30. juuni 2015

Kreeka default (Vikerraadio (37): 30.06.2015)

Kas Kreeka läheb siis pankrotti või ei lähe? Mida üldse tähendab  riigi maksejõuetus?   Räägime natuke mõistetest, sest tundub, et meedias kasutatakse mitmeid sõnu  läbisegi ja ebatäpselt.
Alustame terminist pankrot. Tegelikult on tegemist üsna spetsiifilise õigusliku termininiga, mis tähendab üldjuhul võlgnike ja võlausaldajate suhete klaarimist. Maksejõuetuks muutunud võlgniku allesjäänud vara võetakse üle  ja jaotatakse  võlausaldajate vahel ära.   Seega, pankrotti saab minna ainult eraisik või ettevõte -  kellelt saab midagi turuväärtust omavat vara  ära võtta, et võlgu kompenseerida. Ettevõtted lakkavad peale pankrotti reeglina olemast.  Erinevalt sellest ei saa tänapäeval riigid majanduslikult pankrotti minna – neid ei jaotada ega tükeldada võlausaldajate vahel ära ning neid ei saa maamunalt ära kaotada.  Seega rääkida Kreeka kui riigi pankrotist ei ole ülemäära asjatundlik jutt.  Riik saab jätta maksmata oma võlakohustused välis- ja sisemaiste võlausaldajate ees, aga Kreeka kui  riik  ei pankrotistu ega kao kuhugi!
Teine termin on maksejõuetus. Viimase puhul on tegemist olukorraga, kus laenu võtnud eraisikul või riigil pole põhimõtteliselt võimalik laenukohustusi täita, sest tal pole ei vara ega tulusid. Riigi maksejõuetuse puhul tuleb  teha vahet missugustest kohustustest käib jutt. Kui tegemist on riigi laenukohustusega, siis on asi konkreetne – kas riigil on tulu seda kohustust täita või ei ole!  Teine lugu maksejõuetust vaadelda kui riigivõimu poolt antud lubadust, mida ei suudeta täita. Kui on lubatud maksta mingil tasemel pensione või avaliku sektori palku, milleks aga pole tegelikult raha pole, siis  saab seda käsitleda kui riigi maksejõuetust oma kodanike ees. Ehk kui oma valimislubaduste mittetäitmist.
Kuidas Kreekas asi on? Kreeka eelarve  primaartasakaal ehk eelarve ilma laenukohustusteta on viimastel aastatel olnud positiivne.  Põhimõtteliselt on kulud-tulud tasakaalus – Kreeka riik ei kuluta jooksvalt avalikule sektorile rohkem, kui suudetakse makse koguda. Seega ei ole Kreeka maksejõuetu selles mõttes,  et ei suudaks  üleval pidada  oma avalikku sektorit.
See mida Kreeka aga ei suuda teha, on tasuda oma pilvedesse kerkinud laenukoormat ehk  tagasi maksta riigivõlga.  Inglise keelest tähendab seda sõna default – mis tähendab laenukohustuste täitmata jätmist.  
Kreeka on võtnud viimastel kümnenditel olulisel määral laene. Majandus kasvas enne kriisi küll  kiiresti, aga riigivõlga on suurendatud veelgi kiiremini. Seda laenuraha ei ole võtnud  tänane Tsiprase valitsus, vaid ikka kõik valitsused enne seda. Kuni globaalse kriisini püsis laenukoormus  veel hoomatavas suuruses ehk alla 100% SKP-st, kuid kriisi ajal ja järel kerkis võlatase mitmekordseks.  Seda laenuraha kasutati suures mahus ka Saksa erapankade spekulatiivsete investeeringute  päästmiseks Kreeka korruptiivsetes pankades.
Paratamatud  avaliku sektori kulukärped kriisi tingimustes vähendasid küll riigi kulutusi, aga süvendasid samal ajal majanduslangust ja võlakoorma suhtelist kasvu.  Akumuleerunud riigivõla tasumiseks on vaja saada uut laenuraha ja sellises kinnises ringis keerleb Kreeka juba pikemat aega.   
IMF ja Euroopa Liit on seadunud Kreekale järgnevate abipakettide saamisel tingimuse, et tuleb alandada pensione ja tõsta makse.  See ongi üks peamistest asjaoludest, miks Kreeka   tahab korraldada referendumit. Kreeka valitsus väidab, et need nõudmised lähevad vastuollu nende poolt antud valimislubadustega ning seega  ilma rahva loata nad abipaketi tingimustega  ei nõustu.  
Riikide võlakohustuste täitmata jätmises ei ole aga midagi erandlikku.  Lähiriikidest tuleb meelde Venemaa ja kaugematest maadest Argentiina; samuti mitmed  postkommunistlikud riigid nagu Poola või Ukraina.  Venemaa jättis 1998 aastal suuresti välja maksmata lühi-ajalised võlakirjad; Argentiina jäi  võlgu 90 miljardi dollari suuruses summas.  Olgu märgitud, et mõlemad riigid on ka täna maailmakaardil olemas ja default võlgade maksmises ei ole neid riike pankrotistanud! Pigem vastupidi, mõlema riigi majandus hakkas peale võlamaksete peatamist kiiresti kasvama, mis võimaldas Argentinal hiljem suure osa võlast ka tagasi maksta. 
Mõned eksperdid on arvamusel, et riigi võlakohustuste üle pea kasvamisel ongi kiire lõppmäng kõige parem – tuleb öelda võlausaldajatele,  et raha täna ei saa ja kõik!  See võimaldab ühiskonnal  eluga edasi minna ja laenukoormast vabaneda, mis takistab arengut ja  reformide tegemist. Vist on see ka Kreeka tee, sest võimekust kuhjunud võlakoormat tagasi maksta ei ole!  
Aga loomulikult ei ole võlakohustuste täitmata jätmine tasuta! Häbimärk on küljes pikaks ajaks, mis piirab uute laenude ja investeeringute saamist tulevikus. Samuti on riigi majanduskeskkond palju suurema riskiastmega ja seega väiksema konkurentsivõimega.  Väheneb ettevõtete varade väärtus ja inimesed vaesuvad.  Sageli võetakse kasutusele uus raha, mis toob kaasa kiire inflatsiooni.

Ilmselt suur osa neist see ebameeldivatest asjadest  Kreekas ka juhtub. Aga mismoodi Kreeka võlgade korstnasse kirjutamine mõjutab Euroopa Liitu tervikuna -  selle teadasaamisega enam kaua aega ei lähe! 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar