Eurostat paigutab
tööjõumaksude alla laias laastus kolm erinevat tüüpi maksu. Need on indiviidi tulumaks töistelt tuludelt
ja sotsiaalkindlustusmaksed, mida tasuvad nii ettevõtted kui
majapidamised. Seega vastus küsimusele –
kas füüsilise isiku tulumaks on
tööjõumaks – on üheselt jaatav.
Sotsiaalmaksed on seotud kahe peamise valdkonnaga – pensioni ja
ravikindlustuse rahastamisega. Olgu
siinkohal ka märgitud teatud keeleline
aspekt – sotsiaalkindlustusmaksed (ingl. social
security contributions) eeldavad seost konkreetse inimese või tööandja sissemakse ja selle indiviidi poolt saadava hüvise vahel. Maksude
puhul aga sellist seost olla ei tohi.
Kuni 2012 aastani klassifitseeris
Eurostat makse maksubaasi alusel kui tarbimis-, tööjõu,
kapitali- ja looduskeskkonna kasutamisel põhinevaid makse. Viimase viie aasta
jooksul aga tööjõumakse enam
eelpoolnimetatud viisil kokku ei panda.
Neid saab küll eraldi käsitleda, aga
ühtse potina neid enam välja ei tooda. Põhjus lihtne – vajalik on
eristada, keda siis tegelikult
tööjõumaks koormab – kas töötajat või tööandjat. See eristamine on äärmiselt oluline
maksusüsteemi kujundamisel ja maksukoormuse optimaalsel jaotamisel.
Eestis katavad indiviidi
tulumaksud 17% kogumaksudest, Soomes 30%. Ettevõtete poolt makstavad sotsiaalmaksed on Eestis on 32% kogumaksudest,
Soomes aga 20% Kuigi mõlemad maksuliigid
tõukuvad samalt aluselt ehk töölepinguga määratletud töötasult, siis nende maksude koormuse kandjad on erinevad subjektid. See ei ole nullsumma mäng,
mille puhul pole vahet, kelle
maksukoormus muutub. Nii näiteks
töötaja tulumaksumäära alandamine või
maksuvabastuste suurenemine ei mõjuta
mitte kuidagi tööandja maksukulu taset. Kuigi
töövõtja maksukoormuse alanemine võib tulevikus vähendada tema nõudmisi palgatasemele. Tulumaks ei ole
tööandja kulu ega töölepinguid ei tehta netopalgas. Kui keegi püüab midagi muud
väita, siis see on üleskutse seaduserikkumisele.
Aga vaadates tööjõumaksude koormuse
jaotumist Eestis, siis näemegi meie peamist
maksuprobleemi – ettevõtete kõrge sotsiaalmaksukoormus, mis ei võimalda tõsta
palka ega luua töökohti. Ja vaatamata kõrgele tööandja maksukoormusele, ikka on pensionid madalad ja Haigekassa pankrotti
sammumas. Samas on indiviidi tulumaksukoormus veelgi alanemas, mis omakorda
sunnib tõstma tarbimismakse. Mis tähendab seda, et hoiame palga madala ja suurendame hindu. Minule isiklikult meeldib
vastupidine olukord – selline, kus on kõrged palgad ja madalad hinnad!
Mida siis teha? Tuleb muuta maksustruktuuri!
Esimene asi on see, et tuleb
pool ettevõtte sotsiaalmaksust viia
indiviidi maksukohustuseks. Ehk siis 15% maksab tööandja ja ülejäänud osa
töötaja. See avab tee oluliseks palgatõusuks ja muudab ettevõtted konkurentsivõimelisemaks.
Teiseks, tuleb ära lõpetada
ida-slaavilik proportsionaalne tulumaks. Sarnane maksusüsteem kehtib
ainult Venemaal, Valgevenes ja Ukrainas.
Ja veel Eestis ja Leedus. Täna pole ühtegi maksuteoreetilist argumenti,
mis meil peaks olema selline
primitiivne ja ebaefektiivne tulumaks.
Kõik sellise tulumaksusüsteemiga kaasnevad tagajärjed on aga majandusele üheselt
negatiivsed.
Progresseeruva määraga tulumaks
võimaldaks ettevõtte sotsiaalmaksu vähenemist tekkiva tulupuudujäägi
kompenseerida kõrgema eraisiku maksustamisega. Kõrgem palk, aga ka kõrgem maks.
Pole võimalik ettevõtte sotsiaalmaksu otse töötajale üle kanda, vaid see peab
olema indiviidi tasemel progresseeruva maksumääraga.
Äripäev on
teinud korduvalt ettepaneku sotsiaalmaksule lae seadmiseks. Paraku ei ole see
tänase proportsionaalse tulumaksusüsteemi puhul maksutehniliselt lihtsalt võimalik.
Sotsiaalmaksu lagi ei ole töökohtade loomise instrument, vaid
õigluse aspekt, mis viib vastavuse
sotsiaalkindlustusmaksete summa ja eeldatavalt vastu saadava hüvise
koguse. Töökohti loob ikka madal
sotsiaalmaksukoormus kõikides sektorites. Küll turg omad ära tunneb ja teab, kellele on vaja kõrgemat palka maksta. Sotsiaalmaksule lae seadmine eeldab aga vältimatult
indiviidi tulumaksumäära progresseeruvust ja maksukoormuse jaotust tööandja ja
töövõtja vahel. Kui neid ei ole, siis on see sama sisukas kui sõelaga vee
kandmine (vt. ELP, 1.11.2016).
Kolmandaks, indiviidi tasandil
suurem tulude maksustamine võimaldaks ka tarbimismaksud konkurentsivõimelisemaks alandada ja
vähendada tarbijate moonutuslikku käitumist.
Neljandaks, ka klassikalise
ettevõtte kasumimaksu sisseseadmisest ei ole pääsu. Ettevõtted, kes ei panusta
ühiskonna arengusse oma kasumi jagamise
kaudu, ei vääri ühiskonna usaldust ega respekti. Oluliselt lihtsam kõigi
jaoks oleks madalal tasemel kohustuslik ettevõtte
kasumimaks, kui tänane paranoia panditulumaksu ja maksuoptimeerimisega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar