasolul kehtestada mõistuspärase  sotsiaalmaksu lae.
Mis nüüd on teismoodi võrreldes eelnevaga? Esiteks, tööandja maksukulu väheneks oluliselt  või nüüd saaks sama tööjõukulu juures maksta kõrgemat palka. Suureneb ettevõtte majanduslik konkurentsivõime ja võimekus palgata tööjõudu.    
Teiselt poolt, kõrgem palk on oluline tegur töötajate motiveerimiseks ja meie ühiskonna kestmiseks. Loomupäraselt kaasneb kõrgema palgaga ka suurem maksukulu ja erinevad tulumaksumäärad. Rõhutagem siinkohal, et  indiviidi maksukohustused ei ole tööandja kulu!
Kolmandaks, kui tegemist oleks  eraldiseisvate indiviidi tulu ja sotsiaalmaksuga, siis võimaldaks see poliitiliselt sujuvamalt teha maksureformi. Tänase  proportsionaalse tulumaksu pooldajad saaksid ka edaspidi jagada maksualast maailmavaadet Putini ja Lukašenkaga. Erineva määraga sotsiaalmaks võimaldaks aga efektiivselt jaotada tulumaksukoormust  erinevate tulusaajate lõikes. Nii nagu  maksuteooria seda ette näeb ja nii nagu Läänemaailmas kombeks.  
Kokkuvõttes, sotsiaalmaksu reformist meil pääsu ei ole. Tuleb  vähendada tööandja maksukoormust  ja kanda see osaliselt üle töövõtjale. Kes siis veel peaks pensioni ja raviteenuse eest maksma kui mitte selle saaja?  Küll turg siis omad ära tunneb - kellele rohkem palka maksta ja missuguseid töökohti luua!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar