Eile võttis Riigikogu vastu paljukõneldud
maksumuudatused. Ei tahaks siinkohal rääkida konkreetsetest maksumääradest,
vaid üldisest suundumustest meie
maksusüsteemis.
Lühidalt – lähiaastatel tõusevad maksumäärad
alkoholile, tubakale ja mootorikütustele ning suureneb hotellide
käibemaksumäär. Seega, tarbimismaksud tõusevad. Teiselt poolt,
alaneb sotsiaalmaks ja tõuseb maksuvaba tuluosa. Ehk väheneb ettevõtete kulu ja eraisikute
maksukoormus.
Kuidas selliseid maksumuudatusi asetada üldisesse
taustsüsteemi? Olen arvamisel, et need viivad meie maksusüsteemi veelgi enam
tasakaalust välja ja mõjuvad ühiskonna arengule negatiivselt.
Vaatleme esmalt üldpilti ja siis igat maksumuudatust
eraldi. Eesti avaliku sektori sõltuvus tarbimismaksudest on Euroopa Liidus üks
suuremaid. Sõltume väga olulisel määral nii sise- kui välismaiste ostjate
kulutamissoovist. Aga tarbimismaksud teevad ostmise kallimaks ja seega
riigieelarve riskid suuremaks.
Tarbekaupade hinnatase on jõudnud Euroopa jõukamate maade tasemele, mis tõmbab
alla kõigi tarbijarühmade ostuaktiivsuse.
Teiselt poolt, tulumaksukoormuse alandamine on
tekitanud augu tululaekumistesse, mida tarbimismaksude tõus enam katta ei suuda.
Seega oleme olukorras, kus maksutekki pole võimalik enam kuhugile sikutada,
sest ta on lihtsalt liiga väike. Samas kasvab riigi tuluvajadus vääramatult – sest
sotsiaaltoetuste, infrastruktuuri ja riigikaitse vajadused kasvavad kindlasti. Korduvalt
on viidatud OECD soovitustele maksustruktuuri kujundamiseks, mis soovitavad
nihutada maksukoormus „kasvusõbralikemale maksudele“. Ehk maksustada tarbimist tulude ja kasumi maksustamise asemel.
Aga kõige uuemad OECD analüüsid sellel teemal jäävad
kümne aasta tagusesse ehk globaalse kriisi eelsesse aega. Need analüüsid ega soovitused ei ole tänas maailmas enam suurt
kohased.
Oleme tarbimismaksude tõstmisega jõudnud tupikteele – riigil tulu on vaja, aga
tarbimismakse pole majanduslikult enam võimalik tõsta. Samas tulumaksude
tõstmine tähendaks koalitsiooni juhtparteile oma eksimuste tunnistamist. Seega
pole poliitiliselt võimalik ka tulumakse suurendada. Ja olemegi olukorras, mida
Soome vastne peaminister nimetas kui „iterointi“. Eesti kontekstis siis tähendaks
see pikaajalist pisiasjadega ninanokkimist.
Vabandust, aga „ninanokkimisega“ Eesti Riigikogu just täpselt eile terve
päeva tegeles. Tegeles poole protsendi
kaupa maksumäärade kruttimine olukorras, kus süsteem on põhimõtteliselt kinni
jooksnud. Huvitav oli aga see, et
kavandatud maksutõusud tekitasid ühiskonnas käredakujulisi proteste, mis näitas
et maksude „itereerimine“ ei lähe enam
sugugi libedalt.
Aga maksudega seotud manamistest. Alustame tarbimismaksudest. Nende puhul kasutatakse jõulist fraasi – „pahede
maksustamine“. Alkoholi ja tubaka puhul saab sellega ehk nõus olla, aga selle
sõnause käigus esiletoodud termin ole
kuidagi kasutatav autokütuste puhul. Kui bensiini tarbimises nähakse üksnes pahet,
mida maksudega hävitada, siis mul on Riigikogule
palju odavam ettepanek - muudke teed ja
tänavad kasutamiskõlbmatuks ja saamegi autokütuste kasutamise „pahest“ lahti.
Täna on Eestis mootorkütus küll odavam kui paljudes Euroopa maades, aga tema hind
vastab sendipealt meie ühiskonna tulutasemele.
Aga mis puutub alkoholi maksustamisse, siis selle
kõrge osakaalu poolest riigituludes on Eesti suveräänne liider Euroopas.
Riigieelarves moodustab alkoholiaktsiis juba täna 4% tuludest, mis on 2 korda
rohkem kui teisel kohal olevas Euroopa riigis. Kui valitsuse tulu sõltub nii
suurel määral iga alkoholipiisa pealt
saadavast maksust, siis ei ole jutt viinapahega võitlemisest maksude kaudu ülemäära
usutav.
Maksuvaba tulumaksumäära tõstmisest. Tegemist on
ilmeka näitega, kus tegevuse propagandaväärtus on suurem kui tulemus, mida
saavutatakse. Tulemus on aga riigile
kulukas ja ebaefektiivne. Tuleme retoorikat sellest kuidas tulumaksuvabamiinimumi
tõus mõjutab rohkem madalatululisi. Tõde on aga see, et kõik tulusaajad saavad eurodes täpselt ühesuure
maksuvabastuse – nii kõige rikkamad kui kõige vaesemad. Kuigi selle
maksuvabastuse ainus mõte on toetada madala sissetulekuga inimesi, siis
tegelikult toetame päeva lõpuks sama summaga ka neid, kes seda maksuvabastust
iseenesest ei vajagi. Kui tahame tõepoolest toetada madalapalgalisi mõjusalt
ning mitte minna vastuollu maksuteooriaga, siis tuleb seda teha maksumäärade eristamise
kaudu. Mis on kõige efektiivsem ja
ratsionaalsem viis maksukoormuse jaotamiseks.
Aga kiidame koalitsiooni ka! Sotsiaalmaksu alandamine
kahtlematult õige suund, kuigi antud hetkel pigem sümboolse tähendusega! Samuti on lahendus poolik, sest püütakse
sotsiaalmaksu alanemist katta tarbimismaksudega, mis pole paraku võimalik! Sotsiaalmaksu koormus on täna kõige suurem
maksuprobleem, mis pidurdab palkade tõusu, tsementeerib palgavaesust ja kahandab ettevõtete konkurentsivõimet. Minu nägemuses võiks ettevõtte sotsiaalmaks 5
aasta jooksul alaneda 15%-ni! Maksukoormus kanduks üle indiviidi tulumaksu ja
ettevõtte kasumimaksu. Tõuseks palk ja alaneks ettevõtete maksukoormus!
Kokkuvõttes, koalitsioonil õnnestus päev edukalt
õhtusse saada, aga maksualaste
probleemide kuhil läks sedavõrra suuremaks!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar