Eelmisel nädalal
tutvustati uut Eesti inimarengu ülevaadet, millesse on panustanud paljud
meie sotsiaalteaduse tipud. Tegemist on huvitava ja informatsiooniküllase
lugemisvaraga, mis annab mitmekülgse pildi Eest ühiskonna elust-olust.
Keskendume siinkohal aruande nendele osadele, mis
käsitlevad heaolu taset ja Eesti tulevast arengumudelit.
Majandusteaduslikust seisukohast huvitab mind see
aspekt, milline on siis uus arengumudel? Tajume ju kõik, et meie ühiskond ei
arene enam nii kiiresti kui viimastel kümnenditel oleme harjunud. On tunda seisakut ja hoo raugmist!
Paraku
lihtsustatud ja kergesti arusaadavat uut kasvumudelit me antud aruandest
ei leia. Mis on ka vist loomupärane – tänase ühiskonna probleemid on oluliselt
mitmetahulisemad; inimeste eesmärgid on palju
rohkem eristuvad ja vastanduvad kui 20
aastat tagasi.
Loomulikult olema saanud jõukamaks kui enne;
loomulikult on meie elu värvilisem kui nõukaperioodil. Aga ikkagi valitseb
autorite sõnul „majandusliku heaolu defitsiit“.
Meie sisemajanduse koguprodukti tase võrdub laias
laastus 75% võrreldes Euroopa Liidu keskmisega. Olemasoleva majandusstruktuuri,
investeerimis- ja arenduspoliitikaga ei ole enam võimalik isegi Euroopa keskmise
tasemega sammu pidada.
Küsimus seega lihtne – mida muuta, kuhu poole liikuda?
Eesti tuleviku arengumudeli peatüki autorid Karo,
Kattel ja Lember arvavad, et alustada
tuleks alustada meie arengumudeli ümbermõtestamisest. Igati nõus!
Viimastel kümnenditel
on Balti riikide arengumudel põhinenud
finantskapitali sissevoolul ning „lõimumine globaalsete tootmis- ja
innovatsioonivõrgustikega on toimunud
eelkõige odava allhanketöö kaudu.“
Mõned kõrgtehnoloogilised eraldiseisvad saarekesed on küll olemas, kuid nende side ja mõju kohaliku majandusega on ebapiisav.
Meie heaolu kasv on sõltunud läänest saabunud laenurahast, mis on aga sageli
spekulatiivse iseloomuga – nagu näiteks
investeeringud kinnisvarasse ja tarbimisse. Majanduse struktuur on küll oluliselt muutunud võrreldes eelnevate
kümnenditega, aga loodetud tootlikkuse
kasvu ja tasakaalu pole saavutatud. Seega – meie hiljutine ulatuslik
majanduskriisi põhjus seisnes mitte ainult üleilmne majanduslanguses, vaid näitas ka Eesti arengumudeli
läbikukkumist. Majandus ja majanduse
juhtimine ei suutnud muutunud oludega piisavalt kiiresti kohaneda.
Erik Tergi sõnul pole aga ka peale 7-8 aasta jooksul
suur midagi muutunud ning majandusstruktuuriga seotud probleemid on
säilinud. Selmet moderniseerida arengumudelit, uputati kriisi
ajal probleemid Euroopa Liidust ja saastekvootide müügist saadud rahavoo alla. Kunstlikult
hoiti pankrotistunud arengumudel lühiajaliselt
elus ning põhimõttelised ümberkorraldused jäid kriisi ajal tegemata. Nüüd on Euroopa Liidu raha suhteliselt vähe,
aga probleemid pole kuskile kadunud!
Kriis läkski raisku!
Seega oleks vaja uut arengumudelit! Aruande autorid
toovad aga välja, et tänaseks kinnistunud poliit-tavade raamistikus ei ole seda
lihtne teha, sest minevikust kinnihoidmine
tapab ära igasuguse uuenduslikkuse.
Missugused võiksid olla aga mudelriigid, kelle
eeskujust õppida? Üllatuslikult näevad
aruande autorid neid hoopis Ida-Aasias – sellistes riikides nagu Hongkong,
Singapur või Taiwan. Need riigid on
suutnud liikuda innovatsioonipõhise majandusmudeli suunas ja samas on leidnud
ka sobiva vormi riigi tegevusele. Neid
riike iseloomustab suunatus rahvuslikule
julgeolekule, ekspordipõhisus ja suunatud tööstuspoliitika. Eksporti nähakse
kui osa riiklikust julgeolekust, mis
võimaldab edendada tehnoloogilist võimekust ja koostööd partnerriikidega. Samas
tähendab see ka valikulist välisinvesteeringute, maksu ja tehnoloogiapoliitikat. Ehk siis ka suuremat riigipoolset kontrolli majandustegevuse
üle. Riik võtab üle riskide kandmise tehnoloogiate arendamisel, uutele turgudele
sisenemisel ja hariduse kujundamisel. Samas sotsiaalteemad on
vähem olulised, kui majanduslik konkurentsivõime. On suudetud luua efektiivne
innovatsiooni suunav riigistruktuur ja
ühendada ettevõtlussektor ja valitsus ühiste eesmärkide elluviimiseks.
Euroopas halvavad sageli näilised ideoloogilised
vastuolud osapoolte vahelise koostöö. Näiteks, näeme ka Eestis poliitikuid
ärplemas näiteks sellega et “meie selle erakonnaga koostööd ei tee“.
Aruande autorite arvates on Ida-Aasia peamine õppetund
Eestile selles, et on suudetud muutuda ja olla pragmaatilised. Nende arvates
vajaks Eesti uut kõiki ühendavat
eesmärki – oma lugu. On see siis e-Eesti, innovatsiooni-, energia- või
tehnoloogia Eesti. Ehk siis Eesti edulugu ei ole madalad maksud või
riigivõla tase, vaid põhimõtteline
tehnoloogiline areng ja ekspordivõimekus. Peaksime olema olla maailmale vajalik
ja maailmas nähtav!
Ilus on nii mõelda, aga olen siiski skeptiline selle
osas, et Aasia arengumudelid Eestile
sobiksid. Püüaksime siin Eestis ikka
kõigepealt loobuda meid seisakusse viinud majanduspoliitilistest utoopiatest ja
alles seejärel otsida eeskujusid kaugematest kantidest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar