30. mai 2017

Rohkem võõrast raha (Vikerraadio (85): 30.05.2017)


Eestis on tulnud teemaks riigieelarve nii-öelda  „defitsiiti laskmine“. Valitsus näeb seda kui võimalust majandust kiirendada, opositsiooni sõnade kohaselt on  maailmalõpp kohe käes.  
Aga mis on defitsiit ja mis on riigivõlg?  
Eelarvedefitsiit  tähendab olukorda, kus avaliku sektori kulud on suuremad, kui laekub tulu. Selle põhjuseks võib-olla näiteks vead tulude-kulude prognoosimises või mingid erakorralised sündmused - näiteks ootamatu majanduslangus.   
Kui kulud on suuremad kui tulu, siis vahe kaetakse tavapäraselt laenamise teel. Kui riik laenab defitsiidi katteks, siis suureneb valitsussektori võlakoormus. Järelikult - riigi võlasumma kujuneb  eelnevate aastate vältel akumuleerunud eelarvedefitsiidi kogusummana. Aga -  riigivõlg ei pea olema ainult eelarvedefitsiidi tagajärg, vaid võib kujuneda riigi teadliku poliitika tulemusena. Näiteks  - riiklikke investeeringuid rahastatakse laenuraha abil või majanduskriisi sujuvaks ületamiseks kasutatakse laenuvahendeid. Mitte ei sööda ära seemnevili, nagu juhtus Eestis hiljutise kriisi ajal.  Seega - riigieelarve võib olla tasakaalus, aga riigi laenukoormus siiski kasvada.
Olen seisukohal, et maksusüsteemil,  riigieelarvel ega riigivõlal ei ole iseseisvat elu. Tegemist on tehniliste rahanduslike instrumentidega, mitte riigi sümboli või jumalusega. Eesti pikaajaline probleem ongi olnud asjaolu, et mingitest tehnilisest maksuinstrumentidest - nagu näiteks proportsionaalne tulumaks -  või madalast võlakoormusest - on tehtud fetiš,  mida peab säilitama vaatamata asjaoludele. Kahjuks on selline puuslike kummardamine takistanud riigi arengut ja mõistuspärast majandustsükli juhtimist.
Laenamise puhul on tegemist tehnilise rahandusliku instrumendiga juba neli tuhat aastat. Selle kasutamata jätmine tähendab sisuliselt pangandussektori olemuse eitamist.
Kui suur riigivõla tase on optimaalne? Selline, mis soodustab riigi arengut ja ei ole samal ajal ühiskonnale koormaks. Eurotsoonis peetakse kõrgeimaks lubatavaks võlakoormuseks 60% SKP tasemega võrreldes. Eesti riigivõlg on 10%
Loomulikult on ülemäärane võlakoormus ühiskonnale koormav ja kulukas. Aga teiselt poolt - on asju, mida tehakse ainult laenamise kaudu, kuna see on rahanduslikult efektiivne ja ühiskonna seisukohalt õiglane.  Sellised riigivõla kaudu rahastatavad hüvised on näiteks infrastruktuur, relvastuse hankimine või reformide läbiviimine.  Küsimus on ka põlvkondade vahelisest kulude jaotumisest.  Kui tulevaste põlvede heaolu ja kindlus tänu neile investeeringutele suureneb, siis on loomupärane, et need kasusaajad ka osaliselt neid kulutusi katavad. Ehk siis maksavad riigilaenu tagasi.
Seega ei ole küsimus  mitte suuremas või väiksemas laenukoormas, vaid kuidas laenuraha kasutatakse. Näiteks Norra on riik, kes ujub rahas ja eelarved tehakse enamasti ülejäägiga. Samas on Norra riigi võlakoorem kolm korda suurem kui Eestil. Norra riik ei pea põhimõtteliselt raha juurde laenama, aga laenuraha kasutamine on lihtsalt rahanduslikult efektiivne.  Riigi laenukoormuse mõõtmine on aga majandusteoreetiliselt mitmepalgelisem kui esialgu näib. Toome esile kaks aspekti -  riigivõla seos inflatsiooni ja investeeringutega.
Teatavasti mõjutab riigi võlakoorma suurust nii intressimäär, kui ka inflatsiooni tase. Majandusteoreetiliselt on võimalik näidata, et inflatsioon vähendab riigivõla suhtelist koormust.  Ehk siis – rõhutame - mõõdukas hindade tõus on alati valitsuse sõber, sest aitab odavama rahaga tagasi maksta riigi võlakohustusi.
Teine aspekt  riigivõlaga on seotud  raha kasutamise viisiga. Kui laen lihtsalt ära süüakse ehk tõstetakse palka ja toetusi, siis on raha raisatud. Erinevalt jooksvast kasutamisest, võiksid laenurahaga tehtud infrastruktuuri investeeringud aga majandusarengut kiirendada.
Toome lihtsa näite riigi ja perekonna  erinevustest. Kui majapidamine võtab laenu ja ostab eluaseme, siis on tegemist nullsummaga – üleval on laenukohustus, aga on olemas ka vara ehk eluase. Riigi puhul on olukord eelarve ja riigivõla mõttes teistmoodi - juba rajatud infrastruktuuri või  õhutõrjerakettide väärtus -  riigivõla arvestuses kajastust ei leia. Siin ongi vastuolu – riigivõlg on ühiskonnale kulu,  aga selle abil loodud kasvueeldused ja julgeolek arvesse ei tule! Selline olukord asetab ka uude valgusesse sageli kasutatava fraasi – „ me ei päranda oma lastele võlakoormat“!  Aga mida siis järeltulevatele põlvedele ikkagi pärandatakse?  Ka täna saab küsida – kas veerand sajandit laenamisest loobunud generatsioon on juhtinud majandustsüklit efektiivselt, kas tänasele ja tulevasele põlvkonnale on välja väljaehitatud moodne infrastruktuur  ja kas kaitsevägi on varustatud tõhusa relvastusega?

Lõpetuseks, – see jutt ei ole mõeldud mitte valitsusele takkakiitmiseks laenukoormuse suurendamisel, vaid  pööramaks tähelepanu asjaolule, et turumajanduses  tuleb elada turumajanduse reeglite kohaselt. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar